Gietijzeren kom

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alexander
Jongste bediende
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 20:15

Gietijzeren kom

Bericht door Alexander »

Hey
Heeft er hier iemand ervaring met brood bakken in een gietijzeren kom? Heeft dit een mooi resultaat, heeft dit voor en nadelen? Werkwijze, recepten
Groeten Alexander
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Gietijzeren kom

Bericht door papagena »

Ik heb nog nooit brood gebakken in een gietijzeren kom. Wel in een gietijzeren pan met deksel. Dat gaat dus prima. De toegevoegde waarde van bakken in een gietijzeren kom zie ik niet zo maar misschien hebben anderen daar ervaringen mee?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gietijzeren kom

Bericht door Levinebaktbrood »

Bestaan er gietijzeren kommen dan? Ben je niet in de war met een gietijzeren pan? Je kunt in iedere pan die in de oven kan brood bakken. Als je bakt in een pan, gietijzer of niet, moet er tijdens het eerste deel van de baktijd een deksel op.

Er zijn ook wel gietijzeren broodbakvormen, merk weet ik ff niet. Daar zit dan weer geen deksel op.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Miss Q

Re: Gietijzeren kom

Bericht door Miss Q »

Ik gebruik een grote gietijzeren pan als dutch oven (eerste deel baktijd met deksel). En een kleinere als bakvorm (zonder deksel). Ik heb ook een gietijzeren broodvorm.

Bevalt me allemaal erg goed en gaat bovendien een leven lang mee.
Gebruikersavatar
Miss Q

Re: Gietijzeren kom

Bericht door Miss Q »

Ik weet geen nadelen te noemen. Gietijzer werkt geweldig. :2th: Het brood komt er altijd mooi uit (en anders ligt het niet aan het gietijzer.. :lol: ).

Dit weekeinde het gietijzer als bakvorm gebruikt voor een panettone. En nu ligt er een brood in de dutch oven, heb net de deksel er af gehaald. Door de deksel er het merendeel van de tijd op te laten blijft het deeg vochtiger, het laatste deel verwijder je de deksel voor een knapperige korst. Geen "gedoe" met water in de oven.

Ik ben een fan!
Plaats reactie