Materiaal van Broodschieter

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Materiaal van Broodschieter

Bericht door Dries »

Momenteel en ik in het bezit van een metalen broodschieter. Nu als ik die gebruik blijft mijn brood vaak aan de schieter hangen. Zelfs als ik bloem gebruik. Ik kan dit wel oplossen door meer bloem te gebruiken maar dan is de onderkant erg bloemig. Kan dit te maken hebben met het feit dat het een metalen is? IS hout beter hiervoor?

Bedankt,

Dries
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Materiaal van Broodschieter

Bericht door Jean »

Hout schuift inderdaad beter dan ijzer. Volkorenmeel schuift beter dan bloem.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Materiaal van Broodschieter

Bericht door lekkermelig »

je kan ook grof semolina nemen, of rijstestrooimeel.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Materiaal van Broodschieter

Bericht door bakplaat »

Ook (Tarwe)Griesmeel is hier bijzonder geschikt voor. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Materiaal van Broodschieter

Bericht door Jean »

Zoals gezegd Cor, semolina.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Materiaal van Broodschieter

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik een houten schieter met daarop rijststrooimeel. Rijststrooimeel is sinds kort te koop bij de Zuidmolen.

Rijststrooimeel verbrandt niet zo snel. Volkorenmeel verbrandt trouwens erg snel, dus dat gebruik ik echt nooit.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Materiaal van Broodschieter

Bericht door henkverhaar »

Of maismeel voor polenta...

En hout schiet beter dan metaal. Ik maak mijn schietplanken zelf uit lindehout - omdat dat zo fijn bewerkt. Als je een vandiktebankje hebt kun je heel eenvoudig een 'jig' maken om je schietplank netjes taps te schaven.
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Materiaal van Broodschieter

Bericht door john-b-bak »

Beste bakvrienden,
als oud bakker "stoor" ik me vaak aan termen als pizzasteen en ovenplank,ovenschieter en meer van die woorden.
Heel vaak worden er namen gebruikt die in de bakkerij weltfremt zijn.
En we zijn toch allemaal bakkers,amateur en/of prof.
Een oven heeft een stenen vloer en we schieten brood in de oven met een schieter of inschietapparaat.Dat wordt dus een vloerbrood en gebruik je een bakplaat dan wordt het een plaatbrood en met een blik of bus wordt het een busbrood.
En die schieter werd vroeger meestal van gestoomd beukenhout gemaakt.
bak ze met plezier
gr.John
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Materiaal van Broodschieter

Bericht door Levinebaktbrood »

Beste John, in huishoudovens heb je geen stenen vloer maar daar leg je een pizza-/broodbaksteen in als je vloerbrood op steen wilt afbakken en als je geen steen hebt of niet wilt gebruiken dan bak je het brood op een bakplaat.

Wij zijn hier bijna allemaal amateurbakkers en velen kennen alle bakkerstermen niet die in bakkerijen gebruikt worden.

Wij willen juist die termen vermijden omdat die verwarrend kunnen zijn voor beginnende amateurbakkers.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Materiaal van Broodschieter

Bericht door john-b-bak »

Hoi Levine
Ik ben het ten dele met je eens!Ik kijk redelijk veel op de site en zie dan opmerkelijk veel goed commentaar.
Er zijn veel " amateurs" die zeer goed op de hoogte zijn van onze leuke hobby met zijn vele facettenToch blijkt iedere keer weer dat er veel verwarring is over bijv. recepten en dan met name over gebruikte grondstoffen,rijsprocessen en de veel vergeten temperaturen.Dat jouw adagio dat de deeg leidend is door mij volledig wordt onderschreven doet niet toe aan het feit dat beheersing van zoveel mogelijk componenten in dat leuke bakkersgedoe leiden tot een zo exakt verlopend proces.Oftewel meten is weten!Ik heb in het verleden dan ook gepleit voor goede registratie van alles.Je kunt vaak al gerezen problemen(whatsinanamemydear) herleiden uit wat je opgeschreven hebt.Iets wat je overigens zelf natuurlijk ook veelvuldig doet (misschien alleen in je herinnering). In dat kader is het volgens mij wenselijk dat iedereen een beetje dezelfde -beroeps-termen aanhoudt en laten we eerlijk zijn, pizzasteen (best lekker die pizza's) da's toch niksnie vergeleken met een stenen vloer!
En een foto laten zien zonder zicht op de gebruikte grondstoffen,wel of geen extra gluten,verse of droge gist rijstijden van 1 a 2 uur en een narijs van 8 tot 12 uur etc.etc. is vaak niet echt duidelijk.Kortom een beetje meer specificeren (gebruikte bloem bevat 10,6 of 14 % eiwit ?!?) versterkt je inzicht in wat je doet en is leerzaam voor anderen op de site.Kortom ik schiet mijn vloerbrood in mijn keukenoven op de vloer met een schieter en lees met veel plezier jullie gedachtenspinsels.
bak ze !
gr. John
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Materiaal van Broodschieter

Bericht door lekkermelig »

Ik vind het allemaal nogal overdreven, we zijn ten slotte amateurs. Als iemand iets laat zien hoef ik niet per se te weten wat de ingrediënten zijn, en al zeker niet als het een broodmix is. Als iemand vragen heeft over zijn brood en om oplossingen vraagt is het natuurlijk wel handig om iets meer te vertellen, maar ik denk dat veel mensen helemaal niet precies de samenstelling van hun meel kennen, om het over alle vaktermen maar niet eens te hebben.
Het blijft een hobby he, geen studie.
Jammer genoeg heb ik geen pizzasteen maar een chamottesteen, of een chamottevloer, beter gezegd drie. En mijn stoombakken en schietplankjes vind je ook niet in een normale bakkerij, dus hoe moet ik die nou noemen? Tot overmaat van ramp noemen ze mijn planeetmixer in Duitsland gewoon een spiraalkneder. Moet ik ze dan maar Nederlands gaan leren, ze gebruiken nog wel meer termen die wij niet eens kennen :D
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie