El cheapo ovenvloer

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 19:08

El cheapo ovenvloer

Bericht door Stephan »

Zoals beloofd een foto van mijn ovenvloer. De verticale steen onderin de oven voorkomt dat het rooster te veel doorbuigt onder het gewicht van de stenen. De losse steen bovenop is het verwarmingselement voor mijn rijskast.

Het zijn oude marmeren vloertegels, afkomstig uit het voormalige Pathologisch Instituut van de faculteit Diergeneeskunde aan de Biltstraat in Utrecht. Een oud-collega van mij werkte daar jaaaaaren geleden (de faculteit zit inmiddels al een hele tijd buiten de stad). Tijdens een verbouwing werd de oude vloer eruit gesloopt en de tegels lagen buiten opgestapeld. Op de vraag van mijn collega wat ze daarmee gingen doen, was het antwoord van de werklui dat ze naar het stort gingen. Toen heeft hij gevraagd of hij ze mocht hebben. Sindsdien liggen ze bij hem in de opslag en een paar ervan mocht ik meenemen. Het gebouw waarin het Pathologisch Instituut was gevestigd staat er nog steeds. Het is in gebruik genomen in 1908, dus de vloertegels zijn vermoedelijk ook minstens zo oud. Het duurt even voor ze warm zijn maar ook voor ze weer zijn afgekoeld!

Om het geheel passend te maken heb ik een paar stenen met een slijptol doorgezaagd. En zoals gezegd, na het bakken gaan ze 's winters met doeken omwikkeld in bed. Veel effectiever dan een kruik!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: El cheapo ovenvloer

Bericht door KeesR »

Ik ben gek op dit soort el cheapo oplossingen.
Geld ergens tegenaan gooien is veel gemakkelijker maar m.i. minder bevredigend. Maar omdat ik niet heel technisch ben maak ik me ook geregeld schuldig aan iets kopen ipv zelf een oplossing bedenken.
Gebruikersavatar
Miepj
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: di 12 feb 2019, 21:03

Re: El cheapo ovenvloer

Bericht door Miepj »

Slim ook om die losse steen te gebruiken voor het rijzen!
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: El cheapo ovenvloer

Bericht door henkverhaar »

Je weet alleen niet wat er allemaal in die vloertegels getrokken is in die 80 jaar daar in het pathologisch instituut... (heb in het grijze verleden ook een paar jaar op het biltstraatterrein rondgelopen ;-) )
Gebruikersavatar
Stephan
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 19:08

Re: El cheapo ovenvloer

Bericht door Stephan »

De tegels kwamen uit de hal, niet uit het lab zelf, en mochten er toch nog een paar zoönosen meegelift zijn, dan zijn ze de eerste keer bij het voorverwarmen de pijp uit gegaan :-)
Plaats reactie