keukenmachine

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanetWaling

keukenmachine

Bericht door JanetWaling »

Zoals ik als in mijn voorstelverhaaltje vertelde zijn we op zoek naar een goede keuken/kneedmachine.
Mij vraag is:
Voor 1 a 2 broden deeg per keer mengen welke capaciteit moet je dan hebben en welk wattage?
of heeft iemand suggesties voor type.
Kenwood Pattisier en Prospero geven aan capaciteit van 500 gr deeg???? dat lijkt me toch wel erg weinig
de Kitchen Aid en Teddy Bear varimixer zijn echt boven budget.

gr. Janet
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: keukenmachine

Bericht door papagena »

Ik heb een Bosch Mum Professional. Doet het prima. Er kan zo'n 1500 gr meel in maar iets minder gaat beter.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
deedeejee
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 21:06

Re: keukenmachine

Bericht door deedeejee »

Heb ook na erg veel wikken en wegen (tussen de kitchenaid heavy duty en teddy bear) voor de in verhouding veel goedkopere bosch mumxl gekozen.
Achteraf een goede keuze, mooi, degelijk, stil en kneed een kilotje volkoren met gemak...
Gebruikersavatar
Florian

Re: keukenmachine

Bericht door Florian »

Ik weet uit ervaring dat je met een Kenwood Prospero NIET gelukkig wordt als je >500 gram deeg maakt. Deze machine is daar letterlijk en figuurlijk te licht voor.
Dit geldt eigenlijk voor alle instap-modellen keukenmachines.

Je kunt bij de meeste merken keukenmachines de modellen onderverdelen in 2 of 3 categorieen:

Instapmodel
Middenmodel
Topmodel

Kitchenaid is hierop de uitzondering: die hebben geen instapmodel. Hun middenmodel kost ongeveer het zelfde als de bodem van de topmodellen bij de andere consumenten-merken.

Kneden van deeg is voor een keukenmachine een van de zwaarste taken, een instapmodel is niet geschikt voor een grotere capaciteit zwaar kneedwerk. De middenmodellen kunnen het wel, maar let daar goed op de hoeveelheid deeg die je wilt gaan maken: er zit echt een maximum aan. De topmodellen hebben veel meer kracht en kunnen grote hoeveelheden kneden (uiteraard niet zo veel als de professionele machines, denk Bear Teddy etc. maar dan heb je het over andere bedragen).

Zelf heb ik een Kenwood Major 1500Watt keukenmachine, ik heb hem nog niet tot het maximale laten kneden maar 600 gram pastadeeg (toch echt stevig door de eiwitten) gingen hem goed af.

Let er bij de kracht (Watt) op: de manier van aandrijven heeft grote invloed op hoe het vermogen wordt toegepast. De Kitchenaid heeft slechts 300W vermogen (het kleinste model) maar dit wordt direct gebruikt, Kenwood en Bosch gebruiken indirecte aandrijving en komen al snel met 800 tot 1500 Watt vermogen. Uiteindelijk gaat het om torque, een beetje een technisch verhaal.
Plaats reactie