gietijzeren broodbakvorm

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tien

gietijzeren broodbakvorm

Bericht door tien »

Ik wil proberen een brood te maken zonder kneden. Daarvoor heeft men een gietijzeren broodbakvorm nodig. Weet hier iemand meer over?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: gietijzeren broodbakvorm

Bericht door Levinebaktbrood »

Je hebt geen broodbakvorm maar een pan nodig. Dat kan iedere pan zijn die in de oven kan. Het no knead bread wordt in een pan in de oven gebakken. Zie ook dit artikel op mijn blog.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Paul80

Re: gietijzeren broodbakvorm

Bericht door Paul80 »

Deze gebruik ik; (sorry voor de reclame)

https://www.bushcraftshop.nl/petromax-g ... d-pan.html

Zowel in de keukenoven als wel buiten op een kampvuur. Dat laatste vergt wel veel oefening en ervaring wat betreft temperatuurs beheersing. Kan ook op de BBQ trouwens.
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: gietijzeren broodbakvorm

Bericht door Hans0166 »

je kunt ook gewoon een zware , gietijzer, pan op een rommelmarkt kopen voor een paar euro... scheelft behoorlik in de portemonee
mocht het niet zijn wat je wil val je jezelf er geen bult aan.
Gebruikersavatar
Paul80

Re: gietijzeren broodbakvorm

Bericht door Paul80 »

Of anders een normale ronde Dutch Oven. Goedkoop in aanschaf, levenslang plezier mee.
Ik gebruik mijn Dutch Ovens meer dan de oven die binnen in de keuken staat. Zoveel beter bak-resultaat met zo'n ketel.
En veelzijdig in gebruik.
Gebruikersavatar
Goku
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 11:00

Re: gietijzeren broodbakvorm

Bericht door Goku »

Ik heb een gietijzeren broodvorm, werkt prima. Ik heb niet geprobeerd om niet te kneden, want ik vind kneden juist leuk om te doen. Het zal wel aan mij liggen :D . Maar op een broodbak forum durf ik het wel te bekennen.
Voor een niet-kneed brood heb je denk ik een gietijzeren pan nodig en niet een gietijzeren broodvorm. Dat werd hierboven ook opgemerkt.
Plaats reactie