Test rijskast

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Test rijskast

Bericht door Frens »

Vandaag test uitgevoerd met mijn home-made rijskast :D bestaande uit:
Ikea opbergbox
Ketelpan
2x hotpack
1x thermometer
1x hygrometer
in hoogte verstelbaar plateau
rijskom (gevuld met water, 27 ℃)

Werkwijze:
- water aan de kook gebracht, hot-packs erin enmet ketel en al in rijskast geplaatst (op siliconen mat)
- ipv deeg water in open rijskom ( 27 ℃)
- deksel op rijskast
- dmv gaatje in deksel een steek thermometer in het midden rijskast aangebracht.
- diverse metingen uitgevoerd

START TEST
Omgevingstemperatuur: 17 ℃
ipv deeg, water in open (niet afgedekt) rijskom: 27 ℃
Luchtvochtigheid rijskast: 80-90%

METINGEN temperatuur ℃ in rijskast
bij start : 31°
na 5 min: 32,5°
na 10 min: 31,9 °
na 20 min: 31,1°
na 30 min: 30,2°
na 35 min: 29,8°
na 45 min: 29°
na 60 min EINDE: 28° (indicatie rijstijd)

Watertemperatuur in rijskom (deegtemperatuur) na 60 min: 30,3°
Luchtvochtigheid nog steeds: 80%

Op zich niet verkeerd dacht ik! Schrok alleen even van de watertemperatuur/"deegtemperatuur" in rijskom na 60 min: 30,3°

Dus vraag is nu, is de "deegtemperatuur" in het begin na de startfase nog veel hoger geweest dan 30,3° die aan het einde gemeten is? Heb dit natuurlijk niet kunnen meten omdat anders de rijskast hiervoor telkens open moest.
Hoe waarschijnlijk is dit en hoeveel hoger zou maximaal mogen zonder dat het nadelig is voor de rijs en het deeg zelf?
Als iemand interesse heeft, kan ook wat foto's plaatsen!
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Gebruikersavatar
BrodyBrotz
Jongste bediende
Berichten: 26
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 09:04

Re: Test rijskast

Bericht door BrodyBrotz »

Mooie waardes volgens mij Frens! Ook mooi dat de temperatuur én de RLV vrijwel constant blijven over langere tijd. Ik zou de temperatuur iets lager maken, als je het zo nauwkeurig kunt regelen dan op 27 C. houden. Moet volgens mij kunnen met jouw vinding. En het hangt natuurlijk af van de omgevingstemperatuur en temperatuur van het deeg.

Hierbij nog een zelfbouwtip, wellicht voor anderen. Toevallig heb ik dit weekeinde van een oude koelkast ook een rijskast gemaakt. Eerst al het overbodige (:-)) er af gehaald en met de hogedruk reiniger achter op de betonplaat uit- en afgespoten. Daarna wat verstevigingen op de bestaande rekken. Ik kan er nu in 3 lagen 12 broden in laten rijzen. Het meest geslaagde vind ik nog wel de stoom- en warmtevoorziening. Gewoon een waterkoker op de bodem vastgezet, halve liter water er in en deksel open. Broden er in, deurtje dicht en stekker in stopcontact. Na een minuut stekker er uit en een stoomvolle koelkast die wel een uur warm bleef en vol met stoom. Toen ik begon was het 29 C., na 50 minuten 25 C. Perfect m.i.. Ik deed het eerst altijd in onze stoomoven maar dit gaat veel beter (geen ventilatie namelijk).
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Test rijskast

Bericht door Frens »

Mooie waardes volgens mij Frens! Ook mooi dat de temperatuur én de RLV vrijwel constant blijven over langere tijd. Ik zou de temperatuur iets lager maken, als je het zo nauwkeurig kunt regelen dan op 27 C. houden. Moet volgens mij kunnen met jouw vinding. En het hangt natuurlijk af van de omgevingstemperatuur en temperatuur van het deeg.
Moet alleen even nieuwe oventhermometer (met kabeltje) kopen om gedurende het rijsverloop het water(deeg) in de rijskom permanent te kunnen monitoren! Als het me lukt om de temperatuur tussen 25-29 graden te houden gedurende de rijs vindt ik het fijn dat je zonder grote investering en elektrische toestanden kunt werken. Wat ik ook prettig vindt dat ik het deeg optisch goed in de gaten kan houden! Tevens is deze rijskast snel gereinigd, opgeruimd, en op te bergen! Je zou hem ook mooi buiten in de tuin, in combinatie met een houtoven kunnen gebruiken. Die moet ik dan wel eerst nog "even" bouwen :D

Hierbij nog een zelfbouwtip, wellicht voor anderen. Toevallig heb ik dit weekeinde van een oude koelkast ook een rijskast gemaakt. Eerst al het overbodige (:-)) er af gehaald en met de hogedruk reiniger achter op de betonplaat uit- en afgespoten. Daarna wat verstevigingen op de bestaande rekken. Ik kan er nu in 3 lagen 12 broden in laten rijzen. Het meest geslaagde vind ik nog wel de stoom- en warmtevoorziening. Gewoon een waterkoker op de bodem vastgezet, halve liter water er in en deksel open. Broden er in, deurtje dicht en stekker in stopcontact. Na een minuut stekker er uit en een stoomvolle koelkast die wel een uur warm bleef en vol met stoom. Toen ik begon was het 29 C., na 50 minuten 25 C. Perfect m.i.. Ik deed het eerst altijd in onze stoomoven maar dit gaat veel beter (geen ventilatie namelijk).
Maar dit is natuurlijk ook een hele goeie, maar hoe heb je dat met de koelvloeistof dan opgelost?! :clap: Succes verder :thumbup:
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Test rijskast

Bericht door BakkerGerrit »

Inderdaad goeie resultaten Frens. Ik kan niet wachten op de foto’s.....
Plaats reactie