Bulkrijs controleren.

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Bulkrijs controleren.

Bericht door Brood van de Haan »

Wie weet hoe je kan controleren wanneer de bulkrijs op z'n hoogtepunt/max is? Ik wil graag mijn bulkrijs tot 't uiterste laten gaan voordat ik m'n deeg ga verdelen, maar weet niet goed waar ik aan kan afzien in hoeverre deze 'klaar' is. Recepten volgen is makkelijk, maar wil wat meer controle ivm verschillende soorten meel die ik gebruik.

Je hebt bij de na-rijs zo'n mooie 'finger-dent-test'. Vinger erin en kijken in hoeverre het deeg terugkomt. Heb je ook zo'n trucje met de bulkrijs?
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bulkrijs controleren.

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja, zo'n trucje heb je ook met de bulkrijs. Prik met je vinger in het deeg. Als het gat of "navel" zichtbaar blijft dan is het deeg klaar voor de volgende stap. Als het gat zich weer vult dan moet je nog even wachten. Stort het deeg in als je erin prikt dan heb je het te lang laten rijzen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Brood van de Haan
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 16:39
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Bulkrijs controleren.

Bericht door Brood van de Haan »

Eigenlijk zelfde principe als met de narijs dus, behalve dat het deeg met de narijs niet in kan storten.
Hoe doe je dit bij natte (67%) tot extreem (80-90%) natte degen? Het deeg blijft aan m'n vinger plakken, zelfs als m'n vinger nat is.
Brood dat leeft doet er toe.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bulkrijs controleren.

Bericht door lekkermelig »

Dan denk ik dat je te hard drukt.
Met natte handen kan ik een ciabatta deeg nog steeds zonder plakken vouwen, maar dan moet je er niet aan gaan lopen sjorren :) Misschien iets voorzichtiger met een natte vinger er op drukken, maar nier erin steken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie