Voorverwarmen ja / nee

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Coert
Chef stoffer en blik

Voorverwarmen ja / nee

Bericht door Coert » zo 18 apr 2021, 08:48

Tot nu toe ben ik gewend om de oven met pizza steen voor te verwarmen op 250 en na in openen terug naar 220. Ook met m’n nieuwe stalen plaat doe ik dit. Veel beter resultaat trouwens onderkant kleurt mee met rest. :clap:
Nu heb ik na lang zoeken en vergelijken een combi stoom oven ingebruik genomen. Werkt prima. Kijk ik naar het programma brood dan valt me op dat deze met een koude oven start!
Ik vraag me af wat hier het voordeel van is. Voor ik het ga proberen, Wie heeft hier ervaring mee?

lekkermelig
Beheerder
Contacteer:

Re: Voorverwarmen ja / nee

Bericht door lekkermelig » zo 18 apr 2021, 12:20

Daar is hier wel eens een draadje over geweest, dat het met een koude oven ook wel zou lukken.

Ik denk eerlijk gezegd dat je beter met een loeihete oven met (in de meeste gevallen) veel stoom kan beginnen. Krijg je veel ovenrijs, en wordt je korst veel mooier van. Nou heeft mijn oven ook niet veel andere opties, maar je kan het altijd eens proberen natuurlijk, dan zie je vanzelf wel wat het wordt.

Wil
Lekkermelig.nl: Pizza, brood en fikkie stoken!

Laatste berichten:
* Sneeuwbroodjes
* Broodbak reunie
* Desem meerzaden brood
* Boekrecensie – The Rye Baker
* Almverhalen – Boerenbrood

Jos bakt
Gaat de goede kant op

Koude start

Bericht door Jos bakt » zo 18 apr 2021, 13:45

Ik gebruik altijd een koude start voor groot brood en heb steeds een prachtige ovenrijs.

Ik kan me echter voorstellen dat je met een steen of stalen plaat dat juist niet moet doen omdat die dan ook opgewarmd moet worden. Ik heb geen steen of stalen plaat omdat mijn oven te klein is.

Levinebaktbrood
Moderator
Contacteer:

Bericht door Levinebaktbrood » ma 19 apr 2021, 22:26

Een koude start werkt niet als je een pizzasteen gebruikt.
Kneders: Rofco N15 | BW SM-5 |Bear Teddy | KitchenAid Heavy Duty | Espressions Mixmaster | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1 | 2 x Rofco B40
Rijskast: Rofco RK 48
Graanmolen: Komo Fidibus 21 Classic
Blog:Uit de keuken van Levine

Eef
Gaat de goede kant op

Bericht door Eef » di 20 apr 2021, 09:12

Ik heb een stoomoven en een gewone oven, ik vond het voor mijn gevoel ook niet kloppen om het brood te bakken met een koude start.
ik bak altijd 2 broden tegelijk en heb toen ik de ovens net had , 1 brood laten rijzen en af gebakken in de stoomoven en 1 in de gewone, het brood in de stoomoven was nog hoger en malser dan in de gewone oven. Mijn brood wordt nu altijd in de stoomoven gebakken.
Gewoon doen dus, komt helemaal goed, succes!

En idd wat Levine zegt, geen steen in de stoomoven.

Plaats reactie