bakblikken te groot

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pinocio
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 21:17

bakblikken te groot

Bericht door pinocio »

Vraag ik gister aan mijn kleinzoon van 11 jaar wil je mijn bakblikken eens even opmeten.
Mijn bruinbrood vond ik niet hoog genoeg, en natuurlijk ik had het moeten weten.
Bak broden van normaal 6-700 gram en dan 2 tegelijk. In de zwarte blikken, ik weet niet hoe ik eraan gekomen ben. waarschijnlijk van de molen toentertijd.
Nu Levine"s bruinbrood van 500 gram, het was heerlijk overigens maar niet zo hoog. En 500 gram vind ik eigenlijk te weinig.
Verder heb ik me eigenlijk nooit bezig gehouden met precies hoeveelheden. Ook met koken doe ik dat niet.
Nu uit Levine"s boek al het een en ander gemaakt maar pff pff ik vind het zo "n klus om heel precies te zijn.
Dus ga ik nu de hartige broodjes maken maar dan de dubbele portie.
En morgen jubel ik helemaal dan is mijn zuurdesem klaar.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: bakblikken te groot

Bericht door Rik59 »

Je kunt het 500 grams recept toch omrekenen naar 6/700 gram... ;B ;B
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
pinocio
Chef stoffer en blik
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 21:17

Re: bakblikken te groot

Bericht door pinocio »

Rik 59, als ik eraan gedacht zou hebben had dat gekund.
Vond het deeg wel wat minnetjes in eerste instantie en véél later bleek waarom : ;B
Dus ja, je hebt helemaal gelijk " ik moet het omrekenen" laat dat nou net iets zijn waar ik moeite mee heb.
Maar het gaat me lukken " zeker en vast"
Als ik lees waar vele van jullie doorheen gegaan zijn denk ik " never wast a good crisis"
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: bakblikken te groot

Bericht door Hans0166 »

pinocio schreef: ma 18 jun 2018, 16:41 k " ik moet het omrekenen" laat dat nou net iets zijn waar ik moeite mee heb.
Maar het gaat me lukken " zeker en vast"
als je er zelf geen hebt, ff een vriend of familielid vragen een recept in excel of ander spreadsheet programma te zetten, omrekenen is dan geen werk, maar een trucje :)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: bakblikken te groot

Bericht door Levinebaktbrood »

Als je niet precies bent weet je nooit van tevoren wat het gaat worden. :G

Ik weet niet welk boek je van mij hebt maar in mijn 1e boek (Brood uit eigen oven) staat uitgelegd hoe je recepten kunt omrekenen naar een ander formaat. Ik wil het ook voor je doen maar dan moet ik wel weten om welk recept het gaat.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: bakblikken te groot

Bericht door Anna »

Dit topic gaat over bakblikken, dat bij het onderdeel Gereedschappen hoort. Het gedeelte over desem heb ik afgesplitst. Hier kunnen jullie daarover verder praten. :ugeek:
Plaats reactie