rijskast

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laincha
Gaat de goede kant op
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 10:32

rijskast

Bericht door laincha »

Hoi, ik ben me aan het oriënteren op een rijskast.
Nu is er natuurlijk de populaire Rofco, maar ik zie bv ook deze.

Kan iemand me vertellen waarom Rofco bv beter zou zijn? Afgezien dat 'lokaal' inkopen beter is dan uit China bv, qua milieu, en tweedehands beter dan nieuw, zelfde reden?

Deze heeft bv temperatuur van 30-60 graden, lijkt me raar dat het niet lager kan.
Is 30 niet al vrij hoog voor brood bij rijzen?

hoor et graag, dank voor jullie expertise, Groetjes Marjolein

https://www.profishop.com/nl/ggg-rijska ... gLvZ_D_BwE
Enthousiast amateur
Gebruikersavatar
laincha
Gaat de goede kant op
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 10:32

Re: rijskast

Bericht door laincha »

Niemand een idee?
Enthousiast amateur
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: rijskast

Bericht door hjeverts »

Waarom wil je een grote (professionele) reiskast in de eerste plaats?

Zelf werk ik in een grote Ikea bak waar ik een paar schaaltjes heet water in zet voor de vochtigheid en temperatuur. Daarnaast is het belangrijk dat je deeg de juiste temperatuur heeft na het kneden.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
laincha
Gaat de goede kant op
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 10:32

Re: rijskast

Bericht door laincha »

De reden dat ik dat zou willen is dat ik veel brood tegelijk bak, de vriezer volgooi en dan altijd lekker brood kan eten, waarvan ik weet wat erin zit.
Ik bak dus ca 5 kg tegelijk, en loop er dan tegenaan waar ik het in kan laten rijzen.
Enthousiast amateur
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: rijskast

Bericht door hjeverts »

Die 5 kg deeg ga je inderdaad niet kwijt kunnen in 1 grote Ikea bak.... Dat houdt voor mij bij 3kg voor busbrood en ongeveer 3.5 kg aan batards in mandjes wel op. (3 bussen of 4 mandjes op 2 niveaus)

Ookal is het waarschijnlijk heel fijn om met een rijskast te werken welke je constant op 30 graden Celsius kan zetten zou ik persoonlijk in dit geval voor 2 bakken gaan waardoor de kosten beperkt blijven. :)

Mogelijk dat andere forumleden juist wel voor een grote rijskast zouden gaan?
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: rijskast

Bericht door lekkermelig »

Ik heb wel een hele luxe oplossing :oops:
Er staat hier een Manz oven op een Rofco oven gestapeld, en als ik iets bij serieuze temperatuur wil laten rijzen schuif ik het meestal in de Manz met een flinke hoeveelheid heet water. Doe ik vooral voor bulkrijs (in de winter) en om mijn desem op te peppen.
En als ik in de Manz wil bakken stop ik ze ooit in de Rofco. Ik heb de Manz destijds van iemand overgenomen omdat ik misschien af en toe wel eens een broodbak cursusje wilde geven als ik het niet meer zo druk had met gewoon werk en dan is een beetje capaciteit wel handig. Ondertussen is het weer een jaar later met weliswaar minder druk werk, maar nog steeds teveel corona, dus daar komt nog niet zo veel van terecht. Maar die Manz staat nog steeds bovenop de Rofco. De Rofco bakt wel mooier brood, maar de Manz is wel heel handig. Snel warm en je kan er ook gewoon ovenschotels en dergelijke in schuiven, dus ook voor het avondeten wordt ie vaak gebruikt.

Een echte rijskast kan best handig zijn als je heel veel bakt. Rofco rijskast vs iets anders? Als je ook een Rofco oven hebt zijn de maten van de rijskast hetzelfde dus kan je makkelijk blikken rechtstreeks in de Rofco oven schuiven. Als de maten van oven en rijskast niet op elkaar afgestemd zijn is het misschien net ff minder handig. en 30 °C lijkt veel, maar het meeste deeg heeft een optimale temperatuur van 27 °C. Omgevingstemperatuur altijd 2 °C hoger, dus dan zit je al aardig in de buurt. Ik kan bij Rofco trouwens niet vinden wat de minimum temperatuur van de rijskast is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: rijskast

Bericht door Victory »

hjeverts schreef: do 06 jan 2022, 15:23 Die 5 kg deeg ga je inderdaad niet kwijt kunnen in 1 grote Ikea bak.... Dat houdt voor mij bij 3kg voor busbrood en ongeveer 3.5 kg aan batards in mandjes wel op. (3 bussen of 4 mandjes op 2 niveaus)

Ookal is het waarschijnlijk heel fijn om met een rijskast te werken welke je constant op 30 graden Celsius kan zetten zou ik persoonlijk in dit geval voor 2 bakken gaan waardoor de kosten beperkt blijven. :)

Mogelijk dat andere forumleden juist wel voor een grote rijskast zouden gaan?
Ik heb de grootste IKEA klikbak van 120 liter ofzo, het goedkoopste schoenen rekje, een waterbed element en ik kan zeker weten 5-10kg deeg in de bak kwijt. 5kg deeg gaat in 4 Kaiser brood blikken en dan kunnen er nog 2 blikken/manden of een kom bij. Meestal bak ik een berg in 1x en aangezien niet alles tegelijk de oven in moet heb ik meestal genoeg ruimte. Ik zit nog wel steeds te bedenken hoe ik de volledige ruimte goed kan benutten. Het element is net ff te warm om een kom deeg direct bovenop te zetten.. dan kan ik boven en onder op het rek deeg kwijt.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie