Confituurtaart

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Confituurtaart

Bericht door 1md65 »

Ik heb reeds verschillende pogingen ondernomen om deze taart (bladerdeeg) te bakken. De randen en bovenkant bladeren mooi maar de onderkant is totaal niet gebakken. Heb deze in mijn gewone warmeluchtoven gebakken op 180°C gedurende + 40 min. Wat is de oorzaak dat de onderkant maar niet bakt en hoe kan ik dit eventueel verhelpen. Alvast bedankt voor jullie reactie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Confituurtaart

Bericht door Melinda »

Heb je met onder- en bovenwarmte gebakken? Dat zou weleens kunnen schelen.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Re: Confituurtaart

Bericht door 1md65 »

Met warmelucht kan je geen boven en onderwarmte selecteren :(
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Confituurtaart

Bericht door Levinebaktbrood »

In veel ovens heb je beide standen, zowel alleen hete lucht alsook boven-/onderwarmte.

Is de vulling soms vochtig? Wellicht een laagje paneermeel of custardpoeder eerst op de bodem doen voordat de vulling erop gaat?

Of temperatuur iets hoger zetten?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Re: Confituurtaart

Bericht door 1md65 »

Op de bodem ligt een dunne laag abrikozenconfituur.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Confituurtaart

Bericht door bakplaat »

In plaats van abrikozenconfituur/moes zou je de bodem beter met een laagje Banketbakkersroom kunnen vullen. Dit heef een aanmerkelijke betere bakaard en het geeft aan je taart een krokant resultaat.Maak/bak je taart bij voorkeur ook zo kort mogelijk voor het gebruik.

Vroeger in de bakkerij werden er ook al Confituurtaarten gemaakt, maar daar werden eerst de bodems gemaakt, gebakken van Bladerdeeg of een Boterdeeg bijv. (Linzendeeg)

Heb er tijdens mijn eigen Bakkerstijd zelf ook velen van gemaakt. Sinds mijn pensioen (2004) maak ik er tegenwoordig nog regelmatig enkele per jaar. Zie er hier een voorbeeld van:

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Confituurtaart

Bericht door Erik- »

Altijd lastig om goed gevuld bladerdeeg ook aan de onderkant goed gaar te krijgen. Heb je de beschikking over een baksteen om simpelweg meer warmte aan de onderkant te krijgen?
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Re: Confituurtaart

Bericht door 1md65 »

Bij ons in België doen ze geen pudding in de confituurtaart (carré confituur), enkel bladerdeeg met wat abrikozenconfituur.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Confituurtaart

Bericht door Anna »

Misschien kan je eerst de bodem licht bakken en daarna afbakken met jam en de bovenkant? Als je niet wil dat de bodem opbolt, inprikken met een vork, bakpapier en een andere bakplaat er bovenop.
Plaats reactie