Kleurstof en bietjes

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 06:58

Kleurstof en bietjes

Bericht door Daan »

Beste bakkers, na een klein jaar een vast patroon aan (overigens erg lekkere) zelf gebakken broden wil ik iets meer gaan experimenteren. Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de volgende twee variaties:

Kleurstof: ik wil mijn kindjes af en toe eens verassen met grappig gekleurde broden. Kan ik gewoon een beetje kleurstof toevoegen zonder het recept van mijn brood aan te passen? Welke soorten kleurstof werken goed?

Bietjes: het lijkt mij lekker om door een volkorenbrood wat bieten te doen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Dank alvast voor de hulp!

Daan

Edit: misschien nog handig om toe te voegen dat ik hoofdzakelijk bak in de bbm.
Laatst gewijzigd door Daan op wo 21 jun 2017, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrik
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: di 04 jul 2017, 22:58

Re: Kleurstof en bietjes

Bericht door Hendrik »

Dag Daan,

met kleurstof heb ik nog niet gewerkt, ook niet met bietjes. Ik weet niet of je ondertussen reeds een poging ondernomen hebt? In mijn bakboek staat een recept voor een desembrood met rode bieten. Ik ben al lang van plan het te maken, maar het is er nog niet van gekomen. De auteur geeft als truc aan om de bieten grof te raspen, zodat ze hun kleur behouden en niet wegsmelten in het deeg wanneer het brood gebakken wordt. Hieronder de ingrediënten, dan ken je de verhouding bietjes/bloem/water.

220 g desem van tarwebloem
370 g tarwebloem
200 g water
160 g rauwe rode bieten, schoon geschrobd en grof geraspt
8 g zout
10 g olie
Plaats reactie