Mijn ervaringen met een pizzasteel van The Pizza Steel

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ChrisWbD150
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 dec 2020, 00:54

Mijn ervaringen met een pizzasteel van The Pizza Steel

Bericht door ChrisWbD150 »

Sinds een week heb ik een pizzasteel in huis. Las er goede verhalen over en ik kan bevestigen dat het goed werkt! Ik had al een tijd een pizzasteen, maar laatst is er een pizza gaan lekken en het vocht is in de steen getrokken. Niet zo'n probleem op zich, maar als ik de steen nu verhit gaat het enorm stinken! Die pizza steel kun je veel makkelijker schoon schrobben...

Hij is wel zwaar en het voorverwarmen duurt net zo lang, misschien zelfs iets langer, dan bij een pizzasteen, maar het resultaat mag er zijn!
Ik heb er tot nu toe alleen nog brood op gebakken ( baquette, stecca en pizza bianca) maar ga binnenkort weer pizza proberen!
Je krijgt inderdaad van die mooie stipjes onder je deeg, zoals je dat bij een echte klassieke Napolitaanse pizza ook ziet.

Ik verwarm de steen voor op 300 graden en bak dan af op de gewenste temperatuur van het recept. Jullie ervaringen hier mee? AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Mijn ervaringen met een pizzasteel van The Pizza Steel

Bericht door Bioloogje »

Ik volg... ben benieuwd naar de ervaringen! Je pizza bianca ziet er prachtig uit[emoji106]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Mijn ervaringen met een pizzasteel van The Pizza Steel

Bericht door Victory »

Leuk dat je je ervaringen op de site zet. Ik vraag mij altijd af wat de toegevoegde waarde is. Ik verwarm gewoon de oven met de bakplaat erin en schiet daar mijn deeg op.

Nu vraag ik mij oprecht af of je niet, als je iemand kent die met RVS werkt Ed, gewoon een plaat op maat kan laten maken van 6mm (geloof ik). En geld kunt besparen...

Groet Victory
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Mijn ervaringen met een pizzasteel van The Pizza Steel

Bericht door Victory »

Ik ben eens even gaan rondneuzen op internet en heb een website gevonden (Engels) waar beschreven staat hoe je zelf een pizzasteel kunt maken

https://kozknowshomes.com/2013/07/diy-baking-steel.html

Kort samengevat
Koop een gladde staalplaat (e35 =Amerikaanse staal waarde) 6 of 8 mm dik. Laat hem op de gewenste maat snijden en netjes afgeronde randen enzo.
Haal alle chemische drab eraf in azijn (ik heb ook staalborstel voorbij zien komen)
Verhit het staal één keer goed waarna je hem impregneert met lijnzaadolie tegen roest vorming.

Ik heb toevallig een zwager die makkelijk aan staal kan komen die zo'n plaat voor mij op mijn nieuwe overmaat wil maken 🙂... 66x38 cm ga ik online nooit vinden 😅.

Ik laat tzt wel weten hoe het gelukt is 😇

Groetjes Victory
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie