rijsmandje of gewoon "bakje"

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Debbie

rijsmandje of gewoon "bakje"

Bericht door Debbie »

Aangezien mijn broden vanmiddag wat "uitgelopen" zijn, zit ik te kijken naar een rijsmandje.
Maar kan er bijv. i.p.v. een rijsmandje niet ook een plastic (bijv. Tupperware) of glazen schaal(tje) gebruikt worden?
Wat maakt een rijsmandje bijzonder?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: rijsmandje of gewoon "bakje"

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik had al het idee dat het deeg zou "uitlopen". Het vormen is nl. ook erg belangrijk. Je moet het deeg goed op spanning brengen en dat zag ik niet op jouw foto's.

Een rijsmandje kan helpen om het deeg in toom te houden, maar het deeg goed vormen/op spanning brengen blijft belangrijk.

Een plastic bakje of glazen schaal werkt niet. Daar gaat het deeg aan vastplakken. Rijsmandjes zijn van ander materiaal gemaakt, pitriet met ribbels, geperste houtvezel of plastic met richeltjes of een ruwe binnenkant. Zowel het deeg als het rijsmandje moet je met bloem bestrooien.

Je kunt ook een broodmandje nemen met een stuk stof erin of een vergiet met daarin een goed bebloemde theedoek. Die laatste oplossing vind ik zelf heel onpraktisch, alles zit onder de bloem als je het deeg eruit kiepert om het af te bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Debbie

Re: rijsmandje of gewoon "bakje"

Bericht door Debbie »

Dank je wel, Levine!

Ik dacht dat het goed opgebold/gevormd was. Maar het is inderdaad uitgelopen.
Maar.... jaja, de smaak is wel erg lekker. Beetje plat brood geworden, maar wel lekker.
Zal straks even proberen wat foto's te uploaden, maar dan wel even onder het andere "draadje" :G
Gebruikersavatar
Alexandra

Re: rijsmandje of gewoon "bakje"

Bericht door Alexandra »

Ik heb juist wel een vergiet met een theedoek gebruikt.
Ik had niet alles onder de bloem hoor :grin:
Ik heb de bloem gewoon in de theedoek gewreven toen hij in de vergiet lag.
En wat er te veel in lag er wat uit geklopt.

Maar het blijft wel behelpen en moet gewoon ook een rijsmandje-/s bestellen
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: rijsmandje of gewoon "bakje"

Bericht door 24zeven »

Levinebaktbrood schreef:..
Een plastic bakje of glazen schaal werkt niet. Daar gaat het deeg aan vastplakken. Rijsmandjes zijn van ander materiaal gemaakt, pitriet met ribbels, geperste houtvezel of plastic met richeltjes of een ruwe binnenkant. Zowel het deeg als het rijsmandje moet je met bloem bestrooien.
Begrijp ik nu goed dat plastic wel werkt, zolang deze maar voldoende ruw is dat het bloem niet weg glijd?
Het heeft dan niet te maken met het materiaal van het 'rijsbakje', maar met de laagdikte van de bloem.........
Of zit er meer achter?......
(hout / riet / katoenen doek = ventileren, maar kennelijk is dat geen vereiste??)
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: rijsmandje of gewoon "bakje"

Bericht door miesje1959 »

Ventileren hoeft niet, plastic is makkelijk en goed schoon te houden (afwassen)
Zelf gebruik ik geperste houtvezel rijsmandjes en die ventileren ook niet.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: rijsmandje of gewoon "bakje"

Bericht door Levinebaktbrood »

Plastic rijsmandjes hebben een ruwe binnenkant of sleuven voor ventilatie. Daardoor en door het deeg ook te bebloemen plakt het deeg er niet aan vast.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie