Blinkende korst

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mopskebeertje
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 23:51

Blinkende korst

Bericht door Mopskebeertje »

Hallo hoe krijgen de bakkers een blinkende korst op hun brood en harde broodjes?Ze zeggen wat water overheen sproeien maar dat werkt niet bij mij! De korst wordt dan zacht en hij blinkt niet zoals bij de warme bakker!
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Blinkende korst

Bericht door Bioloogje »

Bij mij werkt het als ik enkele minuten voordat ik het brood definitief uit de oven haal, de korst besproei.


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
jasmon
Deegroller
Berichten: 303
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 20:51
Locatie: Baarn

Re: Blinkende korst

Bericht door jasmon »

direkt nadat het brood uit de oven komt insmeren met een beetje gesmolten (room)boter?
Jan

-Rofco N5 kneder, SMEG CPF9IP oven, AEG CD710M combioven -
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Blinkende korst

Bericht door bakplaat »

Welkom, maar stel je als nieuw forumlid allereerst even voor in de daarvoor bestemde rubriek.
We willen hier graag weten wat voor vlees we in de kuip, oftewel wat voor brood we in de bus hebben. :G Daarna kun je ongelimiteerd je vragen op ons afvuren.

Wil je een glimmende of blinkende en tevens krokante korst, bestrijk de korst dan met een kwastje water of nevel met een (planten)spuit, zoals gedaan is bij mijn Melk(knip)broden:

Afbeelding

Wil je een glimmende zachte korst, bestrijk de korst dan met een kwastje (room)boter, dit wordt voornamelijk toegepast bij zachte broodjes.

Afbeelding

Harde broodjes hebben doorgaans geen glimmende korsten.

Of Krente/Rozijnenbollen:

Afbeelding

En Brood:

Afbeelding

Doe dit zoals aangegeven is bij deze voorbeelden en wel direct als het brood uit de oven komt en dus nog gloeiend heet is.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie