Brotbackrahmen

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 08:01

Brotbackrahmen

Bericht door Bart »

Ik volg een paar Duitse broodbakblogs en op één daarvan stootte ik hierop
2012121644_borkenberger14.jpg
een zogenaamde Brotbackrahmen, een soort houten bekisting waarin je de broden bakt. De voordelen zijn de grote hoeveelheden die je in één keer kunt bakken (broden met 4.5 kilo meel in één keer in een normale oven) en de extra smaak door de lange baktijd en het hout van het ding zelf. Voor wie Duits leest hier een uitgebreide beschrijving: https://brotdoc.com/2012/12/16/borkenberger-kloben/

Heeft iemand ervaring hiermee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Pomponnetje
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 03 mei 2017, 07:24

Re: Brotbackrahmen

Bericht door Pomponnetje »

Met een brotbackrahm heb ik geen ervaring maar peperkoek bak ik ook in een houten bakvorm van 2 cm dik. In mijn vorm zit dus ook een bodem in. Ik veronderstel dat dit bij een brotbackrahm enkel een kader is. Hout in de oven vond ik behoorlijk spannend maar de vorm is enkel een klein beetje vervormd in de oven, voor de rest zijn er geen wereldschokkende dingen gebeurd. Maar het lijkt me inderdaad ideaal om de ruimte in de oven optimaal te benutten
Kenwood cooking chef
Miele combi oven
KN4 Rofco deegkneder
Rofco B20
Gebruikersavatar
Bart
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 08:01

Re: Brotbackrahmen

Bericht door Bart »

Nee, er zit inderdaad geen bodem in. Ik was ook verbaasd dat de houten constructie zomaar mee de oven in gaat, maar kennelijk levert dat geen problemen op. Ik vind het visueel ook wel aantrekkelijk, moet ik zeggen.

Die Duitse blogs en ook Duitse broodbakboeken zijn voor mij altijd een bron van inspiratie, juist omdat ze uit een duidelijk andere broodcultuur voortkomen. Wat maar weer blijkt uit dit Brotbackrahmen: kom er maar eens op.

ik denk er serieus over zo'n ding te kopen: 4.5 kilo brood in één keer uit de oven is een voordeel als er -zoals in mijn geval- veel hongerige monden te voeden zijn.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brotbackrahmen

Bericht door lekkermelig »

Ik kan me wel voorstellen dat je het een aardig idee vindt. Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar met een Rofco B40 hoef ik niet zo op capaciteit te letten ;B
Wat me niet zo zint: geen mooie korst aan de zijkant, en een veel langere baktijd. Als je dat om gaat rekenen in je kosten kan je waarschijnlijk gewoon twee keer achter elkaar bakken. Ik kan me voorstellen dat je met vloerbroden veel ruimte nodig hebt, maar in blikken is de winst tov een houten raamwerk veel minder groot.
Ketex heeft die raampjes voor EEN brood voor een akelige prijs op zijn webshop staan maar het zal wel handwerk zijn en niet uit China komen.
Je kan zoiets natuurlijk ook makkelijk zelf maken, maar dan moet je wel heel zeker weten dat je geen hout koopt wat met allerlei gore stofjes behandeld is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bart
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 08:01

Re: Brotbackrahmen

Bericht door Bart »

ja, zo'n brood met korst aan twee kanten is wennen, maar mijn kinderen zullen blij zijn met minder korst :D
schmalz2.jpg
schmalz3.jpg
Brookblikken is natuurlijk ook een optie, hoewel 4.5 kg deeg veel blijft.
Ik heb een exemplaar van 36x33x10.5 (identiek hetzelfde als gebruikt in de Duitstalige link in mijn eerste bericht) gevonden voor 34 euro op hobbybaecker.de .
Ik denk er nog even over na.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Brotbackrahmen

Bericht door bakplaat »

Voor de ervaren bakkers is dit niks nieuws onder de zon. ;B Vroeger in mijn bakkerijtijd kenden we dit brood ook al (boven en onder korst, zijkanten kruim) In de bakkerij wordt dit brood 'Plaatbrood' genoemd, maar tegenwoordig zie je het weinig/nauwelijks meer in het assortiment in de bakkerswinkels.

Deze broden worden in z.g. koekbakken gebakken. We kennen deze koekbakken zowel van hout, als ook van het zelfde materiaal (zwartblauw staal), waarvan ook de broodbussen en bakplaten gemaakt zijn.

Hier is er een voorbeeld met recept van, afkomstig van de website van Zeelandia

In dezelfde koekbakken kunnen ook verschillende koeksoorten gebakken worden, zoals een eenvoudige ontbijtkoek, dan wel vele luxe gevulde koeksoorten.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Bart
Chef stoffer en blik
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 08:01

Re: Brotbackrahmen

Bericht door Bart »

Interessant. Helemaal niet typisch Duits dus. Weer iets bijgeleerd.
Plaats reactie