Alternatief voor rijsmandje

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Alternatief voor rijsmandje

Bericht door Dalanjo »

Het onderwerp zegt het al, wie kan mij op een idee brengen voor een alternatief voor een rijsmandje.

Nu dacht ik gisteren in Levine's nieuwe boek gelezen te hebben dat je daar ook een vergiet voor kunt gebruiken, maar prompt kan ik dat niet meer terug vinden.

Ik heb mijn deegje dus ook laten rijzen in een vergiet, met als resultaat dat mijn deegje "vast" zat in het vergiet. Komt waarschijnlijk ook omdat bloem niet zo lekker blijft "plakken" aan een plastic vergiet.

Mocht iemand dus een alternatief weten, of een "how to" voor het werken met een vergiet als rijsmandje, dan houd ik me aanbevolen!
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Alternatief voor rijsmandje

Bericht door Bioloogje »

Het beste kan je het deeg in een bebloemde (roggebloem en/of rijstebloem) theedoek leggen, die je dan vervolgens in die vergiet legt. Afdekken met Douchemuts of plastic folie en klaar ben je!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Alternatief voor rijsmandje

Bericht door Dalanjo »

Dank je! Daar kom ik al een heel eind meer verder!
"Vaag" lag me nog iets bij van een theedoek en rijsmandjes, maar het precieze wist ik niet meer.

Maar waarom een vergiet en niet een ronde schaal? Heeft dat te maken met het doorlaten van de lucht?
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Alternatief voor rijsmandje

Bericht door Troela »

Schaal of kom kan ook denk ik, zo lang je maar zorgt dat het niet gaat plakken door de bebloemde doek
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Alternatief voor rijsmandje

Bericht door Bioloogje »

Wat Troela zegt...
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Alternatief voor rijsmandje

Bericht door Levinebaktbrood »

In het vergiet inderdaad goed bebloemde theedoek leggen. Wat ook kan is een broodmandje met daarin een bebloemde doek als rijsmandje gebruiken. Werkt ook heel goed. Als je een schaal gebruikt heb je eerder kans dat het deeg blijft plakken. Vocht kan nergens heen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie