Gezonde broodbak vorm gezocht

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
leflie
Stofhapper

Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door leflie » di 08 sep 2020, 12:59

Hallo,

De Belgische hogere Gezondheidsraad raadt af om nog langer anti-aanbaklagen te gebruiken.
Daarom start ik met mijn zoektocht naar de "gezonde"bakvorm.

Eerst ben ik begonnen met een blauw stalen Kitchen Craft Broodvorm.
Initieel ging alles goed, ik vette de vorm altijd goed in met olijfolie.
Na 2 weken begonnen de broden muurvast te zitten in de vorm. Zelfs bij het lossnijden, bleeft de onderkant van het brood plakken in de vorm.

Dan heb ik een glazen pyrex broodvorm gekocht.
Wéér zelfde verhaal; initieel ging alles goed, na 3tal weken begonnen de broden opnieuw te plakken.

Oplossingen zoals een anti-aanbak-spuitbus (drijfgas, chemische samenstelling) en bakpapier (anti-aanbaklaag) zijn niet van toepassing aangezien deze ook gezondheidsrisico's met zich meebrengen.

Hebben jullie een oplossing?

Ik ben aan het denken om een gietijzeren of keramische broodbakvorm aan te kopen, maar die zijn wel erg prijzig.

Alvast bedankt!

Rik59
Meesterbakker

Re: Gezonde broodbak vorm gezocht

Bericht door Rik59 » di 08 sep 2020, 13:11

Je gebruikte wellicht zeep om de bakvorm schoon te maken?? Das een dikke NO NO.. nooit zeep in bakvormen en koekenpannen...

Die olijfolie gaf een apart smaakje??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread

RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.

lekkermelig
Beheerder
Contacteer:

Bericht door lekkermelig » di 08 sep 2020, 13:28

Ik heb ooit wel eens gelezen dat je eigenlijk NOOIT olijfolie om vormen in te vetten. Ben alleen vergeten waarom, maar het schijnt veel meer te plakken dan andere oliesoorten. Het is in ieder geval ook minder hittebestendig.
Ik gebruik mijn vormen vrijwel nooit, meestal vloerbroden hier.
Als je geen gedoe met coatings en dergelijke wil zijn de oude blauwstalen vormen misschien wel het beste, maar je moet ze wel op de juiste manieren behandelen.

Wil
Lekkermelig.nl: Pizza, brood en fikkie stoken!

Laatste berichten:
* Sneeuwbroodjes
* Broodbak reunie
* Desem meerzaden brood
* Boekrecensie – The Rye Baker
* Almverhalen – Boerenbrood

Levinebaktbrood
Moderator
Contacteer:

Bericht door Levinebaktbrood » do 10 sep 2020, 01:37

Dat de broden blijven plakken in de vorm komt door de olijfolie. Bakblikken dus nooit invetten met olijfolie. Het wordt een dikke kleverige laag. Dan kan je beter olie of boter of margarine gebruiken. Het beste werkt de invetspray in spuitbussen, maar ja, die wil je niet gebruiken.
Kneders: Rofco N15 | BW SM-5 |Bear Teddy | KitchenAid Heavy Duty | Espressions Mixmaster | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1 | 2 x Rofco B40
Rijskast: Rofco RK 48
Graanmolen: Komo Fidibus 21 Classic
Blog:Uit de keuken van Levine

Joannes
Jongste bediende

Bericht door Joannes » za 12 sep 2020, 01:57

leflie schreef:
di 08 sep 2020, 12:59

Ik ben aan het denken om een gietijzeren of keramische broodbakvorm aan te kopen, maar die zijn wel erg prijzig.
Ik heb enige ervaring met broodbakken in een z.g. Dutch oven waarbij de onder- en bovenwarmte verkregen wordt door smeulende houtskool. Dat gaat uitstekend en je kunt ze ook in de oven gebruiken. Dutch ovens zijn niet geemailleerd derhalve dienen ze ingebrand te worden aan de binnenzijde. Ik heb ze eenmalig ingebrand met zuivere bijenwas, maar pinda-olie verdraagt ook hoge temperaturen en kan dus ook. Voor het bakken de pan inwrijven met reuzel of pinda-olie en de broden vallen na het bakken zo uit de pan.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het gerezen deeg netjes in een loeihete pan te laten zakken. Dat gaat altijd met een plof gepaard waardoor het deeg inzakt. Het herstelt zich wel, maar het kan beter.
Indien iemand hier een goede oplossing voor weet hoor ik dat graag. Maar dat even terzijde.
Dutch ovens zijn goed betaalbaar. Wel even zoeken op internet want de verschillen zijn vaak erg groot. Koop altijd een met een vlakke onderzijde. Zonder pootjes dus.

Jay-R
Chef stoffer en blik
Contacteer:

Bericht door Jay-R » ma 14 sep 2020, 21:37

Stap over op vloerbroden. Kun je gewoon op een pizza steen of chamotte steen gaan bakken. Geen gedoe met vormen of hoge investering.

Joris7
Gaat de goede kant op

Bericht door Joris7 » wo 16 sep 2020, 19:28

En alusteel broodbakvormen? Is volgens mij niet ongezond. Ik vet ze in met een bakspray maar volgens de instructies die ik erbij kreeg kan het met een dun laagje zonnebloemolie ook.

Bobbee
Gaat de goede kant op

Bericht door Bobbee » do 17 sep 2020, 22:38

leflie schreef:Hallo,

De Belgische hogere Gezondheidsraad raadt af om nog langer anti-aanbaklagen te gebruiken.
Daarom start ik met mijn zoektocht naar de "gezonde"bakvorm.

Eerst ben ik begonnen met een blauw stalen Kitchen Craft Broodvorm.
Initieel ging alles goed, ik vette de vorm altijd goed in met olijfolie.
Na 2 weken begonnen de broden muurvast te zitten in de vorm. Zelfs bij het lossnijden, bleeft de onderkant van het brood plakken in de vorm.

Dan heb ik een glazen pyrex broodvorm gekocht.
Wéér zelfde verhaal; initieel ging alles goed, na 3tal weken begonnen de broden opnieuw te plakken.

Oplossingen zoals een anti-aanbak-spuitbus (drijfgas, chemische samenstelling) en bakpapier (anti-aanbaklaag) zijn niet van toepassing aangezien deze ook gezondheidsrisico's met zich meebrengen.

Hebben jullie een oplossing?

Alvast bedankt!
Misschien vindt je dit wat?

Doordat de vormen geen teflon laag bevatten komen er geen giftige stoffen vrij.

https://www.noets.nl/webshop/bakspullen ... sch-25-cm/
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen

Plaats reactie