Hoe bewaren jullie je brood?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door PePo »

Wij gebruiken katoenen broodzakken van AH. Goedkoop (1 euro geloof ik), wasbaar en praktisch.
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door Joannes »

Ik doe 5 dagen met een brood en bewaar het in een plastic zak om uitdrogen te voorkomen. Op dag 3 gaat het in een katoenen zak om schimmel te voorkomen. En dat lukt prima zodat het op dag 4 weer in een plastic zak beland. Ik maak broden van 1600 gram. Dat is voor mij alleen. Wellicht verstandiger om in de toekomst 800 grams broden te maken.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door Victory »

Bolussen zou ik denk ik ook een plastic bak voor pakken. Dat plakt wel flink voor een plastic zak. Je hoeft hem natuurlijk niet potdicht te doen

Brood bewaar ik gesneden in een plastic zak in de vriezer. Voor gebruik even plakjes ontdooien en zo eten wij altijd vers brood. Suikerbrood wordt in zijn geheel ontdooit en blijft maximaal 2 dagen staan, want dan is het al op 😁
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door Bantam »

Ons brood wordt bewaard in een gewone metalen broodtrommel met schuifdeksel.
Om de vier à 5 dagen bak ik dan opnieuw.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Broodtrommel
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door hjeverts »

lekkermelig schreef: di 05 okt 2021, 12:27 We hebben een paar jaar geleden onze gastvrouw bij de reünie zo'n Brottopf cadeau gegeven, een hele grote. Ik kan me voorstellen dat het wel aardig werkt. Het sluit redelijk af, maar net minder dan een plastic zak, waardoor het ook niet gaat schimmelen. Maar zoals gezegd, zelf nog niet gebruikt. Ik zal er morgenavond eens een kritische blik op werpen, want dan ben ik daar net gearriveerd voor een lang bakweekeinde.

Wil
En weet je al meer over de Brottopf? Werkt het een beetje? Mijn ervaring met brood buiten de diepvries bewaren is dat het toch vaak best snel uitdroogt of ik het nu in een papieren, stoffen of plastic zak stop maakt voor mij vaak niet echt uit.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door lekkermelig »

Ik kwam afgelopen week zo'n Brottopf tegen. Dit is wel een hele grote trouwens, en er slingeren er nog een paar rond op de boerderij in Duitsland.
AfbeeldingBrottopf by Lekker Melig, on Flickr

Nogmaals, ik heb hem zelf niet gebruikt, ik zie alleen dat het daar vrij normaal is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door jesse »

Wij halen altijd brood van de bakker, dat is vooraf gesneden en gaat direct na aankoop in de vriezer (behalve wat we die dag eten)

Voor zelf gebakken brood geld hetzelfde, we eten een gedeelte direct op en een gedeelte gaat dan in de vriezer, ga brood niet een paar dagen bewaren, bleehg. Snij het liever nog direct na bakken en vries het in of beter nog gewoon vers brood.

Uit de vriezer is het niet meer zo lekker, maar wel lekkerder dat je het een paar dagen bewaard.
Gebruikersavatar
laincha
Gaat de goede kant op
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 10:32

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door laincha »

Ik denk dat als we het milieuvriendelijk willen doen, we vooral niets nieuws moeten kopen, hoe eco dan ook.
We hebben allemaal gewoon al heel veel. Liever gebruikt of weggeven aan je kinderen zodat zij ook minder kopen:-)
Enthousiast amateur
Gebruikersavatar
Henny123
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 11:16

Brood bewaren

Bericht door Henny123 »

Ik weet niet in welk onderdeel ik dit moet plaatsen dus hoort het hier niet, sorry!
Hoe bewaren jullie je brood?
Mijn 1e deed ik in de aluminium folie en die bleef een paar dagen goed.
Maar ik wil eigenlijk niet steeds folie gebruiken.
Dus toen kocht ik een katoenen broodzak maar daarin is na 1 dag de afgesneden kant al droog.
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Brood bewaren

Bericht door Joannes »

Ik herken het probleem. Stoffen broodzakken is geen optie omdat het brood uitdroogt. Ik heb het broodvolume verlaagt van 1600 gram naar 1200 gram en bewaar het in een plastic zak. Brood blijft lekker en omdat het sneller op is krijgt schimmel geen kans. Ik ben maar alleen en doe tot drie dagen met een brood.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Brood bewaren

Bericht door hjeverts »

Invriezen in een plastic zak. Blijft het brood een tijdje goed.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Brood bewaren

Bericht door Victory »

Brood volledig afkoelen en gesneden in een plastic zak. Werkt prima hier met vrijwel alles wat ik aan brood boel bak.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Henny123
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 11:16

Re: Brood bewaren

Bericht door Henny123 »

Dus toch plastic of folie, ik dacht milieu vriendelijk te zijn met mijn stoffen zak ;)
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Brood bewaren

Bericht door hjeverts »

Als je het brood in een stoffen zak bewaard, even op de kant waar hij gesneden is leggen. Droogt hij ook wat minder snel uit dan dat je hem niet op de gesneden kant legt.

In sommige vriezers gaat een papieren zak ook best prima, heeft je vriezer echter een no-frost functie dan droogt het brood nog steeds uit tenzij het in een goed afsluitbare plastic zak bewaard wordt.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Brood bewaren

Bericht door Victory »

Henny123 schreef: di 22 feb 2022, 09:40 Dus toch plastic of folie, ik dacht milieu vriendelijk te zijn met mijn stoffen zak ;)
Ik hergebruik zo lang mogelijk mijn plastic zakken. Ook mijn afnemers nemen hun zakken en clips weer mee. Dus wellicht is het plastic niet heel milieu vriendelijk, maar je kunt er wel zo milieu vriendelijk mogelijk mee om gaan😉 en dat vind de portemonnee ook wel fijn😉
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
ClaudiaD
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 16:59

Re: Brood bewaren

Bericht door ClaudiaD »

Ik bak broden van 300 gram meel en eindgewicht 440 gram. We eten daarvan direct 5 verse sneden en daarna vries is de rest in porties van 2 of drie in diepvrieszakjes in. Het voordeel is dat we de volgende keer verschillende soorten brood kunnen eten.
Gebruikersavatar
Clarissa
Gaat de goede kant op
Berichten: 69
Lid geworden op: di 08 feb 2022, 09:56

Re: Brood bewaren

Bericht door Clarissa »

Hier zijn we ook heel milieu bewust maar met brood heb je weinig keus.
Eerst bakte ik om de dag een vers brood. Ging in een theedoek in een blik of in de broodla. Ding was alleen dat ik altijd te veel of te weinig had. Dus of brood werd weggegooid ( compost kippen etc ) of ik moest een maiswafel er bij pakken. Plus was de helen week mijn keuken een rommel. Dus daar ben ik mee gestopt. Nu bak ik 1x in de week van alles en dat gaat in de vriezer in een ziplockzak. Ik probeer er zuinig mee te zijn en ze te hergebruiken. Maar dat gaat zeker niet altijd goed. Ik vind dat heel jammer maar het is niet anders.

Al zou ik graag herbruikbare broodzakken willen hebben. Van die dikke kunststofziplock dingen of zo. Als iemand zo iets heeft hoor ik het graag. Ik heb ook wel eens gedacht om grote trommels te kopen voor in diepvries maar dat werkt toch ook niet helemaal handig. Ik gebruik geen aluminiumfolie of huishoudfolie dus daar is de verbetering al zeker te vinden.

Wij hebben een moestuin en ook daar gebruik ik voor diepvries nog wel wat zakken dus ook daar zou een vervanging handig zijn. In de koelkast heb ik wel al oplossingen. Dus langzaam komen we er wel :)
bloem: Amerikaans patent
Starter: Jip gemaakt van volkorenmeel
Oven: Aeg met stoomfunctie
Mixer: komt voor brood niet uit de kast
Plaats reactie