Pizzasteen gaat stinken

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Pizzasteen gaat stinken

Bericht door KeesR »

Ik gebruik mijn pizzasteen nu een aantal maanden. Ik bak alleen in het weekend 2 broden erop. De steen gaat nu stinken als vooral tijdens opwarmen en eerste fase van bakken. Hij is niet echt vies, paar zwarte vlekken maar niks bijzonders.
Hoe kan ik de steen het beste schoonmaken? Schoonschrapen is niet genoeg en ik heb ooit eens gelezen dat je ze beter niet met water wast.
Wat kan ik het beste doen?
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Pizzasteen gaat stinken

Bericht door Bioloogje »

Ik heb dat ook gehad. Toch gewoon schrobben met wat soda hoor. En goed laten drogen voor je hem weer gebruikt.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Rudolf
Chef stoffer en blik
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 21:10

Re: Pizzasteen gaat stinken

Bericht door Rudolf »

KeesR schreef:Ik gebruik mijn pizzasteen nu een aantal maanden. Ik bak alleen in het weekend 2 broden erop. De steen gaat nu stinken als vooral tijdens opwarmen en eerste fase van bakken. Hij is niet echt vies, paar zwarte vlekken maar niks bijzonders.
Hoe kan ik de steen het beste schoonmaken? Schoonschrapen is niet genoeg en ik heb ooit eens gelezen dat je ze beter niet met water wast.
Wat kan ik het beste doen?
Ha Kees,

Ik leg mijn brood altijd met een bakpapiertje op de pizzasteen. Misschien scheelt dat vervuiling. Dat is ook gemakkelijker met inschieten en uit de oven halen.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Pizzasteen gaat stinken

Bericht door Rik59 »

Hmmm...... dit is nog maar een pizzasteen... wacht maar tot je een pizzaoven hebt!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Pizzasteen gaat stinken

Bericht door Koos de bakker »

Een pizzasteen kan prima met water worden schoongemaakt. Alleen mag een natte pizzasteen niet meteen voluit verwarmd worden. Het water in de steen gaat dan koken tot stoom waardoor de steen kan breken. Ook wordt een natte steen niet warmer dan 100 graden. Dus na schoonmaken eerst goed laten drogen en daarna voorzichtig opstoken.

Ik zou geen zeep of soda gebruiken bij het schoonmaken. Er kunnen dan resten schoonmaakmiddelen in de steen achterblijven die de smaak kunnen beinvloeden. Of dit in de praktijk proefbaar is weet ik niet maar een schoonmaakmiddel zal ook weinig toegevoegde waarde hebben.

Een echte pizza oven wordt nooit schoongemaakt maar schoon gebrand. Na afloop verspreid je de gloeiende kooltjes over de bodem en daarna is hij weer 'brandschoon' :lol:
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Pizzasteen gaat stinken

Bericht door KeesR »

Dank voor jullie antwoorden. Gisteravond na het bakken heb ik ovendeur dicht gedaan waardoor de warmte beter blijft hangen en vandaag minder stank. Een soort van schoonbranden dus.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Pizzasteen gaat stinken

Bericht door Bioloogje »

Koos de bakker schreef: ma 23 apr 2018, 17:17

Ik zou geen zeep of soda gebruiken bij het schoonmaken. Er kunnen dan resten schoonmaakmiddelen in de steen achterblijven die de smaak kunnen beinvloeden.
Sorry, ik vergat dat te vermelden. :oops: Ik gebruik altijd Baking Soda, ook voor schoonmaakklusjes. Minstens zo effectief als huishoudsoda maar wel voedselveilig.
Groetjes, Annelies
Plaats reactie