Waar in de oven plaatsen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ysteege

Waar in de oven plaatsen

Bericht door Ysteege »

Hoi waar ik mee zit en nergens kan vinden. Op welke hoogte zet ik het brood in de oven. Moet onder en boven hitte aan?
Ik heb havermeel en bloem gebruikt. Is 200 graden genoeg en 20 minuten? Maar waar ik hem moet zetten en onder-en boven, of alleen bovenhitte. Bedankt en groet
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Waar in de oven plaatsen

Bericht door TigerManZ »

De temperatuur van bakken is bij veel recepten wel terug te vinden.
Vaak is het rond de 220°C of zo'n 20° warmer starten en bij donker bruin kleuren evt. terug draaien, zelfs tot 200° of lager.

Ik bak altijd met boven en onder-warmte en midden in de oven. Maar het is ook uitproberen waar het brood het beste kleurt en gaar wordt. Iedere oven kan anders reageren...

Suc6
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Waar in de oven plaatsen

Bericht door bakplaat »

Mijn beste ervaring is het brood de tweede richel van onder in de oven te plaatsen, met de ovenstand op onder en bovenwarmte.
Begin ook met een temp. tussen 220-240°C. met een baktijd van 30-35 minuten.
Maar let op deze temperatuur/tijden zul je zelf voor je eigen oven uit moeten vogelen, zoals al eerder gezegd werd,is iedere (huishoud)oven wel verschillend.
Begin wel met een vochtig klimaat in de oven, door aan het begin van het bakproces een bakje heet water in de oven te plaatsen,(sommigen doen dat met een paar ijsblokjes) en haal het weer weg zodra de korst begint te kleuren, zo krijgt je brood een lekker krokante korst. Maar als je zachte broodjes bakt mag het er tot einde baktijd in blijven.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie