Welk broodbakblik

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Welk broodbakblik

Bericht door Victory »

Hallo,

Doordat ik een grotere oven heb kan ik 4 bakblikken tegelijk in mijn oven kwijt. Nu heb ik 2 van 25*13 en 2 grote van 30*12 (Kaiser).

Nu komt er de vraag om vooral 30cm broden tegelijk te bakken dus heb ik feitelijk een paar extra grote bussen nodig. Ik zal ze denk ik eens in de 2/3 weken nodig hebben.
Waar heb ik nou eigenlijk het meeste aan? Alusteel bakblikken of gewoon nog een extra set Kaiser? De prijs is ongeveer even hoog, maar Kaiser heeft bredere bussen.

En uhm alusteel bakblikken moet je geloof ik eerst toch inbranden net als stalen pannen? Anti aanbaklaag kan ik dus zelf creĆ«ren šŸ¤”. En het vet met een keuken papiertje uit de bus halen na het bakken is dat genoeg vet om de broodbus mee in de kast te zetten zonder roest?
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welk broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

Alusteel bakblikken hoef je niet in te branden, wel plaatstalen blikken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Welk broodbakblik

Bericht door hjeverts »

Hi Victory,

Mij bevallen de alusteel bussen erg goed en inderdaad ietsje smaller dan de bussen van Kaiser. Hierdoor passen er bij mij wel drie naast elkaar in mijn oven en bij jou als ik de foto's zo zag van de oven waarschijnlijk wel wat meer :P. Zoals Levine al aangaf hoef je deze niet in te branden en bij licht inspuiten met bakspray en vervolgens afnamen met een keukenrol papiertje lost het brood uitstekend. Na het bakken haal ik er een papiertje doorheen en zet ze weer in de kast. Is dus een stuk minder bewerkelijk dan mijn blauwstalen blikken welke wat meer onderhoud nodig hebben.

Zelf heb ik mijn bussen bij een molen in Groesbeek gekocht (280x105x85mm). Voor het bepalen van het volume met water er dan wel even rekening mee houden dat de bus niet waterdicht is :)
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Welk broodbakblik

Bericht door Victory »

Levine en Hans dankjewel voor jullie behulpzame reacties. Daar kan ik wat mee šŸ™ƒ
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Welk broodbakblik

Bericht door Eef »

Ik gebruik blikken van Chicago metallic, geen idee waar ze van gemaakt zijn, maar vind ze super, geen bijzondere gebruiksaanwijzing, ik spray ze in en het brood glijd er zo uit, daarna ook idd met keuken papier schoonvegen en af en toe eens met heet water afwassen, doe ik al paar jaar en ben nog steeds blij met deze blikken.
Plaats reactie