Koolhydraatarm en zuurdesem

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jolijnbaktbrood
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: do 27 okt 2022, 10:06

Koolhydraatarm en zuurdesem

Bericht door Jolijnbaktbrood »

Hallo allemaal,

Ik ben Jolijn en ik bak al wat jaren elke vrije dag zuurdesembrood. (Gewoon 'met de hand', geen luxe kneed- of bakmachines, maar wel een hele fijne stoomoven van AEG)
Zeker in het begin heb ik heel veel gehad aan het meelezen op dit forum. Ik hoop dat ik nu weer gebruik kan maken van al jullie collectieve wijsheid.

Sinds kort heb ik de diagnose zwangerschapsdiabetes. Gewoon volkorenbrood eten lukt niet meer, daar stijgen mijn glucoses te snel van. Erg jammer. Met koolhydraatarm brood van de supermarkt gaat het gelukkig beter, maar dit is natuurlijk bij lange na niet zo lekker als brood uit de eigen oven. Ik heb nu koolhydraatarme meelmixen gekocht bij de Genepermolen. Hierin zit veel minder koolhydraat en meer eiwit. Er zitten niet minder calorieën in dit brood.

Mijn vraag is: zou ik de rijstijden en de tijd die mijn moeder/starter nodig heeft moeten verlengen? Kunnen de natuurlijke gisten zich net zo goed voeden en vermeerderen als ze minder koolhydraten tot hun beschikking hebben?
Dank alvast voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Carmiggelt
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 14:15

Re: Koolhydraatarm en zuurdesem

Bericht door Carmiggelt »

Hoi, vervelend voor je dat je zwangerschapsdiabetes hebt. Ik ben bang dat ik niet genoeg kennis in huis heb om je vraag te beantwoorden. Maar wat ik zou doen in jouw geval is testen en uitproberen met verschillende (rijs)tijden.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Koolhydraatarm en zuurdesem

Bericht door Victory »

Ik heb met mix van de Zuidmolen desem/gist broden gebakken. Het is een berg werk en niet het makkelijkst in vergelijking tot gewoon volkoren. Je kunt het beste met 70% desem werken die voorgekneed is als je direct met kha meel werkt. Anders gewoon 100% volkoren desem gebruiken en dan deeg kneden en een berg geduld hebben. Het is echt testen, falen, testen...
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Plaats reactie