Invriezen rauwdeeg?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartv70
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 14:38

Invriezen rauwdeeg?

Bericht door bartv70 »

Ik ben lekker bezig met brood, krentenbollen en kaneelbroodjes.
Morgen ga ik gevulde koeken maken met zelf gemaakte amandelspijs. Maar ik vraag me af kan je de ongebakken koeken, dus die al klaar liggen om te bakken ook invriezen? Dus rauw.
En dan later bakken?
Wat zou dan de procedure zijn? Eerst ontdooien? Of kan het überhaupt niet?

Recept is van Laurasbakery.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Invriezen rauwdeeg?

Bericht door Rik59 »

We hebben het over een zetdeeg dus invriezen kan prima..
Persoonlijk zou ik wel even ontdooien voor het bakken dit voorkomt dat delen niet gaar zouden kunnen zijn.

In de koelkast kun je het ook wel even bewaren en is misschien minder bewerkelijk?

Ik zou het deeg wel even een half uurtje in de koelkast laten rusten na dat je het gezet hebt voor je gaat uitrollen. (in het recept wordt dit vergeten) SUC6!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
bartv70
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 14:38

Re: Invriezen rauwdeeg?

Bericht door bartv70 »

Hi Rik,

Bedankt voor je antwoord. En tip over het rusten!
Gebruikersavatar
bartv70
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 14:38

Re: Invriezen rauwdeeg?

Bericht door bartv70 »

Ik had vd week geen ruimte meer op het bakblik dus een deel van de deeg kleinere koeken gemaakt (piccolientjes?) en ingevroren. Vanmiddag uit de vriezer op het aanrecht ontdooid en zojuist afgebakken, wel eerst nog insmeren met ei.
HEERLIJK!! :2th: :2th:
op 180gr 12min en lekker warm opeten.

Dus invriezer is zeer goed mogelijk!

(zit al te denken om ze ingevroren mee te nemen op vakantie met de caravan en dan ik het kleine campingoventje af te bakken.. :P )
Plaats reactie