Bakblik aangebakken

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarionC

Bakblik aangebakken

Bericht door MarionC »

Omdat mijn "oude" bakblikken een hele tijd niet gebruikt zijn en een beetje muf roken, heb ik van de week bij Kookwinkel Oldenhof nieuwe bakblikken besteld. Gisteravond werden ze bezorgt dus vanmorgen heb ik ze schoongemaakt (met heet water), ingevet met safloerolie (zoals ik hier ergens op het forum tegenkwam) en ze ingebrand. Vanmiddag een brood gebakken maar wat een ramp om het brood uit de bus halen zeg! Het was op een giga manier aangebakken. Wat heb ik fout gedaan?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bakblik aangebakken

Bericht door bakplaat »

Van welk materiaal zijn je nieuwe broodbussen Marion ? Was er ook een gebruiksaanwijzing bij? Het kan zomaar zijn dat ze niet ingebakken/gebrand moesten worden. Enkel de zwart stalen broodbussen moeten ingebrand worden. Alu/steel of Chicago stalen bussen zijn gebruiksklaar die hoef je maar een keer schoon te maken en goed laten drogen, voor elk gebruik invetten, het deegstuk erin, rijzen en afbakken.
Mochten jouw bussen van dit materiaal zijn, dan heb je grote kans dat je ze met die ene keer inbakken ook meteen waardeloos gemaakt hebt...helaas. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
MarionC

Re: Bakblik aangebakken

Bericht door MarionC »

Dank je wel voor je reactie. Het zijn de zwart stalen broodbussen van Oldenhof https://www.kookwinkel.nl/webshop/51950 ... lzwart.aspdus daarom dacht ik dat ze dan ingebrand moesten worden. Er zat helaas geen gebruiksaanwijzing bij ;B
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakblik aangebakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Die gebruik ik ook, 2 x ingebrand en heb er al jaren plezier van. Na het bakken met een papiertje schoonvegen en hij is weer klaar voor gebruik. Wellicht heb je hem niet goed genoeg ingebrand.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
MarionC

Re: Bakblik aangebakken

Bericht door MarionC »

Ik heb hem licht ingevet, Levine en daarna heeft hij iets van een uur (maar dat kan ook langer zijn geweest) in de oven gestaan en de temperatuur stond op 250 C
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakblik aangebakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Dit is mijn werkwijze: bakblik afwassen, goed droog maken. Goed invetten met zonnebloemolie, zorg dat er overal een laagje olie zit. ± 30 minuten in op 230 C voorverwarmde oven inbranden. Bakblik laten afkoelen, nogmaals goed invetten en inbranden herhalen. Hierna nooit meer afwassen. Voor ieder gebruik licht invetten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
MarionC

Re: Bakblik aangebakken

Bericht door MarionC »

Ok dank je wel, Levine. Ik ga het gewoon nog een keer proberen.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bakblik aangebakken

Bericht door bakplaat »

Na het afwassen en drogen, moet een keer invetten en inbranden echt voldoende zijn. ;B En idd. zoals Levine zelf ook verteld, daarna nóóit meer afwassen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie