Verse gist experts gevraagd

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BruinBrood
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 05 apr 2020, 10:18

Verse gist experts gevraagd

Bericht door BruinBrood »

Hoi allemaal,

Sinds de corona crisis is de droge gist in alle supermarkten in mijn omgeving uitverkocht. Daarom gebruik ik nu verse gist van een biologische supermarkt. Tot nu toe heb ik nog geen enkele bakliefhebber gesproken die ervaring heeft met verse gist. Zelfs niet in de winkel waar ik de verse gist haal. Toch ben ik benieuwd naar de ervaring van mensen die wel verse gist gebruiken! Merken jullie verschil tussen de twee gistsoorten? Merken jullie misschien zelfs verschil tussen de verse gist van verschillende winkels? En hebben jullie nog tips?

Groetjes,
Anna
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Verse gist experts gevraagd

Bericht door RedYssel »

Broodbakker van beroep hiero, Wij gebruiken in de bakkerij altijd verse gist. Kwa gewicht 3x zoveel gebruiken als droge gist en evt verbrokkelen /aanmaken met iets water voor gebruik gaat prima, Houdbaarheid is wel een dingetje 2 week max dacht ik!.
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Verse gist experts gevraagd

Bericht door Vitamine C »

Geen verschil. Bij mijn verkoopadres geven ze max week aan bewaren.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Verse gist experts gevraagd

Bericht door lekkermelig »

Ik ken mensen die vinden dat het wel verschil maakt (Lutz van Plotzblog.de bijvoorbeeld). Ik heb een tijdje met verse gist gebakken, gewoon uit nieuwsgierigheid, maar merkte nauwelijks of geen verschil. Droge gist is veel handiger, vooral als je lang niet altijd gist gebruikt. Het enige voordeel van verse gist is dat het iets makkelijker te doseren is als je kleine hoeveelheden gebruikt. Verse gist idd 2.5 a 3 x zoveel gebruiken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Verse gist experts gevraagd

Bericht door BakkerGerrit »

Ik ben het met Lekkermelig eens. Ik merk geen verschil in resultaat. Ik ben ooit overgestapt naar droge gist omdat de verse niet (makkelijk) te krijgen was en heb daar nooit spijt van gehad. Je hebt, als je kleine hoeveelheden bakt zoals ik, wel een “drugsweegschaaltje” nodig om goed “achter de komma” te kunnen afwegen.
Gebruikersavatar
Heersje
Jongste bediende
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 jun 2020, 20:47

Re: Verse gist experts gevraagd

Bericht door Heersje »

Ik werk veel met desem maar voor gist gebruik ik altijd verse gist. Het is hier dan ook makkelijk te verkrijgen. Je kunt het zeker 2 weken bewaren, het kan wat indrogen (in alu folie in je koelkast bewaren) maar doet vrijwel niks af aan de werking. Ik weet niet of het beter smaakt dan instant maar vind het wel authentieker en ook super lekker in bijvoorbeeld een stokbrood.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Verse gist experts gevraagd

Bericht door Bakker Henk »

Ik vind werken met verse gist altijd leuker. Een beetje echter eigenlijk. Daarnaast heb ik vaak het idee dat de rijs sneller op gang komt dan met droge gist. Maar dan zou je ze echt naast elkaar moeten testen. En dan die verhouding. De één zegt 1 : 2,5, de ander 1 : 3, terwijl ik ook wel eens 1 : 2 ben tegengekomen. Dan hoorde ik onlangs dat een of andere Turkse droge gist veel meer rees dan de ons bekende Bruggeman. Wil ik nog eens proberen te bemachtigen, staat op de planning.
Gebruikersavatar
Bobbee
Gaat de goede kant op
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 22:15

Re: Verse gist experts gevraagd

Bericht door Bobbee »

Ik wissel bij pizzadeeg tussen droog en vers. Voorkeur voor vers. Het deeg voelt zachter en de Cornicionne komt mooier op.
Onderbouwen kan ik het echter niet. Is puur mijn idee gebaseerd op mijn bevindingen.
* Famag Grilletta IM5 spiraalkneder
* Panasonic BBM met stof
* NEFF oven
* Roccbox pizzaoven + saputo biscotto steen
Plaats reactie