Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Melig »

Hey daar...

De vraag is even simpel als kort: Hoeveel broden stoppen jullie tegelijk in de oven? Wanneer gaat de oven teveel afkoelen? Mijn oven is 40cm bij 30cm. Met een 3 cm steen van precies dat formaat btw. Een goeie korst vind ik belangrijk. Hoeveel bakken jullie er tegelijk?

Thanks!
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door john-b-bak »

De afkoeling van de oven wordt door diverse zaken bepaald.Je warmt een bepaalde massa op (vloer,wanden,plafond)
Tegelijkertijd verlies je warmte doordat je oven natuurlijk maar beperkt geïsoleerd is.Hoe hoger het vermogen des te sneller loopt de temperatuur op.De lucht is veel sneller warm dan je steen want de warmte dringt langzamer door tot de kern van de steen die overigens zijn warmte ook weer langer vasthoud.Heb je voldoende massa dan kun je een oven opstoken en na het inschieten de thermostaat zo laag zetten dat de oven niet meer aanspringt.gebruik je een hetelucht oven zonder steen dan zal de hitte naar beneden duikelen en zul je bij moeten stoken.Je hebt een heteluchtoven met stenen vloer zodat je langer moet voorverwarmen.Belast je de oven met 10 broodjes a 60 gram dan heb je minder energie nodig dan voor driebusbroden van 900 gram.Ik zou eens beginnen met 2 busbroden of vloerbroden.Vind je dat er nog een busbrood bijkan dan weet je dat voor de volgende keer.Drie vloerbroden lijkt me krap maar je kunt ze natuurlijk ook tegen elkaar in de oven schieten of op een bakplaat inovenen.
bak ze
John
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Levinebaktbrood »

In mijn gewone inbouwoven bak ik 2 busbroden per keer. Overigens niet op een steen maar op een bakplaat of rooster. Dan volstaat het om de oven ± 20 minuten voor te verwarmen, als je op een steen wil bakken dan moet je de oven veel langer voorverwarmen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Anna »

Ik bak er twee tegelijk, heel soms stop ik er nog een minibroodbusje tussen. Gewoon in broodbussen die op een rooster staan. Als ik daarna nog vloerbrood wil bakken, doe ik de steen helemaal onderin de oven en het rooster met busbrood zo'n 5 cm erboven. Ik bak wel met hetelucht (geen boven- en onderwarmte in die oven).
Gebruikersavatar
Aivlis
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: di 29 apr 2014, 13:48

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Aivlis »

Ik heb al wel eens geprobeerd om er 3 tegelijk te bakken (die passen er namelijk wel in) maar dat ging niet goed.
De broden had een veel langere baktijd nodig en ook minder ovenrijs. Als ik er 2 tegelijk bak gaat het prima!
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Melig »

Het ziet er naar uit dat twee waarschijnlijk het maximum gaat zijn. Daar zal ik zeker eerst maar eens mee beginnen. Ik denk dat ik de steen in de oven laat. Alhoewel ik dat nu niet meer helemaal zeker weet. Ik hoor namelijk levine en Anna over een rooster. Voor een knapperige korst van onderen hoef je bij een busbrood geen sten in de oven te hebben. Is dat de reden dat jullie busbroden ook wel zonder steen bakken?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Levinebaktbrood »

Zie mijn antwoord hierboven waarom ik dan geen steen gebruik ......
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Melig »

Levinebaktbrood schreef:Zie mijn antwoord hierboven waarom ik dan geen steen gebruik ......
...ah, ok dat is "alleen" vanwege het voorverwarmen.

Ik stelde de vraag eigenlijk ook om er achter te komen of je met een steen in de oven, bij het bakken van een busbrood, tot andere resultaten zou komen. Maar dat verschil kan ik ook eens in mijn oven testen natuurlijk. Ik veronderstel dat je een knapperiger korst aan de bovenkant krijgt met een steen en minder schommeling van de temperatuur natuurlijk. Alhoewel dat laatste geen doel op zich is uiteraard.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Levinebaktbrood »

Waarom denk je dat je als je een busbrood bakt op een steen je een knapperiger bovenkant krijgt?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Melig »

Levinebaktbrood schreef:Waarom denk je dat je als je een busbrood bakt op een steen je een knapperiger bovenkant krijgt?
Ik dacht omdat de oven dan ook echt de temperatuur heeft en houdt waarop hij is voorverwarmd. Maar dat maakt dus niet uit begrijp ik?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik denk dat dat niet uitmaakt voor een busbrood. Om de warmte in de oven vast te houden: Je kunt ook de oven op een hogere temperatuur voorverwarmen en zodra het brood in de oven staat de temperatuur naar de gewenste baktemperatuur terugdraaien. Oven niet opendoen tijdens het bakken. Als je met stoom bakt dan zodra het deeg gaat kleuren/na ± 20 minuten oven even open doen om stoom te laten ontsnappen en evt. stoombakje (als daar nog water in zit) uit de oven halen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Melig »

Ok, dat scheelt weer een uurtje voorverwarmen. Dank je wel. Scheelt weer werk en energie. Dank :)
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Hoeveel busbroden per keer in de oven?

Bericht door Hans0166 »

door een ongelukje er vandaag achtergekomen dat een Smeg er gemakkelijk 4 aankan .. ruimte voor nog eentje denk ik :) er kunnen 5 blikken naast elkaar.

Vanmorgen rond 9u deeg gemaakt voor twee broden, na een klein uurtje rijzen... ehm foutje... gist vergeten.
Gelukkig maak ik bijna altijd hybride brood, dus maar geduld opgebracht... en de gewone desem techniek stretch fold erop losgelaten.
vanmiddag nog maar deeg gemaakt voor twee gewone broden, ik moest toch wachten ... even getimed dat ze alle 4 tegelijk klaar waren om af te bakken :) Alles is goed gekomen, de desembroden waren zelfs nog iets hoger dan het gistbrood.
Het duurde wel even langer voor de korst begon te kleuren en ook iets langere baktijd. Normaliter bak ik er maar twee.
Plaats reactie