Ovenschaal in plaats van pizzasteen?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Ovenschaal in plaats van pizzasteen?

Bericht door KeesR »

Ik wil wel eens experimenteren met een hete steen. Maar om nu gelijk weer wat in huis te halen wat uiteindelijke weer naar de kringloop gaat als t niet bevalt...
Zou je daar ook een ovenschaal voor kunnen gebruiken?
En hoe zorg je dat het deeg en dus het brood niet aan de steen vastplakt?
Hoelang verwarmen jullie de oven voor als je een steen gebruikt?
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Ovenschaal in plaats van pizzasteen?

Bericht door Gebaxke »

Je zou het kunnen proberen. De schaal eerst op hoge temperatuur (250 graden ) voorverwarmen een half uur.
Als hij goed op temperatuur is, uit de oven halen, inspuiten met bakspray of een van te voren geknipt bakpapiertje erin. Dan het gevormde deeg.

Je moet snel werken want de bedoeling is dat de boel, oven en schaal heel heet blijven.
Daar zit denk ik ook het probleem of uitdaging , een schaal heeft doorgaans een veel dunnere bodem en houd minder warmte vast. Door de schaal in en uit de oven te halen verliest hij veel warmte. Ook de oven dus.

Ik weet niet waar je woont, ik heb nog een ronde dikke marmeren baksteen (Pizza steen) liggen. Als je hem eens uit wil proberen mag dat, wil hem wel weer retour :D .
Opsturen is van wege het gewicht te duur denk ik.
Mijn woonplaats, Eindhoven Noord.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ovenschaal in plaats van pizzasteen?

Bericht door lekkermelig »

Volgens mij is een ovenschaal verschrikkelijk onhandig. Al is het maar vanwege de opstaande randen.
Je kan veel beter een grote gietijzeren pan gebruiken als je die hebt, of bijvoorbeeld een römertopf. Die laatste zal je best vaak bij een kringloopwinkel zien staan of op marktplaats.
Bij de Lidl hebben ze ook pizzastenen voor 12 euro, zijn alleen niet zo heel dik.
En wat betreft dat experimenteren: ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken of je het nuttig vind. Elk vloerbrood zal onmiddellijk veel beter gebakken worden als je met een steen gaan bakken. Bakje met schroeven of een oude ketting onderin de oven, beetje water erbij en je krijgt pracht resultaten. Als je geen zin hebt in dat gevaarlijke stoom geklieder kan je prima met die gietijzeren pan of romertopf bakken. Maar ook daar kan je wel een paar hele goede ovenwanten gebruiken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Ovenschaal in plaats van pizzasteen?

Bericht door KeesR »

Gebaxke schreef: zo 07 jan 2018, 11:36 Ik weet niet waar je woont, ik heb nog een ronde dikke marmeren baksteen (Pizza steen) liggen. Als je hem eens uit wil proberen mag dat, wil hem wel weer retour :D .
Opsturen is van wege het gewicht te duur denk ik.
Mijn woonplaats, Eindhoven Noord.
Dank voor je aanbod. Vanuit Laar, bij Coevorden is dat helaas geen optie. Ik kijk wel eens rond wat ik kan vinden. Zo duur zijn ze nu ook weer niet zeker niet bij de kringloop.
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Ovenschaal in plaats van pizzasteen?

Bericht door Br00dd00s »

Ik zou oppassen om een ovenschaal in een oven voor te verwarmen en er vervolgens deeg in te leggen. Ik heb met een dergelijke actie onze grote ovenschaal kapot gemaakt. Er zat een enorme barst in.

Een Römertopf mag je zelfs niet eens leeg in de oven voorverwarmen. Die moet je in de nog koude oven zetten.

Ik gebruik een Lodge combo als dutch oven en ben hier tevreden mee. Onlangs heb ik ook een Römertopf gekocht en wil uit interesse eens kijken hoe het resultaat daar mee wordt.

Gesendet von meinem Handy

Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ovenschaal in plaats van pizzasteen?

Bericht door lekkermelig »

Ik heb zelf geen Römertopf, maar ik lees wel dat mensen dat ding leeg voorverwarmen in de oven, bijvoorbeeld hier:
http://www.xandrabaktbrood.nl/brood-2/b ... romertopf/

Nou kan ik me ook heel goed voorstellen dat een Römertopf erg gevoelig is voor temperatuurs wisselingen, dus of een koude bal deeg nou tot scheuren in je hete aardewerk gaat leiden durf ik niet te zeggen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Je Romertopf koud in de oven schuiven met koud deeg lijkt me nou niet zo zinvol.
Een gietijzeren pan werkt vast makkelijker, maar die moet je dan wel hebben, anders wordt het een dure hobby, kan je een beter zo'n goedkope pizzasteen kopen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ovenschaal in plaats van pizzasteen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Een Römertopf moet inderdaad in de koude oven, mag niet eerst (leeg) voorverwarmd worden en mag ook niet in een hete oven geschoven worden. Wil niet zeggen dat iedereen netjes de gebruiksaanwijzing volgt ......

Een ovenschaal als steen gebruiken zou ik niet doen. Je zal de eerste niet zijn waarbij de schaal in 1000 stukjes uit elkaar spat.

Je kunt beter een bakplaat heet laten worden in de oven en daar het brood op schuiven. Evt. een bakpapier eronder tegen het plakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Ovenschaal in plaats van pizzasteen?

Bericht door Br00dd00s »

De fabrikant van de Römertopf schrijft wel voor om de Römertopf met het deeg koud in de koude oven te zetten en dan de oven aan te zetten. Ik heb me nog niet verdiept in de broodrecepten die in het meegeleverde receptenboekje staan. Ik ga er vanuit dat het deeg niet volledig is gerezen en dan 'het laatste stuk' in de oven rijst.

Volgens mij heeft Lutz Geisler in een ver verleden eens geëxperimenteerd met broodbakken in zowel een koude Römertopf in een niet voorverwarmde oven als in een voorverwarmde Römertopf.

Gesendet von meinem Handy

Pluk de dag ...
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Ovenschaal in plaats van pizzasteen?

Bericht door Haverbrood »

Bakplaat met papier er onder werkt ook zeer goed :2th:
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Plaats reactie