Inbranden

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Calimero

Inbranden

Bericht door Calimero »

Ik heb in mijn buurt een winkel gevonden waar allerlei soorten bloem verkocht worden + ook nog allerlei materiaal voor de thuisbakker. Materiaal zoals: vet om in het brood te doen, gist, broodverbeteraar, allerlei taartvormen, suikergoed voor op de taarten, deegrollen, bakmatjes,...
Ik heb aan de winkeldame verteld dat ik een bakblik zocht om brood te bakken. Vertrekkende van 500 gram bloem, raadde ze mij een bakblik van 24 cm aan. Een bakblik van 25 cm (zoals hier op het forum aangeraden werd) had ze jammer genoeg niet.
Ik ben het momenteel aan het inbranden. Ik heb hier nog een vraag over.
Ik brand het in gedurende 30 minuten op 250 °C met zonnebloemolie

Moet dit procédé slechts 1X toegepast worden of moet ik dit meerdere malen na elkaar doen?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Inbranden

Bericht door bakplaat »

Als je het goed gedaan hebt Calimero,hoef je dit maar eenmalig te doen,30 minuten/250ºC. is lang genoeg.
Je broodbussen zullen er dan zo uitzien

Afbeelding

Je moet ze wel voor elk gebruik even invetten met een kwastje sla/zonnebloemolie en je bussen zullen op deze manier jarenlang mee kunnen. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Calimero

Re: Inbranden

Bericht door Calimero »

Het resultaat is dat de bodem een harde blinkende laag gekregen heeft. Op de zijwanden is het blinken iets minder uitgesproken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Inbranden

Bericht door Levinebaktbrood »

Let er wel op dat niet alle blikken ingebrand hoeven te worden hè :o. Het ligt er maar aan van wat voor materiaal ze gemaakt zijn ....
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Calimero

Re: Inbranden

Bericht door Calimero »

Levinebaktbrood schreef:Let er wel op dat niet alle blikken ingebrand hoeven te worden hè :o. Het ligt er maar aan van wat voor materiaal ze gemaakt zijn ....
Dank je wel voor je bezorgdheid! Ik had me hier al redelijk goed ingelezen op het forum en heb het voor de zekerheid ook nog eens in de winkel gevraagd.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Inbranden

Bericht door Levinebaktbrood »

Dan is het goed :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie