Gezonde broodbak vorm gezocht

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
leflie
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: di 08 sep 2020, 12:42

Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door leflie »

Hallo,

De Belgische hogere Gezondheidsraad raadt af om nog langer anti-aanbaklagen te gebruiken.
Daarom start ik met mijn zoektocht naar de "gezonde"bakvorm.

Eerst ben ik begonnen met een blauw stalen Kitchen Craft Broodvorm.
Initieel ging alles goed, ik vette de vorm altijd goed in met olijfolie.
Na 2 weken begonnen de broden muurvast te zitten in de vorm. Zelfs bij het lossnijden, bleeft de onderkant van het brood plakken in de vorm.

Dan heb ik een glazen pyrex broodvorm gekocht.
Wéér zelfde verhaal; initieel ging alles goed, na 3tal weken begonnen de broden opnieuw te plakken.

Oplossingen zoals een anti-aanbak-spuitbus (drijfgas, chemische samenstelling) en bakpapier (anti-aanbaklaag) zijn niet van toepassing aangezien deze ook gezondheidsrisico's met zich meebrengen.

Hebben jullie een oplossing?

Ik ben aan het denken om een gietijzeren of keramische broodbakvorm aan te kopen, maar die zijn wel erg prijzig.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door Rik59 »

Je gebruikte wellicht zeep om de bakvorm schoon te maken?? Das een dikke NO NO.. nooit zeep in bakvormen en koekenpannen...

Die olijfolie gaf een apart smaakje??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door lekkermelig »

Ik heb ooit wel eens gelezen dat je eigenlijk NOOIT olijfolie om vormen in te vetten. Ben alleen vergeten waarom, maar het schijnt veel meer te plakken dan andere oliesoorten. Het is in ieder geval ook minder hittebestendig.
Ik gebruik mijn vormen vrijwel nooit, meestal vloerbroden hier.
Als je geen gedoe met coatings en dergelijke wil zijn de oude blauwstalen vormen misschien wel het beste, maar je moet ze wel op de juiste manieren behandelen.


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door Levinebaktbrood »

Dat de broden blijven plakken in de vorm komt door de olijfolie. Bakblikken dus nooit invetten met olijfolie. Het wordt een dikke kleverige laag. Dan kan je beter olie of boter of margarine gebruiken. Het beste werkt de invetspray in spuitbussen, maar ja, die wil je niet gebruiken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door Joannes »

leflie schreef: di 08 sep 2020, 12:59
Ik ben aan het denken om een gietijzeren of keramische broodbakvorm aan te kopen, maar die zijn wel erg prijzig.
Ik heb enige ervaring met broodbakken in een z.g. Dutch oven waarbij de onder- en bovenwarmte verkregen wordt door smeulende houtskool. Dat gaat uitstekend en je kunt ze ook in de oven gebruiken. Dutch ovens zijn niet geemailleerd derhalve dienen ze ingebrand te worden aan de binnenzijde. Ik heb ze eenmalig ingebrand met zuivere bijenwas, maar pinda-olie verdraagt ook hoge temperaturen en kan dus ook. Voor het bakken de pan inwrijven met reuzel of pinda-olie en de broden vallen na het bakken zo uit de pan.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het gerezen deeg netjes in een loeihete pan te laten zakken. Dat gaat altijd met een plof gepaard waardoor het deeg inzakt. Het herstelt zich wel, maar het kan beter.
Indien iemand hier een goede oplossing voor weet hoor ik dat graag. Maar dat even terzijde.
Dutch ovens zijn goed betaalbaar. Wel even zoeken op internet want de verschillen zijn vaak erg groot. Koop altijd een met een vlakke onderzijde. Zonder pootjes dus.
Gebruikersavatar
Jay-R
Gaat de goede kant op
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 20:11
Contacteer:

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door Jay-R »

Stap over op vloerbroden. Kun je gewoon op een pizza steen of chamotte steen gaan bakken. Geen gedoe met vormen of hoge investering.
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door Joris7 »

En alusteel broodbakvormen? Is volgens mij niet ongezond. Ik vet ze in met een bakspray maar volgens de instructies die ik erbij kreeg kan het met een dun laagje zonnebloemolie ook.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door Bobbee »

Misschien vindt je dit wat?

Doordat de vormen geen teflon laag bevatten komen er geen giftige stoffen vrij.

https://www.noets.nl/webshop/bakspullen ... sch-25-cm/
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Gebruikersavatar
surfingjohn
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 12:07

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door surfingjohn »

Joannes schreef: za 12 sep 2020, 01:57
leflie schreef: di 08 sep 2020, 12:59
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het gerezen deeg netjes in een loeihete pan te laten zakken. Dat gaat altijd met een plof gepaard waardoor het deeg inzakt. Het herstelt zich wel, maar het kan beter.
Ik gebruik voor de Dutch oven bakpapier, deeg wordt in een ronde schaal voor het rijzen gebruikt.
Als de Dutch oven op temperatuur is, dan stort ik het deeg (bakpapier beetje voor gevormd in de koude Dutch oven) op het bakpapier en dat laat ik dan langzaam in de hete Dutch oven zakken.
Nooit meer aangekoekte broden!
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door TigerManZ »

surfingjohn schreef: do 05 nov 2020, 10:24
Joannes schreef: za 12 sep 2020, 01:57
leflie schreef: di 08 sep 2020, 12:59
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het gerezen deeg netjes in een loeihete pan te laten zakken. Dat gaat altijd met een plof gepaard waardoor het deeg inzakt. Het herstelt zich wel, maar het kan beter.
Ik gebruik voor de Dutch oven bakpapier, deeg wordt in een ronde schaal voor het rijzen gebruikt.
Als de Dutch oven op temperatuur is, dan stort ik het deeg (bakpapier beetje voor gevormd in de koude Dutch oven) op het bakpapier en dat laat ik dan langzaam in de hete Dutch oven zakken.
Nooit meer aangekoekte broden!
Ik laat het gerezen deeg ook m.b.v. bakpapier in de hete DO zakken. Dan kan dat mooi gelijkmatig en werkt dus prima!
Maar er wordt aangegeven dat er geen bakpapier gebruikt mag worden omdat dit ook schadelijke stoffen af kan geven...

Een zwarte onbehandelde gietijzeren DO is inderdaad een mooi maar zwaar alternatief. Er zijn ook rechthoekige (brood/cake vormen) in gietijzer te koop. Een pan zonder pootjes is handig voor op een fornuis en in een oven. Met pootjes kan bij een kampvuur of m/b/v/ houtskool/briketten worden gebruikt. Zet je de pan rechtstreeks op de houtskool/briketten dan kan het gerecht aanbranden daar waar de pan de kool raakt. Maar er komt ook weinig zuurstof bij de kolen waardoor deze langzaam uit gaan...

Zo'n zwarte gietijzeren pan (zonder emaille laag) dien je wel te behandelen met olie of crisco. Na gebruik niet schoonmaken met zeep, daarna drogen en weer invetten.
En in het begin wordt aangeraden deze in te branden met olie om zo een soort natuurlijke anti aanbaklaag te creëren
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door Bantam »

Bijna al de bakvormen zijn hier siliconenbakvormen, BPA-vrij, geschikt voor levensmiddelen. de meesten zijn van Lurch Flexiform.
Ik ga ervan uit dat als siliconen voor implantaten gebruikt worden dat het veilig is. Alleen opletten voor te hoge temperaturen.
De vormen worden ingestreken met olijfolie en de broden vallen er zo uit.
Reinigen met gewoon een beetje water. Ik gebruik nooit of te nimmer zeep of detergent om ze schoon te houden.
Eigenlijk doen ze dat vanzelf. :-)
Het enige nadeel, als dit al een nadeel zou zijn, is dat ze niet heel vormvast zijn en een beetje uitzetten op de zijkanten.
Zie de zijkanten van onderstaande foto :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Goku
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 11:00

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door Goku »

Ik heb twee van deze
lodge pan.png
Gietijzer, kun je insmeren met een beetje boter, en als het een paar keer goed gebakken heeft heb je minder nodig, soms gebruik ik niks.
Geen teflon, doe ik ook zo weinig mogelijk aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door KeesR »

Mijn vader heeft jarenlang zijn eigen brood gebakken. Zwartstalen blikken, werden ingevet met echte boter en in vloeibaar afwasmiddel met de hand afgewassent. Nooit aangebakken brood gehad. Zelf bak ik meestal op een steen soms in een Tefal cakeblik.
Gebruikersavatar
surfingjohn
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 nov 2020, 12:07

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door surfingjohn »

Maar er wordt aangegeven dat er geen bakpapier gebruikt mag worden omdat dit ook schadelijke stoffen af kan geven...


[/quote]

Waar wordt dat dan aangegeven? Ik heb hier namelijk nooit eerder van gehoord.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door lekkermelig »

Dat is wat de topic starter aangeeft, geen claim tot de enige waarheid.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Adriaantje54
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 15:38

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door Adriaantje54 »

Heeft iemand ervaring met de emaillen bakblikken van Green Jump?
Ik wil toch graag Pfas vrij bakken.
Ik heb de keramische vorm van Patisse. Prima vorm...maar moeilijk schoon te maken aan de buitenkant en de randen. De boter bakt 'in'.
Die van Sola was na twee keer kapot... kleine schilfers eraf.
Green Jump is wel stukken duurder, maar hoe goed is hij???
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door dirkjanl »

Ik gebruik deze: Prima blikken, beetje invetten en gaan.
https://shop.bakkerijwereld.com/product ... getrokken/
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Plaats reactie