Pizzasteen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Pizzasteen

Bericht door erikg »

Pizzatent gekocht bij xenos. ziet er goed uit, maar wel wat dun.

Heeft iemand wel eens overwogen om er twee op elkaar te leggen ?

Dikkere steen houdt meer warmte vast, dus twee dunnen moet toch ook werken ?
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Pizzasteen

Bericht door Jean »

Twee tenten op elkaar? :grin:
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Een steen fungeert als heatsink, dus ik zou eerder zeggen twee accu's dan twee tenten...het is geen dubbele isolatielaag. Twee stenen houden vast wel meer warmte vast, maar of het nodig is betwijfel ik.
Waarom niet gewoon eerst EEN steen geprobeerd? Dat warmt ook veel sneller op, en afhankelijk van je oven kan het best voldoende zijn. Een beetje experimenteren is altijd leerzaam :)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Pizzasteen

Bericht door papagena »

Tja, ik heb 1 steen, ook een wat dunnere van de Lidl en deze werkt echt prima. Probeer het dus eerst even uit.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Pizzasteen

Bericht door Soepkipje »

Heb jaren geleden ook gebakken met 2 dunne stenen op elkaar. Dat ging beter dan met 1 dunne steen. In de kleine ovens merkte ik geen verschil met bakken nadat de dunne stenen ingewisseld werden door een echte dikke broodbaksteen. Als het niet al te duur is zou ik het zeker overwegen om een 2e dunne steen aan te schaffen. (Een 2e voordeel kan zijn: Je kunt 2 pizza's tegelijk bakken als je een heteluchtoven hebt)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Pizzasteen

Bericht door Molenbroodje »

Kan je ook twee Pizzastenen naast elkaar leggen? Wij hebben ons huis in de verkoop en weet natuurlijk niet wat voor oven er in ons nieuwe huis zit.

En nu heb ik maat 50x30x3 zeker wel nodig. Die kost bij mijnpizzasteen.nl €.70,00. Als je weet dat je er jaren mee gaat doen heb ik dat er wel voor over. Maarja dat weet ik nu dus niet. Bij vuurmeesters kan ik 2 kleinere stenen kopen voor €20,00 en mijn vader wil wel proberen om ze op maat te maken. Alleen dan heb je dus een naad in het midden. Is dat heel hinderlijk?
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Pizzasteen

Bericht door miesje1959 »

Twee stenen naast elkaar gaat prima hoor. Ik heb er mee gebakken in mijn gewone oven voordat ik een Manz kreeg.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Pizzasteen

Bericht door luuk55 »

Ik bak ook met 2 stenen naast elkaar.
Geen problemen mee.
Heb ooit 2 reparatie stenen voor een openhaard gekocht en 1 op maat geslepen.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Pizzasteen

Bericht door Molenbroodje »

Bedankt! Dan ga ik dat doen!
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Pizzasteen

Bericht door Molenbroodje »

Zo! Ik heb de Pizzastenen gisteren gekocht. Mijn vader gaat ze nu op maat proberen te maken.

Esther van Vuurmeesters (heel aardig trouwens) zei dat ze nooit bakpapier legde op de steen bij pizza's of brood met vulling e.d. Ik dacht dat dat wel altijd beter was om de steen schoner te houden. Zij zei dat het jammer is om papier op de steen te leggen, omdat het de bedoeling is dat vocht wat uit het brood komt in de steen trekt en dat het daardoor o.a. krokant wordt. En dat het niet erg is voor de steen en dat je hem zelfs eventueel met schuursponsje kan reinigen.

Hoe doen jullie dat? En waarbij leggen jullie papier op de steen?
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door Ballie »

Bij brood dat veel vet en/of suiker bevat, of beter gezegd, alle broden waar meer uit kan lekken dan alleen water, zou ik er toch maar iets onder leggen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Zowel voor broden met veel suiker als voor pizza's leg ik er meestal wel bakpapier onder.
Maar ze hebben wel gelijk, als je er bakpapier onder gooit heb je wel een iets ander resultaat, niet dat het een enorm verschil maakt, maar je merkt het wel.
Overigens ben ik het niet zo eens over dat schoonmaken, zo makkelijk is dat niet om je steen goed schoon te houden. Bij hoge temperaturen moet je trouwens wel opletten, het meeste bakpapier en bakmatten kan officieel maar iets van 260 C hebben.

Ik heb ook een houtoven buiten, daar gooi ik nooit bakpapier in. Maar die is zo heet dat je verontreinigingen gewoon verbranden.

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Pizzasteen

Bericht door Molenbroodje »

Bedankt voor de reacties! Ja, dat dacht ik al, maar wilde het toch even voor de zekerheid navragen! Dan ga ik het ook zo doen :2th:
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Pizzasteen

Bericht door Anna »

Ik heb ook een steen van Vuurmeesters, maar aangekoekte deegresten eraf halen is echt een hels karwei :o Sindsdien doe ik toch bakpapier onder mijn 'gewone' broden. Ik vertrouw er niet blindelings meer op dat mijn steen na 1,5u voorverwarmen ook echt warm genoeg is. Als hij niet warm genoeg is blijft je brood aan de steen plakken met alle gevolgen van dien...
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Pizzasteen

Bericht door Jean »

Als er deegresten op je steen plakken, dan is de steen niet heet genoeg. Of je wil het deeg verplaatsen voor er een korst gevormd is.
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Pizzasteen

Bericht door PatrickD »

Ik heb ook een steen van vuurmeesters.
Ik verwarm hem 1 uur voor dat ik bak op 250 graden, schiet mijn brood erin zonder bakpapier, en zet de oven terug op 230 graden

Gaat perfect, nooit deegresten of iets dergelijks
Hooguit wat rijstemeel/bloem wat je makkelijk met een stoffer eraf veegt
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Pizzasteen

Bericht door Molenbroodje »

Even uitproberen dus hoe heet mijn oven de steen krijgt. Ik zet er de eerste paar keren wel even mijn oventhermometer op.
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
vermeulen-jc40
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 04 mar 2014, 11:57

Re: Pizzasteen

Bericht door vermeulen-jc40 »

Zelf gebruik ik stenen vaan een ovenbouwer uit de achterhoek namelijk, de vuurmeester uit diepenheim,.
deze stenen zijn goed en betaalbaar, vanwege de kans op breuk en de prijs vd stenen moet je afhalen.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Pizzasteen

Bericht door Soepkipje »

Molenbroodje schreef: En nu heb ik maat 50x30x3 zeker wel nodig. Die kost bij mijnpizzasteen.nl €.70,00. Bij vuurmeesters kan ik 2 kleinere stenen kopen voor €20,00 en mijn vader wil wel proberen om ze op maat te maken. Alleen dan heb je dus een naad in het midden. Is dat heel hinderlijk?
Bij vuurmeesters (Diepenheim) kun je een grote steen (goedkoop!) kopen en kun je de steen (zonder meerkosten) op elk gewenst formaat laten snijden. Een naad ergens in de steen heeft geen gevolgen voor het bakresultaat.
Molenbroodje schreef: Esther van Vuurmeesters (heel aardig trouwens) zei dat ze nooit bakpapier legde op de steen bij pizza's of brood met vulling e.d. Ik dacht dat dat wel altijd beter was om de steen schoner te houden. Zij zei dat het jammer is om papier op de steen te leggen, omdat het de bedoeling is dat vocht wat uit het brood komt in de steen trekt en dat het daardoor o.a. krokant wordt. En dat het niet erg is voor de steen en dat je hem zelfs eventueel met schuursponsje kan reinigen.
Hoe doen jullie dat? En waarbij leggen jullie papier op de steen?
Mijn ervaring na een aantal stenen is dat je ze never nooit schoon kunt houden, ook niet met een schuursponsje. King Arthur's 1e (?) bakboek zei al dat bakpapier poreus is en het dus niet uitmaakt op een baksteen of je het al dan niet gebruikt.....het vocht maakt ook met bakpapier evengoed verkleuringen op je baksteen en effect met of zonder bakken geen verschil maakt.
Ook als ik brood bak in de römertopf gebruik ik alleen maar bakpapier.

.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Pizzasteen

Bericht door Molenbroodje »

Ja, ik heb daar inderdaad mijn stenen nu gekocht! Hele aardige mensen. De grote steen was er alleen in 4 cm dik en ik wilde liever 3 cm. Zagen doen ze inderdaad ook, maar niet kosteloos.

Ik heb nu twee stenen gekocht en mijn vader heeft ze voor mij op maat gemaakt ^)^ . Krijgt hij weer een lekkerder brood! En ik heb helemaal geen last van de naad!

Afbeelding
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Anniep
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 01:33

Re: Pizzasteen

Bericht door Anniep »

Ik heb ook een dunne pizza steen in de oven waar ik mijn brood op bak. Ik verwarm de oven met steen erin voor tot 230 gr. en bak de vloerbroden erin. Veel plezier met je steen.
Gebruikersavatar
Paulo
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 10:58

Re: Pizzasteen

Bericht door Paulo »

Na veel brood bakken nu ook de smaak te pakken van het zelf pizza maken en bakken. Daarvoor een basalt tegel van 15kg 40x40x4cm gekocht. Oven een uur moeten voorverwarmen op 260° en die steen werd loeiheet. Pizza's gaat prima, een broodje erachteraan kan er meteen in, de oven verliest heel veel minder warmte bij het even openen van de oven.
Echter, na 4 keer is de steen al voor ¾ gebarsten. Iemand ervaring met een tegel van graniet heet stoken tot 260°?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Ik zou geen graniet nemen maar gewoon chamotte. Dat wordt ook in openhaarden gebruikt en is een soort vuurvaste klei.

Zijn overal te krijgen, ik zie ze voor 13.50 euro online te koop. Komt nog wel 7,5 euro verzendkosten.

Gewoon even googlen op chamotte pizzasteen groene bouwmaterialen

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Paulo
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 10:58

Re: Pizzasteen

Bericht door Paulo »

Chamotte is breekbaar en graniet niet, denk ik. Dacht ik bij de zware basalt ook ;) Maar waarom geen graniet?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Geen flauw idee of graniet ook goed werkt. Chamotte is er voor gemaakt. Ik heb een pizza oven in de tuin met chamotte vuurvaste bakstenen. En mijn Rofco broodoven heeft een chamotte plaat.

Als ik dit lees:

Graniet is een keihard diepgesteende dat meer kwarts en veldspaten bevat. Het materiaal heeft vaak een mooie schittering. De Dark Grey en Grey serie worden gevlamd en geborsteld aangeboden. Bij vlammen wordt de tegel verhit en snel afgekoeld, zodat er deeltjes van het oppervlakte wegspringen wat zorgt voor een natuurlijk breukoppervlak.

Denk ik dat graniet net niet helemaal vuurvast is als je wat water kliedert over een hete steen. Bij andere sites van bv broodoven.com lees ik dit

Hoewel graniet wel een stollingsgesteente is, en beter bestand is tegen hoge temperaturen en temperatuurwisselingen als hardsteen, is het gebruik voor een oven af te raden. Er zijn gevallen bekend van succesvolle toepassing maar ook van granieten platen die in stukken zijn gesprongen. Graniet is natuurlijk wel een prima materiaal om de oven van buiten mee af te werken.

Maar als je makkelijk aan een stukje goedkoop graniet kan komen kan je het natuurlijk best proberen. Als je dat niet hebt zou ik gewoon voor chamotte gaan. Het zal wel breekbaar zijn, maar zo vaak ga je er nou ook niet mee sjouwen, en anders koop je er vast twee :-) voor een tientje extra.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Quintus N. Sachs
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: do 18 jan 2018, 22:27

Re: Pizzasteen

Bericht door Quintus N. Sachs »

Sinds enkele weken heb ik een mooie roze granieten tegel, één centimeter dik, op maat gezaagd 31 cm x 41 cm. Ik wilde wat informatie over de beste steensoort, hier in Wesel, bij een bouwmarkt (een hele grote met een eigen afdeling natuursteen). Daar kreeg ik op die afdeling een 'proefstukje' mee; een complete tegel van ruim 50 bij ruim 30 cm. En dat voor nop. Toen nog even in de stad bij zo'n grafzerkenbouwer laten zagen (kostte mij 3 Euro) en sinds vorige week bak ik met die steen op een rooster. Ik verwarm de oven voor op 260 graden, dan leg ik de broden erop en bak ze. Gisteren heb ik voor de derde keer zo brood gebakken en na het afkoelen gezien, dat er een flinke scheur in de steen zit. Met mijn nagel over de steen gaand kan ik de scheur ook voelen. Als de steen binnenkort in minstens twee stukken barst, kijk ik uit naar een andere steen.

Vuurmeesters (Diepenheim) zit niet in de Achterhoek, maar in Overijssel, zover ik weet. Zij bieden een steen aan van 40x30x2,5 cm voor 20 Euro. Lijkt me niet slecht. In 'Nachtbrood' schrijft Ineke Berentschot, dat zij zes terracotta tegels op een rooster legt. Die tegels zijn 15x15x1cm.

Hier in Duitsland kan ik kiezen uit meerdere aanbieders; om geen links te krijgen schrijf ik ze even zo;
wee-wee-wee-punt pizzasteinversand.de, pizzastein.com, original-pizzastein.de, of heel gewoon bij amazon of ebay. De maten zijn allemaal 38 tot 40 cm bij ongeveer 30 cm, de dikte varieert van 1,5 cm tot 5 cm. Ik zal wel zien, wanneer mijn steen barst.
Gebruikersavatar
Paulo
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 10:58

Re: Pizzasteen

Bericht door Paulo »

Dank voor de reacties. Graniet wordt het ook niet, kost me €70 en dan barsten :cry: nadeel van chamotte lijkt me dat het zo vies wordt. Met name bij pizza bakken. Ga ook eens in Kleve kijken dat is hier vlakbij.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Pizzasteen

Bericht door Bioloogje »

Zojuist is mijn 5(!) cm dikke basalt steen gebroken. Omdat hij superzwaar staat hij altijd op de vloer naast de oven maar ik stootte ertegenaan en toen viel hij om. Ik denk er nu over om een stalen plaat te kopen, ook populair onder pizzabakkers. Heeft iemand daar ervaring mee?
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Dat is nou jammer van je steen ;B
5 cm is trouwens wel heel dik, ben je behoorlijk lang aan het voorverwarmen.
Ik heb geen ervaring met stalen platen, maar ik denk dat het best kan werken vooral als ze niet flinterdun zijn.
Het gaat er namelijk om dat het als een soort heatsink werkt die voldoende warmte af kan geven, zonder dat de oven teveel in temperatuur daalt. Warmtecapaciteit van staal is ongeveer drie keer zo hoog als die van chamotte, dus je kan inderdaad wel met een dunnere plaat toe.
Ik weet wel dat bv Manz ovens maakt met een stalen plaat onderin, speciaal voor broodbakken. Dat bakt prima, maar daar is het staal wel vrij dik en de oven behoorlijk afgesloten zodat er in het begin voldoende vocht in de oven blijft.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Pizzasteen

Bericht door Bioloogje »

Dank Wil, je gedachten stroken wel met wat ik hierover op de site van de verkoper lees. Ik denk dat ik er een ga bestellen. Zal mijn ervaringen hier delen!
De kapotte steen was per ongeluk zo dik; ik had er eigenlijk een van drie centimeter besteld maar de leverancier had mij niet helemaal goed begrepen. Daar houd ik het maar op. Het leverde wel prachtige broden op dus RIP😢
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Ben wel nieuwsgierig naar die stalen plaat. Ben zelf natuurlijk gruwelijk verwend met die dikke rofco chamotte stenen, maar met als ik ooit nog eens een betere gewone oven krijg ben ik wel benieuwd hoe je daar het beste mooie broden in bakt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Pizzasteen

Bericht door KeesR »

Ik heb die van Pimotti gekocht. Is niet goedkoop maar krijgt heel veel goede reviews op amazon.de
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Pizzasteen

Bericht door Bioloogje »

Dat is een steen toch?
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat ik maar pizzastenen ga verkopen. Stapeltje chamotte in de schuur, mooie doos erom heen doen met karton en het label "Goedgekeurd door broodbakforum.nl", en dan twee keer zoveel ervoor vragen. Meer dan vijftig euro voor een chamottetegel die eigenlijk te dik is voor een huishoudoven, ik vind het mooie handel :-). Een chamotte tegel van 3 cm mag nog geen 15 euro kosten ex verzendkosten, een van 4 misschien 20 euro.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Paulo
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 10:58

Re: Pizzasteen

Bericht door Paulo »

Mijn basalt kostte €11,50 bij een Steenhandel gericht op tuininrichting. Als ik hier lees dat ie bij invallen al breekt komt er zeker niet nog een. Jammer want met 5cm dik bleef ie heel heet na het openen van de oven. Ga ook eens op zoek naar een fikse stalen plaat van enig volume: 40x40x1cm lijkt me wel wat. De basalt steen in de oven had ruime een uur nodig om op temperatuur te komen, bizar lang vind ik. Ik meld me weer als ik iets beters heb gevonden.
NB zou aluminium een goed alternatief zijn, dat wordt iig snel heet.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Pizzasteen

Bericht door Bioloogje »

Weet je wat ook erg is? Dat ik er 60 euro voor had betaald! 😱. De stalen plaat die ik op het oog heb, kost trouwens ook zoveel. Maar breekt dan weer niet😊.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Pizzasteen

Bericht door KeesR »

Bioloogje schreef: zo 11 feb 2018, 11:12 Dat is een steen toch?
Een echte pizzasteen uit Italia
Ik heb die van 3 cm dikte, volgens forumleden is nog dikker niet zinvol.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Persoonlijk zou ik alleen willen bakken op een steen die voedselveilig is. Dus geen gekke chemicaliën, geen glazuur of andere rotzooi met zware metalen erin, en zeker geen aluminium in combinatie met zuurdesem.

Als sommige mensen veel geld uitgeven aan een broodoven, dan is een paar tientjes voor een op maat gezaagde steen natuurlijk geen geld. Ik zou ook geen uren gaan zoeken naar een beter alternatief voor een tegel, maar er zijn mensen die wel tijd genoeg hebben :)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Pizzasteen

Bericht door Rik59 »

Al eens met een aluminium pan gekookt?? Dan weet je dat het kan afgeven..

Als we dan toch voor warmtegeleiding gaan dan zou ik voor koper gaan echter dat is vanwege de oxidatie ook weer geen oplossing.
Een RVS plaat met koper erin (als bij de kookpannen) lijkt de oplossing alleen waar koop je die... :shy: :shy:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
knarfb
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 23:36

Re: Pizzasteen

Bericht door knarfb »

Ik bak al jaren op een roestvrijstalen plaat, een schijf van 33 cm en 8 mm dik. Dit gaat eigenlijk heel goed, wil ook nog eens een steen gaan proberen maar dan een rechthoekige die precies in de oven past. Maar op staal gaat dus heel goed en bakt nooit aan( wel als je pizza lekt, maar dan bakt alles aan denk ik)

gr

Frank
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Pizzasteen

Bericht door Rik59 »

Die vraag voor het gebruik van graniet in de oven maar eens aan een granietboer voorgelegd en kreeg dit antwoord:


Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb. Graniet en hardsteen kan volgens mij niet tegen te hoge temperaturen en zeker niet tegen grote temperatuurschommelingen.
Volgens mij gebruiken ze hiervoor vaker keramiek en dergelijke.
Met vriendelijke groet,
Hawk International
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Paulo
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 10:58

Re: Pizzasteen

Bericht door Paulo »

Net een bedrijf gevonden en een RVS plaat 400x400x30mm laten snijden voor €15. Een kant is spiegelglad. Kan +/- 800° hebben, dat is wel genoeg. Wordt vervolgd
RVSbakplaat.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door BakkerGerrit »

Paulo schreef: vr 16 feb 2018, 18:43 Net een bedrijf gevonden en een RVS plaat 400x400x30mm laten snijden voor €15. Een kant is spiegelglad. Kan +/- 800° hebben, dat is wel genoeg. Wordt vervolgd
RVSbakplaat.jpg
Ben reuze benieuwd! Lijkt mij ook wel wat.
Gebruikersavatar
knarfb
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 23:36

Re: Pizzasteen

Bericht door knarfb »

400x400x30mm Als je een plaat van deze afmetingen maakt is hij volgens mij veel te dik ( zwaar). Hij weegt 38 kg en is niet te handelen en moet heel lang opwarmen.
Ik heb een schijf van rond 380mm x 8 mm een dat is volgens mij een mooie dikte, is al aardig zwaar

gr

Frank
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Dat was mijn eerst idee ook, dat het te dik is. 30 mm is behoorlijk veel als je bedenkt dat een stalen plaat drie keer zoveel warmte op kan slaan als een steen. Dat moet je er dus ook eerst instoppen...

Maar natuurlijk ben ik ook erg benieuwd.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Pizzasteen

Bericht door Bioloogje »

Over de dikte van een stalen plaat. Dit is de info van de leverancier die ik op het oog heb :
"Sinds we ons eerste pizzasteen van steel in Mei 2015 verkochten in Denemarken, hebben een hoop tijd gestoken in het uittesten van verscheidene types en afmetingen van het staal.

Hierdoor hebben we (tot onze grote verbazing) ontdekt dat dikker niet automatisch beter was. Voor een pizzasteen van staal dat voor zowel het maken van pizza’s als brood uitstekend is, moet het bakstaal de perfecte afmetingen hebben. Een te dunne plaat zal niet genoeg warmte vasthouden voor het veeleisende beginstadium, wanneer het deeg het staal raakt en warmte uit het staal absorbeert. Een te dikke plaat zal het moeilijk hebben bij het herladen na het veeleisende beginstadium, omdat de bovenkant van het bakstaal bedekt is met deeg en alleen nieuwe warmte kan absorberen door de onderkant van het staal. Hoe dikker het staal, hoe moeilijker het herladen.

Dus, na het maandenlang intensief testen van stalen platen van 2, 4, 6, 8, 10 en 12 mm, deden twee winnaars zich voor:

De stalen van 6 en 8 mm leverden beide uitstekende resultaten op.
Omdat het staal van 6 mm echter sneller de piektemperatuur bereikte en omdat het ongeveer twee kilogram minder weegt dan de versie van 8 mm (wat het makkelijker maakt voor gebruik in de keuken), eindigde het prototype van 6 mm als winnaar van de test. "
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Paulo
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 10:58

Re: Pizzasteen

Bericht door Paulo »

Ai, een nul teveel. Uiteraard zou 30mm dik wel heel erg zwaar worden. Hij is dus 3mm dik :mrgreen:
Mijn weegschaal gaat maar tot 3kg maar gezien de eerdere reactie dat eentje van 30mm 38kg weegt zal deze tegen de 4kg zijn.
Sorry voor de verwarring
Laatst gewijzigd door Paulo op ma 19 feb 2018, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen

Bericht door lekkermelig »

Haha, ik vond het op de foto al niet echt overtuigend dik.... ;-)
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Paulo
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 10:58

Re: Pizzasteen

Bericht door Paulo »

bol.jpg
Bakken op RVS plaat ging prima. Brood erin schieten met een pizzaschep ook. Voorverwarmen tot 220° in 15min t.o. de steen 60min :shock:
Nou hier eens een recept zoeken voor brood dat wél flink rijst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Pizzasteen

Bericht door Anna »

Interessant hoor die platen van RVS. Blijf vooral ervaringen delen! Hoe weet je eigenlijk of de plaat warm genoeg is?
Zou zo'n plaat misschien ook beter werken in een heteluchtoven? :roll:
Plaats reactie