Een betrouwbare keukenweegschaal

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Een betrouwbare keukenweegschaal

Bericht door Bakker Henk »

We zijn begonnen met zo'n analoge wandweegschaal. Oh, ik was het op een gegeven moment helemaal zat: wat je wilde hebben, kreeg je. Plusminus 100 gram deed mee. Een keertje drukken: 900 gram. Nog een keertje drukken: 1100 gram. Dat noem ik een fout van 10%, lijkt mij. Dat vind je als laborant zijnde al gauw vervelend. Immers, als laborant werk je met balansen van 1 t/m 4 decimalen nauwkeurig. In de 90er jaren een Dr. Oetker digitaal keukenweegschaaltje gekocht. Volgens mij kostte deze wel 100 gulden. Met de verzekering erbij dat de batterij niet veel langer dan 10 jaar mee zou gaan. En deze zou haast meer kosten dan een nieuwe weegschaal. Maar precies was deze weegschaal dus echt wel.
Uiteindelijk was de batterij op en ook niet meer verkrijgbaar.

Nu, in dit digitale tijdperk!
Een erfenisje van mijn schoonmoeder: een Brabantia.
Als ik 40 gram afweeg, 10 seconden wacht, staat deze op 38 gram. Schaaltje leeggieten en terug er op: -2 gram.
Hier word ik dus niet goed van.

Dan maar op zoek naar een nieuwe weegschaal
Bij de Lidl enkele maanden geleden. Deze gaf eenzelfde resultaat.
Nu bij de Lidl was er weer een ander model in de reclame. Toch maar gekocht, maar al gauw vanwege wankelbaarheid afgekeurd door mijn vrouw.

2 jaar geleden heb een weegschaaltje gekocht met 2 decimalen. Deze werkt dus heel goed, maar gaat maar tot 200 gram. Nu dus nog een goede keukenweegschaal gezocht. Maar welke is nou wel goed?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Een betrouwbare keukenweegschaal

Bericht door lekkermelig »

Ik heb al een paar weegschalen versleten.
Ik heb een hele tijd een soehnle gehad, heel plat, lekker makkelijk opbergen, maar die was best duur en ging toch stuk

Nu heb ik een MyWeigh KD-8000. Kost zo'n 50 euro maar is wel een hele fijne weegschaal als je niet nauwkeuriger dan per gram hoeft te wegen. Belangrijk verschil tussen weegschalen: bij sommige duurt het best lang voor ze een stabiel getal aangeven, wat heel hinderlijk is als je bv vloeistof aan het afwegen bent. De myweigh is snel stabiel. Enige nadeel: vrij groot en lomp, dus je kan ze niet even in een keukenla wegproppen. Er kan een adapter bij (voor een paar euro extra) maar als ik zie hoelang een batterij meegaat is dat volstrekt onnodig

We hebben al eerder op dit forum zo'n twee pagina's volgeschreven over deze weegschaal
https://broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=40&t=2455

Ze zijn nu wel redelijk betaalbaar verkrijgbaar in nL, maar in dit topic vind je plekken waar je ze nog goedkoper kan krijgen en zelfs met lader.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
anneke.hania
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: za 07 okt 2017, 10:22

Re: Een betrouwbare keukenweegschaal

Bericht door anneke.hania »

Ik ben sinds een paar weken over gegaan op een Breinler
Punt nl vermoed ik

Vrij industrieel
Heerlijk 😀
Tafelmodel koste 35 euro inc verzenden
Weegt 5 kg tot 0.1 gram

Gewoon op aa 🔋
Een aan uit knop
Tel knop
Terug naar 0 knop
Mode -ounches grammen kilo knop

Zeeer tevreden
Gebruikersavatar
Anet
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 08:05

Re: Een betrouwbare keukenweegschaal

Bericht door Anet »

Ik heb ook sinds een paar maanden een Breinler SF-400A en ben er bijzonder tevreden mee.

Het is een compacte digitale tafelweegschaal met een weegbereik tot van 0,1 gram tot 5kg. Het display beschikt over een backlight en is duidelijk leesbaar door de grote cijfers van maar liefst 20mm. Het bedieningspaneel is stofdicht en heeft 5 toetsen. Naast normaal wegen is de weegschaal ook te gebruiken om heel snel voorwerpen te tellen.

De weegschaal werkt zowel op batterijen als op een adapter en zijn bij levering inclusief. In tegenstelling tot vele andere weegschalen die werken op batterijen heeft deze weegschaal geen auto-off functie.

De kosten bedragen € 34,95 inclusief verzendkosten. Hij is te koop bij www.breinler.com.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Een betrouwbare keukenweegschaal

Bericht door Bakker Henk »

Een weegschaaltje met een precisie van 1 gram met een maximum van 2 kg zou prima zijn, mits deze gewoon normaal snel reageert. Juist dat laatste is een probleem bij mijn huidige Brabantia. Dus nogmaals:
Ik weeg 50 gram bloem af. Na 1 minuut is dat teruggelopen naar 48 gram. Als dit na 2 seconden zou gebeuren, zou ik zeggen: geduldig afwegen. Maar in mijn geval lijkt wel dat na een halve minuut (misschien overdreven) het gewicht terug gaat lopen.
Ook de uitgeprobeerde weegschalen waren hierin niet beter.
Toch als ik dan de voorgestelde MyWeigh KD-8000, Breinler SF-400A terugzoek, zijn ze ook wel erg groot in vergelijking met dat oude Dr. Oetker weegschaaltje van mij.

Gewoon op zoek naar een keukenweegschaal tot max 2 of 5 kg en minimum 1 gram, die snel reageert, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Een betrouwbare keukenweegschaal

Bericht door Bakker Henk »

Uiteindelijk heb ik een ADE Denise gekocht. Precies en snel! Echt fijn om mee te werken.
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Een betrouwbare keukenweegschaal

Bericht door Haverbrood »

Gebruik nu 10 jaar intensief EKS type 6505GR/ST makkelijk schoon te maken rvs plaat aan de bovenkant gaat tot 5 kg
EKS wordt heel veel in de horeca gebruikt
wat makkelijk is gra of oz
Afbeelding

foto is het nieuwe model
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Een betrouwbare keukenweegschaal

Bericht door Bakker Henk »

Die EKS ziet er ook goed uit. De Denise gaat trouwens ook tot 5 kg.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Een betrouwbare keukenweegschaal

Bericht door KeesR »

@ Bakker Henk: je schrijft dat je laborant bent. Kan je niet ergens een 2e hands Mettler versieren?
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Een betrouwbare keukenweegschaal

Bericht door Bakker Henk »

Ja, dat is apparatuur. Vandaar dat ik ook een beetje gek werd van die slechte keukenweegschalen. Laborant ben ik niet meer. Wegens gezondheidsredenen ben ik gestopt met werken. Ik zal eens wat aanpassingen doen.
Plaats reactie