Infrarood Thermometer

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Infrarood Thermometer

Bericht door Rik59 »

Ik heb al eens de vraag gesteld of je iets kunt met een IR thermometer bij ons broodfeest..

Ik kan nu zeggen JA je kunt hem perfect gebruiken... hoe dan??

Ik maak mijn water of vocht warm in de magnetron voor ik begin... even roeren.. IR thermometer erop richten en BAM heb je de temperatuur..

De volgende is deze... als mijn deeg draait en ik wil een controle op de temperatuur kan ik dit direct met draaien doen en hoef de machine er niet voor stop te zetten.. richten en PLOP temperatuur zichtbaar...

Ze zijn erg goedkoop en goed in China te koop...

TFI260.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Joop130
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 14:03

Re: Infrarood Thermometer

Bericht door Joop130 »

Leuk hebbeding , begrijp de hygiënische toepassing , maar is een snelle kerntemperatuur meter niet veel bruikbaarder en exacter ?
Maak niet steeds dezelfde fouten , er is keus genoeg.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Infrarood Thermometer

Bericht door lekkermelig »

Ik heb ook zo'n ding uit China gehad, gebruikte ik voor mijn houtoven. Was na twee keer gebruiken stuk dus een echte goede investering was het niet. Als je wil weten of gebakken brood in de kern gaar is heb je ook niets aan IR, dus om het nou speciaal daarvoor aan te schaffen? Maar het is een leuk speeltje.

Kernthermometers heb je trouwens ook al voor een tientje (bij Ikea bijvoorbeeld). Nadeel van de hele goedkope kernthermometers is dat de aflezing nogal traag is. Ik bedoel dat het bijvoorbeeld een seconde of vijf duurt voor je meting stabiel is. Dat lijkt weinig maar probeer maar eens koud of warm water bij te mengen in een mengbeker, dan wordt het best irritant. Ik heb tegenwoordig een thermapen, die zijn nogal prijzig, maar ze werken wel tien keer fijner dan zo'n ikea gevalletje.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Infrarood Thermometer

Bericht door BakkerGerrit »

Ik heb nog een “echte” IRthermometer in mn meetkoffertje. Ik heb m in mn werkzame leven nooit kunnen gebruiken om voeding te meten omdat je slechts de oppervlakte meet. Inderdaad kun je draaiend deeg meten maar wat kun je daar dan mee?

Aan een snelle meter met een dunne voeler heb je veel meer.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Infrarood Thermometer

Bericht door Rik59 »

BakkerGerrit schreef: do 16 apr 2020, 10:03 Ik heb nog een “echte” IRthermometer in mn meetkoffertje. Ik heb m in mn werkzame leven nooit kunnen gebruiken om voeding te meten omdat je slechts de oppervlakte meet. Inderdaad kun je draaiend deeg meten maar wat kun je daar dan mee?

Aan een snelle meter met een dunne voeler heb je veel meer.
Hmm... de meeste dunne met voeler zijn niet snel... ik heb dan misschien een goede uit China... ;)

Het is verder ook niet alleen het draaiend deeg maar ook de temperatuur van het water wat je toevoegt.. en als je dan als ik 4 / 5 / 6 degen draait dan win je toch wel wat tijd.. want aan het eind moet het wel allemaal in elkaar vallen om het goed en mooi gebakken te krijgen.. dus voor mij... ja het was een plus t.o.v. de digitale vriend die ik gebruik voor na het bakken...

Als je deegtemperatuur 26 graden moet zijn en je altijd begint in andere omstandigheden heb je wel een indicatie want je omgeving is zelden hetzelfde..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie