desembrood bakt vast in vorm

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

desembrood bakt vast in vorm

Bericht door Rob van Rotterdam »

Beste!
Op zoek naar een antwoord op de titelvraag heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar zonder resultaat. De vraag is eerder gesteld, ook door ondergetekende, maar de antwoorden zijn voor mij niet alle even duidelijk geweest. Daarom stel ik de vraag graag nog een keer:
Mijn gistbroden vallen altijd probleemloos uit de vooraf met zonnebloemolie ingevette (en uiteraard ingebrande) blauwstalen broodvormen. Bak ik een desembrood dan heb ik drie man met houwelen nodig om de zaak los te hakken.
Tja, er moet hier toch iemand zijn die het antwoord weet :)
(voordat ik mijn deeg vanavond in de vorm kiep, laat ik het nog even rijzen. In afwachting ván...)
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: desembrood bakt vast in vorm

Bericht door Levinebaktbrood »

Zuur kan de bakvorm aantasten, dat is het enige dat ik kan bedenken. Ik heb nooit problemen om desembrood uit een bakvorm te lossen (maar bak ze meestal als vloerbrood).

Oplossing: bakvorm bekleden met bakpapier.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: desembrood bakt vast in vorm

Bericht door Ballie »

Wat ook een oplossing zou kunnen zijn, is na het invetten van de bakvorm deze te bekleden met paneermeel, of wanneer je brood met zaden en/of pitten maakt, het brood rondom te bekleden met deze zaden en/of pitten.

Hier worden bijna wekelijks een aantal broden gebakken met sesam en met havermout. Het is zeer eenvoudig om ze rondom te bekleden. Kost alleen wat meer grondstoffen. Alleen van te voren even met een plantenspuit nat maken, of met wat ei bestrijken. Wanneer je (zoals ik) alleen het geel in je brood gebruikt, schieten er nogal wat eiwitten over. Daarvan kun je een deel gebruiken om het brood mee in te smeren. Dan plakken de zaden (of havermoutvlokken) beter aan het brood.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: desembrood bakt vast in vorm

Bericht door Rob van Rotterdam »

Als ik desembrood maak, doe ik eerst bakpapier in de broodvorm, noodgedwongen. Het idee om het deegstuk met paneermeel of i.d. te bekleden spreekt me aan en ga ik proberen.
Dank voor deze tip, Ballie.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: desembrood bakt vast in vorm

Bericht door Ballie »

Graag gedaan.

Je kunt evt. wanneer paneermeel niet goed aan de vorm blijft plakken, het deel van het deeg dat in aanraking komt met de vorm, door het paneermeel te rollen. Daar blijft het in elk geval aan plakken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie