Pizzasteen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Gebruikersavatar
knarfb
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 23:36

Re: Pizzasteen

Bericht door knarfb »

Je kunt de temp van de rvs plaat goed meten met een infrarood thermometer. Ik verwarm ook vaak voor op een gaspit, dat gaat een stuk sneller, en dan de oven in

gr

Frank
Gebruikersavatar
Paulo
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 10:58

Re: Pizzasteen

Bericht door Paulo »

Mijn oven is óók een hetelucht oven. Als ie, met of zonder steen/plaat/of wat dan ook, op temperatuur is gaat er een lampje uit. Extra thermometer is onderweg omdat ik wil weten of die temperatuur klopt. De eerste pizza moet nog op de plaat.
Gebruikersavatar
Paulo
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 10:58

Re: Pizzasteen

Bericht door Paulo »

Ik bak met hete lucht en heb net een thermometer binnen, kan ik zien hoe heet het binnen is.
Gebruikersavatar
Motormuis
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 11:40

Re: Pizzasteen

Bericht door Motormuis »

Ik bak met pizzasteen van Big Green Egg op de BBQ zowel pizza als brood. Mijn steen gaat inmiddels al 6 jaar mee. Ik heb nergens last van.
Wij reizen veel met de camper en de BBQ gaat inclusief steen lekker mee.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Pizzasteen

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef: zo 11 feb 2018, 12:47 Ik denk dat ik maar pizzastenen ga verkopen. Stapeltje chamotte in de schuur, mooie doos erom heen doen met karton en het label "Goedgekeurd door broodbakforum.nl", en dan twee keer zoveel ervoor vragen.
Wil
:rofl2: :rofl: Goed idee, Wil. :rofl2:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Pizzasteen

Bericht door henkverhaar »

lekkermelig schreef: za 10 feb 2018, 01:40 Geen flauw idee of graniet ook goed werkt.
Graniet werkt prima. Ik heb al een jaar of 6 een granieten plaat (stuk van een hardstenen aanrechtblad) in mijn oven liggen, als heatsink. Tot ik mijn Rofco kocht bakte ik daar ook mijn brood op. Geen centje pijn...
Gebruikersavatar
Paulo
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 10:58

Re: Pizzasteen

Bericht door Paulo »

Inmiddels de RVS-plaat 2 keer gebruikt om pizza te bakken: dat gaat dus prima. Mijn standaard oven geeft max 260° maar ik heb inmiddels 275° gemeten. Die temperatuur bereikt ie veel eerder dan met de 4cm dikke basalt tegel 40x40. Ondanks dat basalt gestolde lava is kan ie toch niet tegen 275° en is inmiddels gebarsten. De RVS-plaat van 3mm is heel makkelijk schoon te krijgen. :G
Plaats reactie