Dutch Oven

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Dutch Oven

Bericht door Rik59 »

Ben rustig aan het kijken voor een zgn. "Dutch Oven" de welbekende gietijzeren pan.

Welke worden veel gebruikt?
Is er een voorkeur voor ovaal of rond?
Wellicht iemand met de gouden tip voor een pan??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Dutch Oven

Bericht door Br00dd00s »

Ik heb de bekende ronde gietijzeren pan van Lodge, die met de ondiepe onderkant en de hoge bovenkant. Ik ben hier dik tevreden mee, omdat ik alleen maar ronde rijsmandjes gebruik.

Gesendet von meinem Handy



Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Dutch Oven

Bericht door CJ-Petra »

Ik heb een ronde Dutch Oven 6 qrt met pootjes van Qvist. Hiermee kan je o.a. brood bakken d.m.v. hete kooltjes onder en bovenop de pan.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Dutch Oven

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb een ronde gietijzeren Lodge pan. Deze dus :G. Ook daar gekocht, want het goedkoopst daar. Dezelfde pan die Breadwerx gebruikt, zie einde filmpje.

Ik gebruikte eerst mijn Staub pan, maar daar werd ie toch niet mooier van :o. Voordeel van de Lodge pan is dat je het deeg makkelijk in de pan krijgt omdat de zijkant lager is. Je gebruikt dus het deksel en je zet de pan erop.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Dutch Oven

Bericht door Rik59 »

Dank voor de feedback..

Mijn keus is toch op een ovale gevallen (meer gelijke sneetjes van het brood) en de eerste van de twee is vandaag binnengekomen. 29 cm lengte Afbeelding

Zeer goed afgewerkt en een keurig nette laag emaille aan de binnenzijde

De bedoeling is deze broodjes ermee te bakken (deze week op de plaat proefgedraaid)

Afbeelding

Ze zijn superlekker..

Tartine Country Bread -- Chad Robertson
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Dutch Oven

Bericht door Bakker Henk »

Zou je ook een glazen ovenschaal met deksel (Pyrex) hiervoor kunnen gebruiken?
Ik heb wel 2 LeCreuset pannen, maar die hebben een soort kunststof handvat op het deksel.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Dutch Oven

Bericht door BakkerGerrit »

In een normale oven zou dat kunnen, maar in een houtoven, of boven een kampvuur (zoals ze op onze Scouting doen) zou ik echt een DO aanschaffen.
Gebruikersavatar
oudbakken
Deegroller
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 16:16

Re: Dutch Oven

Bericht door oudbakken »

Bakker Henk schreef: vr 21 dec 2018, 17:56 Zou je ook een glazen ovenschaal met deksel (Pyrex) hiervoor kunnen gebruiken?
Ik heb wel 2 LeCreuset pannen, maar die hebben een soort kunststof handvat op het deksel.
je kunt ook de ijzeren knoppen bestellen
Heetlucht oven LOTUS mod. FOV 2.6kW.
Conventionele oven: smeg 80cm
KitchenAid heavy Duty
Komo FidibusMedium molen
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Dutch Oven

Bericht door Bakker Henk »

IJzeren knoppen kopen. Dat is ook een idee. Maar wel duur, zoals alles van Le Creuset. Ik ga het eerst eens proberen in zo'n Pyrex schaal. Als dat niet bevalt, kan ik altijd nog een nieuwe knop kopen.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Dutch Oven

Bericht door Rik59 »

Bakker Henk schreef: ma 24 dec 2018, 18:19 IJzeren knoppen kopen. Dat is ook een idee. Maar wel duur, zoals alles van Le Creuset. Ik ga het eerst eens proberen in zo'n Pyrex schaal. Als dat niet bevalt, kan ik altijd nog een nieuwe knop kopen.
Gamma heeft diverse metalen knoppen op diverse diktes schroefmaat en die zijn niet al te duur op metaal gaf ie 316 resultaten.. lijkt me dat er 1 tussen moet zitten..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Dutch Oven

Bericht door Bakker Henk »

Tsjee Rik. Ik denk niet dat ik daar toestemming voor krijg.
ik zie nog wel even.
Plaats reactie