wie weet hoe je 'margrietjes' kunt maken?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steef71
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 19:41

wie weet hoe je 'margrietjes' kunt maken?

Bericht door Steef71 »

In mijn herinnering kon je vroeger bij elke bakker 'margrietjes' kopen. Dit waren zachte witte bolletjes in de vorm van een margrietje, soms waren ze per 'blaadje' bestrooid met maanzaad. Weet iemand hoe de bakker die vorm erin kreeg en hoe ik dat thuis kan doen. In het plaatje dat ik op de site van bakkerij de koning heb gevonden is de tekening maar heel licht. In mijn herinnering was het vaak wat duidelijker en kon je het broodje dus ook blaadje voor blaadje opeten.
Afbeelding

Weet iemand meer van dit ambachtelijke ouderwetse bolletje?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: wie weet hoe je 'margrietjes' kunt maken?

Bericht door lekkermelig »

Welkom,

Voordat je begint met vragen stellen vinden we het wel aardig als je je even voorstelt.
\viewtopic.php?f=32&t=3536
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: wie weet hoe je 'margrietjes' kunt maken?

Bericht door bakplaat »

Waarschijnlijk bedoel je deze broodjes Eef.

Afbeelding

De margrietfiguur breng je eenvoudig aan, door met een appelverdeler in de bolletjes te drukken.
Zo heb ik vroeger in mijn bakkerijtijd tig duizenden van deze broodjes gebakken.

Nog een ander model een stervorm:

Afbeelding

Het stermotief komt van de eiersnijder, zo'n dubbele, waarmee je eieren in schijfjes, maar ook in partjes kunt snijden.
Laatst gewijzigd door bakplaat op zo 04 feb 2018, 05:32, 2 keer totaal gewijzigd.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Steef71
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 19:41

Re: wie weet hoe je 'margrietjes' kunt maken?

Bericht door Steef71 »

Bedankt! Dat is een tip waar ik zeker mee uit de voeten kan. Alleen nog even zo'n appelsnijder vinden. Ik denk niet dat mijn eerste poging al direct zulke mooie broodjes op zal leveren als op je foto :D, het kan even duren voor ik tijd heb om ze te maken maar dan zal ik het resultaat posten.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: wie weet hoe je 'margrietjes' kunt maken?

Bericht door bakplaat »

Hier is een foto van mijn bakhoek, je ziet mijn appelsnijder linksboven, hij hangt onder het schap met broodbussen:

Afbeelding

Heb 'm er even uitgehaald en hier is er een duidelijke foto van.

Afbeelding

Zo'n apparaatje is overal te koop hoor, kijk maar eens bij een HUISHOUDWINKEL of bij de HEMA of BLOKKER in je buurt.

Of online... kijk maar eens ] Hier ...keus genoeg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: wie weet hoe je 'margrietjes' kunt maken?

Bericht door Rik59 »

Even de "foto" van de ts rechtzetten.. http://www.dekoningdongen.nl/assortimen ... /bolletje/

Even off topic..
Het apparaatje doet me aan een opbolmachine denken bakplaat.. Worden die nog gebruikt??

Ik weet dat ik bij Vermaat broodfabriek een keer ben geweest waar men een (toen) nieuwe kneder in gebruik nam.
Ik meen dat deze "sprinter" heette (het leek net een kermisattractie want de hele machine ging omhoog) is hier nog iets van over??.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: wie weet hoe je 'margrietjes' kunt maken?

Bericht door bakplaat »

Hallo Rik...

Dit 'apparaatje' heeft totaal niks met een opbolmachine te maken. ;B
Niettemin wordt de opbolmachine nog steeds en dagelijks gebruikt in elke bakkerij.

Hier zie je zo'n machine in werking
Het deegstuk wordt eerst in 30 stuks verdeeld en vervolgens opgebold.

Maar met goed teamwork kun je handmatig ook heel snel opbollen :G


En hier zie je hoe de kuip van de kneedmachine met een lift omhoog gebracht wordt boven de trechter van de verdeel/afweeg
machine, door jou een kermisattractie genoemd wordt...Hoe kom je zo op die gedachte?
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: wie weet hoe je 'margrietjes' kunt maken?

Bericht door Rik59 »

Dank voor je antwoord bakplaat..

De deegkuip is niet zoals ik het bedoelde..
De kneder (ik heb het over 40 jaar geleden) bij Vermaat in Haarlem was een kneder welke gevuld werd en dan een gesloten systeem werd (de lucht inging). Het deeg was minutenwerk dus ik kan me voorstellen dat men er vanaf gestapt is omdat deeg immers toch tijd nodig heeft...
En ja, kermisattractie.. daar lijkt het al gauw op als machines de lucht ingaan.. :)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie