Hulp gevraagd bij recept met vulling

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RomanaW
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 jan 2022, 16:45

Hulp gevraagd bij recept met vulling

Bericht door RomanaW »

Graag zou ik jullie advies/hulp willen vragen :)

Het recept van het linkje heb ik al vaker gemaakt; hetzij wel aangepast naar volledig tarwebloem & een pitten-/zadenmix dat ik kant en klaar kocht maar wel nog kort roosterde en afbluste.
https://marijebaktbrood.nl/luchtig-meer ... rn-recept/

Maar nu heb ik een andere mix gekocht
Afbeelding
Daar zit ook stukjes fruit in (gedroogd/geconfijt;hoe noem je dat van die blokjes fruit?) .
Het lijkt me dat daardoor de mix roosteren & afblussen met 100gr water daardoor niet handig zal zijn?

Maar door mijn ADD kom ik er maar niet aan uit hoe/wanneer ik dan de mix moet toevoegen aan het deeg & hoe ik de hydratatie die normaal bij de pitten-/zadenmix toegevoegd word; moet verwerken?

Het recept an sich ben ik tevreden over; heerlijk luchtig gevuld brood.
Ik heb al andere recepten etc bekeken maar vaak worden dat dan compacte vaste vloerbroden wat nu net niet mijn voorkeur heeft..

Iemand die mijn chaotische hersenen wat kan helpen zodat ik aan de bak kan met dit recept in aangepaste vorm? :D
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Hulp gevraagd bij recept met vulling

Bericht door Victory »

Wat nou als je de rozijnen en de gekonfijte vruchten er gewoon uit haalt. Dan kun je de rest van de mix gewoon behandelen zoals altijd.
Je kunt de vruchten eventueel bewaren voor een zoet gevuld brood of in je yoghurt mikken. Je kunt ze ook wellen, de buitenkant een nacht laten drogen, en toevoegen aan je deeg.

Hopelijk kalmeert de chaos zo wat in je hoofd 🙂.

Even een ander dingetje, als recepten volgen minder chaos geeft, wat maakt dan dat je geen losse zaden en pitten koopt? Dat voorkomt wellicht deze stress knoop in je hoofd.

Chaotische groetjes 😉
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
RomanaW
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 jan 2022, 16:45

Re: Hulp gevraagd bij recept met vulling

Bericht door RomanaW »

Thanks voor je reactie,
Maar ik had juist deze mix besteld om de extra vulling erin te hebben haha
Anders had ik idd de oude mix erdoor kunnen doen...

Ondanks dat ik het mezelf dan moeilijk maak, hou ik wel van de uitdagingen dat het met zich meebrengt.
Maar vind het dan ook weer zonde om 500gr bloem + overige ingrediënten weg te moeten gooien als het niet uitpakt zoals ik het wilde en ik er wel zoveel tijd in gestoken heb..
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Hulp gevraagd bij recept met vulling

Bericht door Victory »

Zo herkenbaar wat je zegt. Ik heb net een BBM voor straks in de tent en ik ging dus echt geen recept uitproberen als ik niet zeker wist dat er kans van slagen was. Zonde van de ingrediënten als het mislukt.

Je kunt dus best doen wat je in je hoofd hebt alleen moet je de vruchtjes er eerst uit halen, dan zaden roosteren, weken en op het laatst de vruchtjes er pas bij.

Ik heb natuurlijk geen actieve herinneringen aan stress door verlies aan overzicht, want dat is natuurlijk mijn sterkste kant als chaoot 🤣🤣.
Eerlijk, ik kan er steeds beter mee om gaan als ik een flinke bakdag heb, maar ben aan het eind ook echt kapot. Er gaat regelmatig in de planning iets anders dan ik had bedacht... Dat de bakplaat waarop je melkbolletjes deeg moet nog in de oven zit met vloerbrood erop ofzo😆
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij recept met vulling

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt het roosteren overslaan, alleen wellen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
RomanaW
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 jan 2022, 16:45

Re: Hulp gevraagd bij recept met vulling

Bericht door RomanaW »

@victory:
Mijn planningen gaan standaard niet zoals het moet sinds ik sinds september al thuis zit in ziektewet nadat contract niet verlengd werd om b*llsh*t redenen.
Het enigzins moeten volgen van recepten met rijstijden zorgt er dan nog voor dat ik iets van structuur tijdens die bakuren heb haha

@Victory & Levine:
Uiteindelijk er dus idd de stukjes fruit/rozijnen eruit gevist & de rest wel geroosterd en afgeblusd maar minder lang laten 'weken' dan normaal.
Daardoor was het deeg plakkeriger dan normaal wat wat issues gaf om er busvorm van te maken.
Eerst wat bloem gestrooid; maar bleef plakkerig dus toen gerold op olijfolie; was ook niet bepaald een succes haha

Dus niet een strak op spanning gevormd busbrood geworden en mooi hoog zoals ik het graag wilde;
maar de smaak en structuur is wel prima geworden!

Nu loop ik vooral wat te klooien tijdens kneden met afwisseling tussen broodbakmachine & een niet zo geschikte standmixer waaardoor het kneedproces stuk langer duurt dan elk recept aangeeft. Maar voor nu is het zo en blijf ik dromen van een Maxima 7ltr om mooi gekneed deeg te krijgen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Hulp gevraagd bij recept met vulling

Bericht door Victory »

Lekker hè de structuur die brood bakken bied😉. Ik vind het een geweldige hobby waar ik vrolijk van wordt en kalm in mijn kop, tenzij ik nogal veel bak en er 3 wekkers bijna tegelijk afgaan voor 3 brood fases🤣 van 3 degen.

Fijn dat je brood zo gelukt is en lekker smaakt! Nat deeg vormt inderdaad moeilijker en als dit een terugkerend probleem is kun je ook iets minder vocht toevoegen aan je deeg. Ik heb ook moeite met hoog hydratie deeg hoor😅 krijg dat nooit zo strak opgemaakt als met wat minder hydratie. Als de smaak maar goed is😉
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
RomanaW
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 jan 2022, 16:45

Re: Hulp gevraagd bij recept met vulling

Bericht door RomanaW »

Issue zat em voornamelijk in het water voor de zaden/pitten, normaal deed ik dat minstens uur of 8 van te voren maken voordat ik met het deeg startte.
Daar had ik nu geen geduld voor haha
Plaats reactie