Molen voor kastanjes

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
knapperiger
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 09:48

Molen voor kastanjes

Bericht door knapperiger »

Deze herfst heb ik weer eens kastanjes geraapt en gedroogd om ermee te bakken. Malen heb ik eerst gedaan in een vijzel, wat heel zwaar en langzaam ging en onregelmatig meel opleverde, en later in een kleine handkoffiemolen, wat fijner, regelmatiger meel opleverde maar ook ontzettend zwaar ging, vermoedelijk omdat gedroogde kastanjes minder bros zijn dan geroosterde koffie en dus minder makkelijk breken.

Ik zweer bij spierkracht, dus zoek nu een handmolen die wel geschikt is om kastanjes te malen. Zijn die in de handel? En zo niet: welke elektrische molens kunnen kastanjes malen? Als je eventueel tips hebt voor de verwerking van kastanjes, graag!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Molen voor kastanjes

Bericht door bakplaat »

Waarschijnlijk zal het met dit apparaat (gehaktmolen) wel lukken, het is in de meeste huishoudwinkels wel verkrijgbaar.
Er zitten 3 formaten verwisselbare schijfjes bij...grof middel en fijn. Klik op de afbeelding voor vergroting.

Succes ermee. :thumbup:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
knapperiger
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 09:48

Re: Molen voor kastanjes

Bericht door knapperiger »

Ja, die gehaktmolentjes ken ik wel, maar daarmee maak je geen fijn kastanjemeel. Ik zoek nog even verder naar een kweern (quern-stone) of iets dergelijks.

Groet!
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Molen voor kastanjes

Bericht door Bakker Henk »

Ik gebruik van granen ook wel een O.M.R.A. Corn Mill (handmatig). Eigenlijk voor bierbrouwen aangeschaft. Je kunt de grofte instellen, dus dan steeds fijner malen. en tegenwoordig heb je ook wel die kleine steenmolentjes voor thuis. Zoals Hawos Graanmolen Oktagon 1 360W.
Plaats reactie