Inhoud bakblik berekent, maar doe ik dit goed?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Inhoud bakblik berekent, maar doe ik dit goed?

Bericht door raMniv »

Ik heb een vraagde over hoeveel meel/bloem ik maximaal in mijn bakblik zou kunnen doen.

Ik heb het op de volgende manier gedaan, bakblik gevuld met water. Dan kom ik op een inhoud uit van 2860 gram. Dan had ik hier gelezen dat je dit moet delen door 5. Dus 2860:5=572 dus kan ik dan uitgaan van tussen de 550 en 600 gram meel/bloem?

Meeste recepten zijn voor 500 gram dus als ik dit wil omrekenen dan kan ik van alle ingrediënten toch 10 procent of 20 procent meer nemen. Wil namelijk een iets hoger brood hebben :D

hoor graag af mijn aanname/rekensom een beetje klopt?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Inhoud bakblik berekent, maar doe ik dit goed?

Bericht door Ballie »

Dat is 1 manier om het te berekenen, en met deze waarde kun je gerust 600 gram meel nemen.

Een andere manier om de inhoud te berekenen is de volgende:

Bereken de oppervlakte van de bodem en de oppervlakte van de bovenzijde (omdat de vorm meestal taps toeloopt) en bereken hiervan het gemiddelde. Vermenigvuldig dit met de hoogte van de vorm en je hebt de inhoud. Inderdaad is een vijfde (20%) van de inhoud de hoeveelheid meel die je aan moet houden. Dit kun je evt afronden om het berekenen van de overige ingrediënten makkelijker te maken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Inhoud bakblik berekent, maar doe ik dit goed?

Bericht door AlexanderB »

Voor het omrekenen gebruik ik zelf steeds vaker de bakkersformule. Kom je uiteraard op hetzelfde uit, maar wellicht handig om te kennen. Op die manier reken je altijd vanuit de hoeveelheid bloem/meel.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereid ... rmule.html
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Inhoud bakblik berekent, maar doe ik dit goed?

Bericht door Ballie »

De bakkersformule is handig bij het omrekenen van een bestaand recept, maar wanneer je niet van een bestaand recept uitgaat, maar vanuit een hoeveelheid meel rekent, dan is het wel zo handig om afgeronde gewichten te gebruiken...

Overigens is het ook bij het omrekenen handiger om het meelgewicht af te ronden. Het is dan makkelijker om de overige ingrediënten vanuit de percentages te berekenen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie