Vier broden in hetelucht oven

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen77
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 00:57

Vier broden in hetelucht oven

Bericht door Koen77 »

Hallo,
Ik bak al mijn brood in een bosch inbouw oven, en ben meestal erg tevreden oved het resultaat. In eerste instantie bakte ik altijd met boven- en onderwarmte, maar tegenwoordig vooral met hetelucht en dat bevalt mij goed. Met een plantenspuit wat water erin aan hwt begin en ik heb bijna altijd wel broodjes met een mooie ovenrijs.
Maarrrr, nu dacht ik laatst dat ik mijn productie wel kon verdubbelen. Ik bak normaal twee broden per keer die ik gewoon op de bakplaat schiet, maar omdat de oven groot zat is heb ik ook de mogelijkheid om twee bakplaten tegelijk te gebruiken. Dit heb ik nu een paar keer gedaan, met elke keer hetzelfde resultaat: de broden op de onderste ondergaan een prima ovenrijs, de broden op de bovenste plaat niet!
Zijn hier toevallig mensen die met twee bakplaten tegelijk (in een elektrische inbouw oven, met hetelucht) werken en tips/suggesties hebben?
Groet!
Koen
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Re: Vier broden in hetelucht oven

Bericht door erikg »

ja, ik. vandaag nog.

ik gebruik een hete lucht, convectorstand, en heb een plaat met pizzasteen op de onderste stand
en eentje met pizzasteen ergens boven het midden. Halverweg de baktijd wissel ik de broden even om.

edoch ...
om mijn productie te verdubbelen maak ik twee degen voor 2 broden, en die maak ik na elkaar met een vertraging ertussen. Dus bak ik ook twe tegelijk.

zowel onder als boven hebben dezelfde ovenrijs.

ik gebruik plantenspuit voor wat waterdruppels
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Vier broden in hetelucht oven

Bericht door Anna »

Ik krijg ook een beter resultaat als ik gewoon op 1 laag bak. Misschien houdt de hoogste bakplaat te veel hete lucht tegen?
Gebruikersavatar
JanDeHertogh
Chef stoffer en blik
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 18:32

Re: Vier broden in hetelucht oven

Bericht door JanDeHertogh »

In mijn hetelucht oven bak ik met bakblikken tot wel 12 kleine broden (480gr deeg) tegelijkertijd.
het is een oven van 60cmx60cm. dus geen extra brede of zo.

6 blikken op elke laag. De blikken op een rooster, niet op bakplaten in dit geval.
Ik zet de oven in eerste instatie te heet (260). dan laad ik alles in en door de oververhitting komt mijn oven op de goede temperatuur (230 is goed voor mijn oven) als ik hem sluit.

Mijn onderste laag bakt iets minder dan de bovenste. Ik lost dat eenvoudig op door de bovenste laag eerst uit te halen en de onderste enkele minuten later.

Als ik op platen bak, dan bak ik er maximum 8 tegelijkertijd. 4 op elke laag. Max 600 gr per stuk.
Zelfde principe. Oververhitten, de onderste laag een paar minuten extra bakken.
https://www.facebook.com/Ikmaakmijnetenzelf/
Kneder Rofco N15, "gepimpte" Kenwood - Miele en AEG warme lucht ovens
Gebruikersavatar
Koen77
Chef stoffer en blik
Berichten: 20
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 00:57

Re: Vier broden in hetelucht oven

Bericht door Koen77 »

Wow Jan, 60x60 vind ik een flinke oven. Ik hen net even gemeten en de mijne is ca. 45x35 (bxh, binnen). Drie baklagen zou mischien net lukken als ik kleine broodjes maakte. Ik bak meestal 750gr broodjes, die gaan 1 dag mee bij ons thuis :G

Vandaag weer een poging en even extra goed stoom proberen ontwikkelen. Dat lijkt wel goed te werken, maar je blijft verschil zien tussen onder en boven. Nog wat verder fine tunen dus.
Plaats reactie