Inhoudsmaat gietijzeren broodpan (bus)

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anita61
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 10:03

Inhoudsmaat gietijzeren broodpan (bus)

Bericht door Anita61 »

Hallo broodbakkers,

Ik overweeg de volgende gietijzeren broodpan te kopen (https://www.amazon.nl/Broodbakvorm-met- ... B08SBV1PHV). Er staan wel afmetingen bij waardoor ik een indicatie heb van de grootte van de pan maar ik heb geen informatie over de inhoud in liters. Ik heb contact opgenomen met Amazon maar ook daar konden ze geen info geven over de inhoud. Iemand toevallig bekend met deze pan en weet iets meer over de inhoud? Ik ben namelijk bang dat hij voor mijn deeg te groot is. Mijn deeg weegt maximaal 1000 - 1100 gram. Kan het overigens kwaad als je pan wat aan de grote kant is voor je hoeveelheid deeg?

Ben benieuwd naar jullie reactie(s). Fijn en zonnig weekend verder.

Groet, Anita
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Inhoudsmaat gietijzeren broodpan (bus)

Bericht door Levinebaktbrood »

Had ik net een heel verhaal getypt, kom ik erachter dat ik niet goed gekeken had bij de link. Maar weer verwijderd.

Als ik je een tip mag geven: ik zou dan eerder deze pan (of een ander merk) kopen. Dan kan je in de platte onderkant bakken en de diepe pan als deksel gebruiken. Het is veel makkelijker om deeg in de lage pan te krijgen. Zie bv dit recept op mijn blog.

Je kunt gerust een kleiner brood in een grote pan bakken. Het is juist niet de bedoeling dat het deeg de randen van de pan raakt, je bakt het brood er los in. Brood van 1000/1100 gram is best groot. Ik denk dat je er eerder op moet letten dan je niet een te kleine pan koopt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anita61
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 10:03

Re: Inhoudsmaat gietijzeren broodpan (bus)

Bericht door Anita61 »

Fijn Levine dat je hebt gereageerd. Ik snap je verwarring. Als ik nu op de link klik krijg ik een heel andere pan dan ik oorspronkelijk bedoelde. Blijkbaar goochelt de aanbieder met pannen 😉. Maar je advies is duidelijk en neem ik zeker ter harte! Dank!

De oorspronkelijk pan die ik op het oog had, was een rechthoekige pan bedoeld voor batards maar daar geldt ongetwijfeld je advies om een niet te kleine pan te kopen vast ook voor. Jammer dat de link niet meer werkt.
Plaats reactie