Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Bericht door Victory »

Recent had ik het er met een bakvriend over stoom in de oven genereren. Dat maakte mij nieuwsgierig naar wat jullie gebruikt hebben/gebruiken. Wat werkte en wat bleek een flop.

Ikzelf bak 2 jaar en heb een hele tijd verschillende ovenschalen gebruikt. De metalen ovenschaal ben ik mee begonnen. Snel warm, maar begon ook vlot te roesten dat vond ik geen succes. Een aardewerken ovenschaal die ik ook normaal gebruik begon ik een rand kalk in te zien en dat vond ik niks. Ik kocht een paar goedkope ovenschaaltjes, maar na een paar maanden braken die toch door het temperatuur verschil met het hete water dat erin ging. Bovendien is het een drama om ovenschaaltjes te vinden die laag genoeg zijn om onder de onderste stand van mijn ovenrek te passen. Toen het aardewerken schaaltjes niet te vinden was dacht ik nou dan haal ik zo'n Pyrex schaal en je raad het al die knapte op een onprettig moment😬 dat was echt niet tof. En ik raakte het zat en ik moest denken aan wat forum leden wel eens geplaatst hadden over een of andere stoombak. Ik zoeken, maar dat ding is prijzig 😅. Uiteindelijk heb ik zelfs de bedenker gebeld want ik had nogal twijfels. Ik heb een 90cm fornuis oven, anderhalf keer een normale oven, dus ja gaat zo'n ding genoeg stoom genereren of niet. Ik kon voor de zekerheid 2 kopen, maar daarvoor vind ik ze toch echt te duur dus ik dacht ik waag het er wel op met eentje. En jippie jeeej hij genereert genoeg stoom! Daarbij is mijn ovenrijs ook aanzienlijk verbeterd en dat met zo weinig water vergeleken bij wat er in voorgenoemde schalen ging. Ik gebruik hem nu echt al een poosje en als ik met de kennis van nu nogmaals naar de prijs kijk is het goedkoper om gelijk zo'n desh stoombak te kopen dan steeds weer een nieuwe ovenschaal. Ach ja achteraf gepraat😉.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Joannes
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 00:03

Re: Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Bericht door Joannes »

Ik gebruik een gietijzeren cocotje met een doorsnee van 10 cm. Die gooi ik driekwart vol met metalen moeren en wordt meeverwarmd tijdens het voorwarmen van de oven. Ik plaats twee blikken en ertussen in het cocotje met zoveel water dat het na een minuut of vijf op is. Dat voorkomt roesten van de moeren en blijft staan tot na het bakproces.
Bij het bakken van drie broden is daar echter geen plaats voor. Een langwerpige doch smalle bronzen of gietijzeren pennenbakje is daarbij uitermate geschikt aangezien ik aan de voorzijde nog circa 8 cm ruimte heb.. Moet ik een keer voor naar een rommelmarkt.
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Bericht door Gebaxke »

Zelf heb ik een desh stoombakje maar ik vind dat in een heteluchtoven daar te weinig water in kan dus gebruik ik daarvoor een metalen bakje met lava stenen.
In mijn andere steenoven, die een stuk lager is en die ik gebruik voor stokbrood, harde broodjes etc gebruik ik het desh bakje wel.
Gebruikersavatar
Clarissa
Gaat de goede kant op
Berichten: 69
Lid geworden op: di 08 feb 2022, 09:56

Re: Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Bericht door Clarissa »

Ik bak mijn brood in een braadpan die ik voor dat hij weer terug in de oven gaat met het brood nat gespoten word.

En ik heb een oven met een stoomfunctie. Ik heb onlangs een nieuwe oven en ik kreeg het advies van meerdere mensen. Voor iemand die niet van gestoomde groentes houd dacht ik wel? Is dit nu echt nodig. Eerlijk het feit dat je een reiniging kan doen met stoom was misschien wel de belangrijkste reden dat ik er een wilde 🤣

Je snapt dat na wat ik allemaal gelezen heb ik toch stiekem erg blij ben dat ik iets meer geld uit heb gegeven voor de oven ( model wat er uit ging met super goede reviews dus als nog niet de hoofdprijs betaald ) als je dan toch een nieuwe oven komt hè maar toch leuk om te lezen hoe iedereen het oplost.
bloem: Amerikaans patent
Starter: Jip gemaakt van volkorenmeel
Oven: Aeg met stoomfunctie
Mixer: komt voor brood niet uit de kast
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Bericht door lekkermelig »

In mijn Rofco heb ik stoombakken. Dat zijn ijzeren bakken met van binnen nog meer metaal. In een Manz zeggen ze dat je helemaal niet hoeft te stomen maar daar ben ik het niet mee eens. Uit de Rofco komen veel betere stokbroodjes. Hitte plus veel stoom geeft een hele dunne korst bij stokbrood.
Ik heb ook een weinig gebruikte houtoven in de tuin staan, daar heb ik een zeer roestige oude ijzeren schaal van Ikea in staan. Zou nog iets beter werken met moertjes of schroeven erin of een oude schone fietsketting, maar voorlopig vind ik het wel prima.

Pyrex schalen: nee nee nee. Ik heb er al eens een gesloopt in mijn houtoven, en dat was niet eens om te stomen. Ze spatten bij veel temperatuur verschil compleet uit elkaar. Ook geen steentjes in je schalen, maar ijzer. Sommige stenen spatten ook uit elkaar, dat kan gevaarlijk zijn. Ijzer in een ijzer bakje werkt prima.
Ik heb zelf nooit een Desh bakje gebruikt, maar ik hoor er eigenlijk alleen goede verhalen over. Dus dat kan ook een oplossing zijn.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Bericht door KeesR »

Ik zet een ovenschaal met wat water in de oven als ik oven aanzet en zodra ik ga bakken doe ik er nog wat kokend heet water in. Nog geen gebarsten ovenschaal gehad.
Gebruikersavatar
Houtvogel
Opboller
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 09:21

Re: Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Bericht door Houtvogel »

Dit schaaltje gevuld met ¾ kopje water:
46233537-5234-4AB6-9DBB-667EFCA92355.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles met de hand.
Pegrim-oven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Bericht door lekkermelig »

glazen of aardewerk schalen heet stoken en er dan water van een andere temperatuur ingooien is niet aan te bevelen, kiezelstenen ook niet. Als het temperatuur verschil te groot is kunnen ze barsten of zelfs uit elkaar spatten. En ja, het gaat meestal goed, maar je wilt het niet meemaken.
Ik heb de resten van een pyrex schaal al eens uit mijn houtoven kunnen vegen, dat was best een zooitje.
Gratis tip: gebruik liever metaal. Braadsledes van metaal zijn al voor vijf euro bij de ikea te koop.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
hermanb
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 14:57

Re: Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Bericht door hermanb »

Een oude rvs koekenpan gevuld met rvs bouten en moeren (plm 1,5 kg). Gewoon op de ovenvloer zetten bij het voor-verhitten. Heet water (plm 250 ml) ingieten bij het inschieten van het brood. Na 15 minuten baktijd verwijderen.

Werkt handig, kan niet kapot en genereert heel veel stoom. Ik heb ook ijzeren lagerkogels als vulling gebruikt maar die gaan op den duur roesten. Of roest bij het stomen wat uitmaakt weet ik niet, maar ik vond het niet smakelijk ogen (en meende het ook te ruiken). Een oude koekenpan kun je bij elke kringloop vinden voor weinig en rvs-spul is per kilo op marktplaats te koop voor een euro of 8.
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Wat gebruik jij om stoom te genereren?

Bericht door jesse »

In de pizza oven gebruik ik een emaille schaaltje. In de normale oven een lage ijzeren ovenschaal, die idd niet echt roestbestendig blijkt
Plaats reactie