Bolletjes vormen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Bolletjes vormen

Bericht door Levinebaktbrood »

Het vormen van bolletjes is niet zo moeilijk als je maar weet hoe ....

Rond draaien zoals een gehaktballetje werkt niet, je krijgt dan geen spanning in het deeg en je ziet na het bakken allerlei "rimpels" in het deeg.

Op mijn weblog staat een artikel waarin ik e.e.a. uitleg: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com ... odjes.html

Een groot rond brood vormen gaat zo, deze manier kun je uiteraard ook voor kleine broodjes toepassen.

In deze filmpjes zie je verschillende manieren op deeg op te bollen om perfecte ronde broodjes te krijgen die niet uitzakken tijdens de 2e rijs en tijdens het bakken:

- http://youtu.be/66MYlq9EsXk
- http://youtu.be/TB908K3Kd6k
- http://youtu.be/3D18X9Pk-Ys

Het volgende filmpje laat zien hoe het niet moet, hilarisch filmpje, ik moest er in ieder geval hard om lachen. Ik begrijp niet hoe die mevrouw het voor elkaar krijgt om in haar overvolle woning ook nog brood te bakken.

- http://youtu.be/XMBTPD_XZ6U
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Bolletjes vormen

Bericht door Bakkersdochter »

Naar dat laatste filmpje kan ik niet eens kijken? Toch eens op zetten als er 'geklaagd' wordt dat ik teveel troep maak hahahaha.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bolletjes vormen

Bericht door bakplaat »

Leuke filmpjes Levine :2th: En wat het laatste betreft...daar geldt het bekende gezegde:"De honden lusten er geen brood van.Ik ben het geheel met de honden eens. :rofl2:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Bolletjes vormen

Bericht door Bakkersdochter »

Ik mis nog een filmpje Levine. Dat heb jij ook een keer een link van gegeven. Dan 'pinch' je steeds de twee tegenoverliggende kanten tegen elkaar. Ik weet niet meer van wie die was. Sinds ik dat filmpje gezien heb gebruik ik die techniek heel vaak.
Gebruikersavatar
liesbeth345

Re: Bolletjes vormen

Bericht door liesbeth345 »

Ik weet nog dat ik er in het begin best moeite mee had, maar net als met alles, oefening baart kunst...zeker na een persoonlijke uitleg van Levine ....er zijn inmiddels heel wat bolletjes mijn oven uitgekomen en ze worden steeds mooier....!
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: Bolletjes vormen

Bericht door gipskruit »

Sorry Levine,
Het laatste filmpje kon ik niet uitkijken nu krijg het er benauwd van :rofl:
Zou het lukken na een uur of 2 yoga?
Jeetje wat een vol huis zeg.
hahah
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: Bolletjes vormen

Bericht door gipskruit »

Een vraagje wat er een beetje mee te maken heeft,maar is er een tip of een manier die ik niet weet om het deeg te verdelen in 12 bolletjes.
k deel het eerst in 3en en dan telkens de helft, maar toch worden ze niet altijd van hetzelfde gewicht.
Ik had eens ,volgens mij op BW gelezen een tip van een springvorm......maar weet het niet meer.
Weet iemand dit nog?

Gr Marieke
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bolletjes vormen

Bericht door Levinebaktbrood »

Wat dacht je van afwegen?

Ik weeg eerst het hele deeg en deel dat gewicht door 12 (of een ander getal, ligt er maar aan hoeveel deeg ik heb en hoeveel bolletjes ik wil maken). Vervolgens snij ik iedere keer een stuk van het deeg af en weeg dat weer en doe er zonodig wat af of bij tot ik het gewenste gewicht heb. Gaat razendsnel als je dat een paar keer gedaan hebt. Zo krijg je dus stukjes deeg die allemaal hetzelfde wegen ^)^ .
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bolletjes vormen

Bericht door Jean »

Als je zoals ik 64 bolletjes maakt, duurt appart wegen veel te lang.
Ik weeg 8 deegstukken af van 450 of soms 500 grammen af, bol ze op en laat ze even rusten.
Dan zet ik er een appelverdeler op zodat de strepen in het deeg staan.
Op die strepen verdeel ik dan de deegbol met een mes.
Is niet exact juist, maar voor eigen gebruik exact genoeg.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Bolletjes vormen

Bericht door Bakkersdochter »

Ik heb ook een keer op een youtube filmpje gezien dat iemand een rol van het deeg maakte. (overal even dik) en deze dan verdeelde. Maar ik doe het zoals Levine zegt. Maar ik maak dan ook nooit 64 bolletjes te gelijk.
Gebruikersavatar
liesbeth345

Re: Bolletjes vormen

Bericht door liesbeth345 »

Eerst deed ik het ook uit vrije hand...met zeer ongelijk resultaat, dus ik doe ook afwegen zoals Levine...Ik zou geen andere methode weten die nauwkeuriger is eerlijk gezegd....gelukkig zijn er meer ervaren mensen op dit forum die misschien wel wat weten....Succes!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bolletjes vormen

Bericht door bakplaat »

Hier zie je hoe het ook nog anders kan,de tegenhanger van het ''eerzame handwerk'' zoals onze leraar van de vakschool dat vroeger (±1958) al zo mooi noemde. :G

Eenzelfde machine laat achtereenvolgens zien,het geautomatiseerd verdelen/afwegen van de deegstukken,het opbollen en opmaken van Kaiserbroodjes,Pistolets.Daarna worden de broodjes ook nog keurig netjes op de bakplaten gezet.

Deze machine is onderdeel van een zg...BROODJESSTRAAT...en zul je alleen maar in grote industriële bakkerijen aantreffen.Maar het is misschien toch leuk om het even te zien.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Bolletjes vormen

Bericht door mayken »

Handig, maar ook wel slaapverwekkend, dit filmpje...

Het edele handwerk vind ik toch 100 keer mooier om te zien! (Die handen in de zakken, het moet niet gekker worden ;K )
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bolletjes vormen

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb zo'n bolletjes machine maar dan kleiner een tijdje geleden eens bij een bakker in bedrijf gezien. Wel leuk om eens te zien van dichtbij. De machine in dit filmpje is idd redelijk slaapverwekkend :roll:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Bolletjes vormen

Bericht door Bakkersdochter »

Toen mijn dochter een spreekbeurt over brood heeft gedaan, heb we zo'n machine ook gezien. Tja met de hand... tuurlijk daar zijn we hier allemaal liefhebber en misschien wel voorstander van. Maar de gewone consument heeft daar vast geen cent extra voor over.
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Bolletjes vormen

Bericht door mayken »

Bakkersdochter schreef:Ik mis nog een filmpje Levine. Dat heb jij ook een keer een link van gegeven. Dan 'pinch' je steeds de twee tegenoverliggende kanten tegen elkaar. Ik weet niet meer van wie die was. Sinds ik dat filmpje gezien heb gebruik ik die techniek heel vaak.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar die techniek. Als het filmpje niet meer terug te vinden is, kun je het dan misschien wat uitgebreider omschrijven?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bolletjes vormen

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik weet werkelijk niet meer welk filmpje dat was, er zijn er ook zoveel .....

Toch een link naar een filmpje, als tegenhanger van het filmpje van Cor over de broodjesstraat. Hier word ik wel blij van: Fabrication du pain Max Poilâne à Lyon
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: Bolletjes vormen

Bericht door gipskruit »

Ik weeg het ook altijd af , maar dan doe ik een stukje van het ene bolletje ....is die weer te licht moet er weer een stukje van een ander bij en dan zijn we zo een kwartiertje ofzo verder :G
Maar geloof dat ik het al weet wat ik bedoelde hahaha een taartverdeler???? denk ik .
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Bolletjes vormen

Bericht door Lauralijn »

Heerlijk filmpje Levine, dank voor het delen!
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Bolletjes vormen

Bericht door mayken »

Inderdaad, ik zou er zo willen werken! :D
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bolletjes vormen

Bericht door bakplaat »

Heel leuk om te zien... dat is pas "Eerzaam handwerk" :2th: ...Met die film van die "Broodjesstraat" wilde ik jullie vooral eens laten zien hoever de automatisering inmiddels is gevorderd.

En Levine...de warme bakker om de hoek heeft idd. zo'n opbolmachine die 30 bolletjes tegelijk opbolt/draait.Verder bestaat er ook nog een machine/tje,die er puntbroodjes van kan maken,maar daar blijft het voor wat betreft de broodjes wel bij,de rest is toch handwerk.

En voor grootbrood heeft hij weer enkele andere apparatuur,daar kunnen we het ook nog wel eens over hebben.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bolletjes vormen

Bericht door bakplaat »

Levinebaktbrood schreef: Het volgende filmpje laat zien hoe het niet moet, hilarisch filmpje, ik moest er in ieder geval hard om lachen. Ik begrijp niet hoe die mevrouw het voor elkaar krijgt om in haar overvolle woning ook nog brood te bakken.
Heb het al meermaals gezien en er ook steeds hard om gelachen :rofl: maar blijf me toch steeds weer verbazen hoe er daar nog 'brood' uit de oven komt :mrgreen: Bahhhh wat een rotzooi. :cry:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Bolletjes vormen

Bericht door Bakmiep »

Fijn deze filmpjes. Hier kan ik wat van leren, behalve van Nancy dan.... [emoji1]
Gebruikersavatar
adnaloj

Re: Bolletjes vormen

Bericht door adnaloj »

Ah Nancy today,..
Dat mens popt overal op,. Een oude bekende omdat zij ook zeep maakt, en wij op het oude zeepforum vaak smakelijk gelachen hebben over haar werkwijze,.
Het gekke is mensen kopen haar producten over de hele wereld,.. :shock:

Gr Jolanda
Plaats reactie