bakblikken inbranden gaat niet goed

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

bakblikken inbranden gaat niet goed

Bericht door Joris7 »

Beste broodbakkers,

Ik heb 2 broodblikken bij oldenhoff gekocht. Volgens de instructie moet voor het eerste gebruik de blikken inegsmeerd worden met olie en daarna een uur op zijn kop in de oven (heetste stand). Ik heb dit gedaan maar de blikken zijn nu heel plakkerig geworden! Is dit wel de bedoeling? Heb ik teveel olie gebruikt?
Kan ik dit plakkerige nog oplossen? Bijvoorbeeld door ze zonder in te smeren nog een uur in de oven te doen?

Alvast bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: bakblikken inbranden gaat niet goed

Bericht door Vitamine C »

check dit draadje:

https://www.broodbakforum.nl/viewtopic. ... 0als%20lak.

post van gerard:

-inbranden: een half uur of langer in een voorverwarmde oven op ongeveer 250 graden celcius, als de oven nog moet opwarmen kunnen er plaatselijk veel hogere temparaturen ontstaan, waardoor de olie verbrandt. De laag is goed als deze na afkoeling niet meer plakkerig is, het wordt echt hard, net als lak.


Waarschijnlijk heb je een te dikke laag ook gedaan. Zo dun mogelijk aanbrengen, daarna met keukenpapier helemaal droogmaken. Dan denk je dan zit er toch geen olie, maar dat is dus voldoende. Voordeel is ook dat je keuken niet blauw staat.
Gebruikersavatar
Joris7
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 15:53

Re: bakblikken inbranden gaat niet goed

Bericht door Joris7 »

Beste broodbakkers,

Ik heb nieuwe bakblikken gekregen en deze 1x met minder olie ingebrand. Het voelde glad aan. Vervolgens brood erin gebakken, de vormen eerst goed ingevet. Toch blijven er broodresten aan het blik achter. (het brood is nog wel heel) Missschien nu dus met te weinig olie ingebrand. Kan ik eenmalig de vastgekoekte restanten met warm water los schrobben? (zonder zeep)
Plaats reactie