Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kadetje
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 24 apr 2020, 10:10
Locatie: Drenthe

Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door Kadetje »

Hoi allemaal,

Ik had ook al op een ander topic gereageerd (onder even voorstellen) en zag dat Wesley een topic heeft geopend met een vraag van welk materiaal hij een kneedhaak moet bestellen, maar omdat ik toch een net iets andere vraag heb open ik toch even een apart topic ;)

Ik heb sinds een aantal jaar een KitchenAid Artisan en die bevalt tot nu toe goed voor het maken van verschillende soorten beslag. Ook lukken mijn broodbaksels tot nu toe best goed.

Maar ik lees hier en merk ook zelf dat de C-haak toch niet heel goed kneedt. Het is ook best irritant dat het deeg zo omhoog kruipt en hij heel moeilijk dingen die je later toevoegt (vaste of vloeibare bestanddelen) er bij mengt. Dus overweeg ik een spiraalhaak te bestellen.

Maar nu vroeg ik me af of er mensen zijn al langer (aantal jaar) regelmatig/veel deze haak in combinatie met hun KA Artisan (of vergelijkbaar) gebruiken en aan kunnen geven of dit dan goed blijft werken of dat dit eigenlijk te zwaar is voor het apparaat?
Want in dat Even voorstellen topic gaf iemand aan dat hun KA er na een paar keer mee is gestopt.
Ergens anders op dit forum lees ik allemaal positieve verhalen.
Dus ik ben zoekend.
Ben uiteraard niet op zoek naar 100% zekerheid, er kan altijd ergens iets mis zijn of gaan. maar als meer mensen ervaren dat de Artisan dit echt niet aankan dan is het wat mij betreft klaar. dan houd ik het bij de C-haak.

Ik bak nu 3-4 broden per week (in corona-tijd), als ik straks weer naar kantoor mag zal dit terug gaan naar 1-2x in de week. Ik maak meestal degen met max 500 gram bloem/meel.

Bedankt alvast!

Gr.
Maya
KitchenAid Artisan
Gewone oven met pizzasteen
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door Vitamine C »

Mijn KitchenAid was stuk gedraaid met deeghaak, eerlijk gezegd soms wel iets meer dan 500 Gr deeg. Is wel gemaakt onder garantie.

Max 500 Gr deeg, maar eerlijk gezegd alleen voor beslag etc eigenlijk meer geschikt.
Gebruikersavatar
Kadetje
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 24 apr 2020, 10:10
Locatie: Drenthe

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door Kadetje »

Maar was dit met de gewone deeghaak of spiraal deeghaak?

Als ik weer zou moeten kiezen had ik een andere machine gekozen. Maar destijds wist ik nog niet dat ie niet heel goed is voor deeg. Terwijl ze dit wel promoten...
KitchenAid Artisan
Gewone oven met pizzasteen
Gebruikersavatar
Kadetje
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 24 apr 2020, 10:10
Locatie: Drenthe

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door Kadetje »

Ik zie nu trouwens dat dit onderwerp al in een ander topic (onder ‘kneders...’) besproken wordt :oops:

Dus hoeven we dit hier niet nog eens te doen. Dit topic kan dus dicht.

(Conclusie voor mij is: ik ga m niet bestellen, te groot risico dat mijn KitchenAid kapot gaat)
KitchenAid Artisan
Gewone oven met pizzasteen
Gebruikersavatar
Kneedhaak 2.0
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 apr 2020, 12:38

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door Kneedhaak 2.0 »

De spiraalkneedhaak sloopt je KA, zoveel is me duidelijk geworden. Het kneedresultaat is wel beter dan de standaard bijgeleverde.
Bij garantieclaim kwam ik uit bij de Gebr. Nijs in België, die toen "Beneluxreparateur waren. Hun eerste vraag was of de KA werd gebruikt om
deeg te kneden.................. . Kwam er op neer dat ze ervoor verkocht worden, maar dat de meeste types er niet geschikt voor zijn. M.u.v. het zwaarste
model. En langdurig was binnen 8 á 9 maanden, dat de KA raar geluid maakte, en begon te stinken. Doe er uw voordeel mee.
Gebruikersavatar
Koekie30
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 feb 2020, 23:02

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door Koekie30 »

Ook ik heb de KA artisan en de zo bejubelde superdeeghaak. Ik bak 2 tot 3 keer per week een brood met maximaal 550 gr meel. Niet altijd met de standmixer, maar ook wel met de BBM. Ik heb geen ervaring met andere mixers of deegkneders. Achteraf gezien had ik de aanschaf van die deeghaak beter kunnen laten: het deeg kruipt op tegen deze deeghaak en probeert uit de kom te klimmen en bij een volkorendeeg wil de KA nog wel eens tegenspartelen. Eerlijk gezegd vind ik het geen gelukkig huwelijk tussen de superdoughhaak en KA artisan. Samengevat: of een andere mixer/kneder kopen, of roeien met de riemen die je hebt en dus niet teveel deeg tegelijk kneden met de artisan.
Als ik dit forum eerder had ontdekt dan had ik misschien een zwaardere KA gekocht. Maar ja achteraf is het makkelijk praten.
Gebruikersavatar
Kadetje
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 24 apr 2020, 10:10
Locatie: Drenthe

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door Kadetje »

Koekie30 schreef: do 30 apr 2020, 18:32 Als ik dit forum eerder had ontdekt dan had ik misschien een zwaardere KA gekocht. Maar ja achteraf is het makkelijk praten.
Ja, precies dit dus....
Helaas.
Gelukkig staat ie wel mooi in de keuken ;)

Ik ga zeker deeg blijven maken met mijn KA, gewoon met de C haak. Als ie daardoor kapot gaat dan is dat maar zo, dan gaat ie direct terug want ik heb nog garantie.

Ik heb trouwens mijn vraag ook nog naar De Jong (maker van de superdoughhook) gestuurd, ben wel benieuwd wat hij hierover zegt.

Dank nog voor jullie reacties!
KitchenAid Artisan
Gewone oven met pizzasteen
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door WesleyNL »

Ik heb geen ka maar een kmix en heb de haak pas 1x gebruikt en kan dus nog niet veel zeggen over de resultaten.

Ik had hem gekocht omdat het deeg beneden zou moeten blijven doordat de haak het deeg naar beneden zou drukken.
Maar ook mijn ervaring is dat de haal het deeg gewoon naar boven kruipt.
Er wordt overigens een instructie meegeleverd waarop staat dat 63% vocht ipv 60% wordt geadviseerd omdat mn machine anders overhit zou kunnen raken.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door Vitamine C »

Sparen voor famag of andere kneder.

Super machine, geen aandelen in bedrijf :)
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door WesleyNL »

Dat is A, een plekje vinden voor de grote zware machine zonder hem op de grond te plaatsen is B 😂
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door Vitamine C »

Gewoon op aanrecht
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door WesleyNL »

Vitamine C schreef: vr 01 mei 2020, 10:39 Gewoon op aanrecht
Daar heb ik helaas geen plaats voor maar dit is niet mijn topic ;-)
Hopelijk heeft de topic starter wel plaats voor een mooie machine.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Spiraalkneedhaak Kitchenaid Artisan; langdurige ervaringen?

Bericht door Anna »

WesleyNL, dit topic gaat over de Kitchenaid, een reactie over een andere machine voegt dan ook niets toe. Reageer dan liever niet.
Topic wordt bij dezen opgeruimd en gesloten, zoals het verzoek van de topicstarter is.
Gesloten