Goedemorgen medebakkers
Graag zou ik jullie ervaringen willen weten met het bakken op een siliconen bakmat op een ovensteen. Ik gebruik vaak bakpapier maar daar zit PFAS in dat zou vrijkomen als het papier te heet wordt. Wordt het brood niet minder heet op de steen doordat er een mat tussen zit? IS er een mat die jullie kunnen aanbevelen?
Groet
Evert Jan
bakmat in combinatie met ovensteen
- erinacea
- Chef stoffer en blik
- lekkermelig
- Beheerder
- Contacteer:
Re: bakmat in combinatie met ovensteen
Lang niet alle bakpapier bevat PFAS als ik anderen mag geloven. Het schijnt wel verstandig te zijn om bakpapier maar eenmalig te gebruiken, maar alhoewel ik dat meestal ook doe ontgaat de logica daarvan me een beetje. Andere alternatieven hebben ook nadelen, bakmatten mogen meestal niet heter dan 250 °C anders komen er vieze stofjes vrij. In een oven met stenen zit je daar zo overeen, ook al is de oven zelf misschien minder heet. Als we Toppits moeten geloven is hun bakpapier PFAS vrij, en er zijn vast meer merken, het begint echt een hot topic te worden wat fabrikanten niet zomaar negeren.
https://www.ad.nl/koken-en-eten/dit-is- ... ~a0ddd4f5/
Ik heb even bij baktotaal lopen snuffelen, daar staat bij meerder producten informatie over PFAS. Het lijkt dus goed mogelijk om bakpapier zonder PFAS te kopen.
Groeten, Wil
https://www.ad.nl/koken-en-eten/dit-is- ... ~a0ddd4f5/
Ik heb even bij baktotaal lopen snuffelen, daar staat bij meerder producten informatie over PFAS. Het lijkt dus goed mogelijk om bakpapier zonder PFAS te kopen.
Groeten, Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt
Blog: Lekkermelig.nl
- KeesR
- Deegroller
Waarom zou je bakpapier of een bakmat op een ovensteen gebruiken? Dat deel van het deeg dat op de steen komt te liggen bestuiven met meel werkt toch prima?
- lekkermelig
- Beheerder
- Contacteer:
Ik kan daar genoeg redenen voor bedenken. Ik laat bv stokbroden rijzen in linnen, kieper ze dan met schieter op een stuk bakpapier waar ik een plankje onder kan schuiven en dat gaat dan de oven in. Je zou ze ook direct de oven in kunnen schuiven, maar dat duurt te lang voor 9 of 12 stokbroden. Met een professionele schieter kan het trouwens wel snel
Zelfde verhaal voor hele grote broden die heel plakkerig zijn of met hoge hydratie. Met wat rijstmeel of semolina eronder lukt het vaak nog wel, maar het is gewoon veel makkelijker om het om te keren op bakpapier, plank eronder schuiven en in schieten. Dat papier kan je er evt tussendoor uit trekken. Voor kleverige spullen gebruik ik eerder een bakblik, maar dan ook meestal met bakpapier er tussen.
Overigens bak ik zelf de meeste spullen zonder bakpapier, en een siliconenmat komt zeker niet op mijn bakstenen
Overigens is dat hergebruik verhaal ook nogal apart. Op sommige plekken zegt men dat je het papier niet mag hergebruiken, maar ik kwam laatst bij de Jumbo en daar stond met grote letters op de buitenkant dat het wel herbruikbaar was. Of er PFAS in zit vermelden ze dan weer niet.
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy