deeg veert terug bij het uitrollen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jamy

deeg veert terug bij het uitrollen

Bericht door jamy »

hallo allen,
net lid geworden, en val al gelijk binnen met een vraag.

hoe voorkom of wat doe ik fout, als bij het uitrollen van het deeg, het deeg terug veert?
het deeg is niet droog

bedankt alvast voor jullie reactie(s)

grt
jamy
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: deeg veert terug bij het uitrollen

Bericht door bakplaat »

Hallo Jamy

Het is bijna niet te voorkomen en ook doe je niks fout dat het deeg wat terugveert tijdens het uitrollen.Dit komt door de elasticiteit die tijdens het kneden van het deeg ontstaat.
Je moet er wat geduld mee hebben en het deeg geleidelijk aan uitrollen en het af en toe even verplaatsen...rol het op om je deegroller of een stukje bezemsteel en stuif weer wat bloem op je aanrecht waarop je het uitrolt rol het dan weer af en rol het verder uit... zo komt het uiteindelijk toch in orde en kun je het deeg uitrollen tot elke gewenste grootte en dikte.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: deeg veert terug bij het uitrollen

Bericht door Melinda »

In sommige gevallen heeft het deeg even rust nodig om tot ontspanning te komen. (net mensen :rofl2: )
Dat is meestal na de eerste rijs. Dat staat ook vaak in het recept (tenminste, die bij Levine).
Bijv. Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Druk de lucht uit het deeg (doorslaan) en vorm het tot een bal. Laat afgedekt 20 - 30 minuten liggen. Dit is slechts een voorbeeld. Het kan per recept verschillen.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
jamy

Re: deeg veert terug bij het uitrollen

Bericht door jamy »

bedankt voor jullie antwoorden tot dus ver. gelukkig ligt het dan niet geheel aan mij.
brood lijkt zo eenvoudig, maar is volgens mij een van de moeilijkste dingen.

grtjes
jamy
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: deeg veert terug bij het uitrollen

Bericht door Melinda »

Je hebt moeilijk en makkelijk. Maar ook heel erg leuk en ontspannend. ^)^
Gewoon eenvoudig beginnen. En af en toe een workshopje volgen helpt. Of vragen stellen en goed rondkijken. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: deeg veert terug bij het uitrollen

Bericht door Levinebaktbrood »

Inderdaad deeg even laten liggen zoals Melinda zegt. Dan relaxen de glutenstrengen als het ware weer en is het deeg veel gemakkelijker uit te rollen. Dan heb je ook geen of nauwelijks bloem nodig tijdens het uitrollen. Die bloem verhinderd het uitrollen ook weer.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie