Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door Bakker Henk »

En die formule is dus hoeveelheid bloem = (l x h x b)/5!

Normaal denk ìk dan l x b x h. Hé, da's gewoon inhoud. Dus bakblik, vorm, rijsmandje (met eventueel plastic folie bekleed tegen lekken). Deze inhoud delen door 5, en dat zou dan je hoeveelheid bloem moeten zijn!
Afgelopen week bij Ikea heb ik een paar broodbakblikken gekocht. Deze zouden 1300 ml van inhoud zijn. Daarnaast zijn de opgegeven maten 26 x 12 x 7. Toch even de inhoud controleren: vullen met water op de keukenweegschaal. En ik vond dus de inhoud eerder 1400 ml was. Oké, dan 1400/5 = 280 g bloem.
De volgende ochtend zegt mijn vrouw: da's veel te weinig. Ja, maar, zeg ik...
Dan bedenk ik: wat bedoelen ze nou met l x b x h?
Ze zullen toch echt niet de maximale buitenmaten van een bakblik bedoelen?
Ik kwam op 2184 ml uit. Dus ik heb mijn recept aangepast naar 440 gram.
En dat klopte nog ook!

Maar wat is dit eigenlijk een rare formule?
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door Bakker Henk »

Ik had gehoopt hier een reactie op te krijgen.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door BakkerGerrit »

Als je de zoekmogelijkheidnvan het forum gebruikt kom je (onder andere) het bericht van Bakplaat tegen van augustus 2014:
“Om de hoeveelheid bloem/meel voor een bepaalde maat broodbus te berekenen is er deze rekenformule...de inhoud van de bus : 5

Voorbeeld: Een broodbus heeft van boven de afmetingen 33 x 11 cm, van onder 30,5 x 9 cm.en de hoogte is 8,5 cm.

Bereken nu de inhoud: van boven 33 x 11 = 363 van onder 30,5 x 9 = 274,5, tel op 363 + 274,5 = 637,5.
Vermenigvuldig dit met de hoogte 637,5 x 8,5 = 5418,7.
Deel dit door twee (het totaal van de boven en ondermaten) 5418,7 : 2 = 2709,3 cc
Dit is dan de inhoud van deze bus.

Zoals hierboven al gezegd is, is de hoeveelheid bloem/meel de inhoud van de bus gedeeld door 5.
Gebruik dus voor het brooddeeg in deze bus 2709,3 : 5 = 541.8 gram bloem/meel is afgerond 550 gram.

Zo kun je met deze formule de inhoud en hoeveelheid bloem/meel voor elke maat broodbus berekenen.”


Dit is een bewezen formule. Maar wat is eigenlijk je vraag?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door Rik59 »

Heren.. sorry maar zoals ik het gelezen heb geeft hij het antwoord al in zijn vraag..

Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Het is namelijk de hoeveelheid deeg die je uitrekent voor de aanschaf/het gebruik van een bak blik.
Dus een bakblik voor xxx gram deeg...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door Bakker Henk »

Pfoeh. Nogmaals, het gaat om een broodbakblik, gekocht bij Ikea voor een paar euro. Nou en!

Als je uitgaat van de door de fabrikant opgegeven maten, dan zijn dit meestal, denk ik, de bovenkant inclusief de rand. In dit geval is dat dus 26 x 12 x 7 = 2184 ml.
Logischer zou zijn uit te gaan van een echte berekening zoals BakkerGerrit het beschrijft. Of ik heb daar een snellere methode voor: gewoon vullen met water (kan natuurlijk alleen als deze lekvrij is, haha, en anders plastic folie gebruiken). Dit was dus 1400 ml
Uitgegaan van het echte volume: 1400/5 = 280 gram bloem.

Van 280 gram bloem een deegje gemaakt. En wat zegt mijn vrouw: da’s veel te weinig. En dat leek mij ook.
Dus ben ik uitgegaan van die belachelijke 2184 ml als volume. Gedeeld door 5 wordt dat dus ongeveer 440 gram.
Met 440 gram bloem dus een deegje gemaakt, enz. enz.
Na een mooie rijs en bakken, kwam er een goed passend broodje uit.
Dus het lijkt er op dat mijn formule meer in de buurt zit van
echt volume / 3,25 = aantal g meel

Vreemd dus!

Recept:
Deeg:
Tarwebloem T55, Appie g 418
Roggebloem g 22
Gluten g 4,4
Water, RT g
Melk, vol g 273
Roomboter, ongezouten g 26

Suiker g 8,8
Zout g 7,5
Instant gist g 5,3
Appelazijn g 4
Vitamine C tab 1
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door Rik59 »

Henk je ziet dat ze het bij IKEA niet alleen moeilijk maken met imbusjes en sterschroevendraaiers...

Goed... meelgewicht inderdaad..

Niet logisch ……. want ik zou DIRECT willen weten hoeveel deeg ik in mijn blikje kan mikken en dan niet tussen die Zweedse ballen nog eens met een koektrommel aan receptuur in mijn hoofd moet lopen voor ik tegen het felbegeerde antiaanbaklaagje kan zeggen dat ie mee naar huis mag...

Dus PFOEHH in het kwadraat.... eens gekeken of ik met de gegevens van jou bakblik iets kon...
(Nu verwacht ik een half forum over mij heen maar dat maakt de discussie niet minder leuk...)

Bakblik = 2184 ml

We gaan een deegje maken..
(voor de mierenneukers....: dit is een voorbeeld)

100 % meel = 440 gram
65 % water = 286 gram
2 % gist = 8,8 gram
2 % zout = 8,8 gram

en ik heb een deegje 743,6 gram
Als ik dit getalleke deel op de inhoud van het blik (2184 / 743,6 ) kom ik op 2,937062937062937

Uit bovenstaande zou ik dus voorzichtig kunnen stellen dat inhoud blik (2184) gedeeld door 3 een aardige indicatie voor de hoeveelheid deeg zou kunnen zijn...

Kort gezegd ben je bij IKEA niet meer klaar met alleen een imbusje en sterschroevedraaier maar kun je ook niet zonder rolmaatje... (nog FF en dan rollen we daar ook onze gereedschapskist naar binnen)…

Hoe is het met de desem Henk?? vlot het al een beetje??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door Bakker Henk »

Hé Rik. Jij komt dus op ongeveer hetzelfde uit.
Jouw formule: volume / 2,937062937062937 (ik, mierenneuker)
Mijn formule: volume / 3,25

Natuurlijk zal het ook wel te maken hebben met het soort brood. Jouw brood lijkt mij al weer (meel) minder luchtig dan het mijne (T55 met 5% roggebloem). Mijn broodje was toch vrij luchtig, doch geen ciabatta. (Spreek uit volgens mijn Toscaanse vrouwelijke collega: tsjaba-ta).
Ik was ook niet voor niks van een receptje uitgegaan wat vrij luchtig zou moeten zijn, lijkt mij. Ik had hoogstens de boter weg moeten laten. En water moeten gebruiken i.p.v. melk. Misschien nog eens doen. Ha, dan weer minder gewicht (geen boter)
En eerlijk is eerlijk: ik heb alleen maar een Mìele combi-oven met hetelucht en geen dure Rofco ofzo. Kan ook uit maken.

Maar erg typisch dat BakkerGerrit zegt dat de formule wel klopt. En BakkerGerrit bakt wel heel veel busbroden.
Vreemd, vreemd, vreemd...
Laatst gewijzigd door Bakker Henk op za 26 mei 2018, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door Bakker Henk »

Oh Rik, welke desem bedoel je?
Mijn zuurdesempje gaat gewoon door en wordt dit jaar met de kerst 5 jaar oud.
Waarschijnlijk bedoel je mijn appeltjesgist, gemaakt vanuit appelschillen en tarwebloem. Zie...
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door Rik59 »

Henk ik zei niet dat je fout zat.. ik opperde slechts of ik met de getallen iets kon.. en ja we komen ongeveer op hetzelfde uit (jij komt wel 0,8 tekort :) )
Desem zat ik FF fout (was iemand anders) maarreh 5 jaar.. zal tie voor z'n verjaardag wel een lekker speltje krijgen of niet??

Hmm.. ik moet toch eens mierenverdelger gaan aanschaffen.. :mrgreen: :mrgreen:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door Bakker Henk »

Rik, hoe kom jij nou weer aan die 0,8? Afgerond is het verschil 0,31. Dat zegt Excel, zelf te lui om uit te rekenen.
Zoals ik zei, heeft de vastheid (ofwel de luchtigheid) hier alles mee te maken.

Mijn desempje is met de kerst jarig. Misschien dat ie dan wat extra tarwe krijgt. Of wat kerstversiering.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door Rik59 »

Bakker Henk schreef: za 26 mei 2018, 22:53 Rik, hoe kom jij nou weer aan die 0,8? Afgerond is het verschil 0,31. Dat zegt Excel, zelf te lui om uit te rekenen.
Zoals ik zei, heeft de vastheid (ofwel de luchtigheid) hier alles mee te maken.
Mijn desempje is met de kerst jarig. Misschien dat ie dan wat extra tarwe krijgt. Of wat kerstversiering.


Henk.... GA BAKKEN!!!

Die Ikea bakblikken zullen beslist luchtiger zijn maar koop ze niet meer want die Zweedse ballen stijgen jou naar het hoofd!! :Z: :Z:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
jelle_
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 15:39

Re: Formule hoeveelheid deeg voor een bakblik?

Bericht door jelle_ »

Ik zat ook wat te zoeken naar de juiste hoeveelheid meel/deeg en ik vond dit artikel ook erg behulpzaam: http://broodsmakelijk.nl/hoe-groot-bakv ... el-of-deeg.
Plaats reactie