Zelf gist maken

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Zelf gist maken

Bericht door TigerManZ »

Hallo Bakkers, hopelijk alles goed met en bij jullie!

Door de Corona gekte wordt/werd er gehamsterd. Niet alleen toiletpapier maar ook pasta, bloem, meel en gist.
Dat laatste is blijkbaar goed zelf op te lossen met een beetje geduld. Je kunt een desem maken en daarmee bakken. Hoe dat moet is op dit forum te vinden.
Een alternatief is "gistwater" al heb ik daar zelf geen ervaring mee. Ook daar is hier wel wat van terug te vinden. Toch deel ik hier een linkje waar het e.e.a. uitgelegd wordt, weliswaar in Duits...

Hefe-selber-machen

Let goed op elkaar en blijf gezond!
šŸ€
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Zelf gist maken

Bericht door TigerManZ »

Of met weizenbier aan de slag gaan...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zelf gist maken

Bericht door lekkermelig »

Ja, met een beetje creativiteit heb je geen gist nodig omdat je het feitelijk zelf kan kweken. Mijn duitse bakvrienden klagen allemaal dat er vrijwel geen gist meer te krijgen is. Eerlijk gezegd weet ik niet eens of het in NL ook zo krap is. Ik weet dat de kleinverpakkingen van 125g droge gist van Bruggeman vrijwel niet te krijgen zijn. Mijn lokale Jumbo had vorige week gewoon nog een hele tray verse gistblokjes staan, en online zie ik bij diverse molens ook nog wel gist en droge gist verkrijgbaar, maar dan misschien van een ander merk.

Dus ik vroeg me af: hebben we hier in NL ook tekort? Of begint dat al weer wat normaler te worden (voorzover je de huidige situatie normaal durft te noemen.... )

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Zelf gist maken

Bericht door TigerManZ »

Hallo Wil,
Bij de AH bij mij in het dorp was gedroogde gist op... Ben niet naar de Coop gegaan.
Heb nog gist liggen, is wat ouder dus poosje voor-weken in lauw water met een beetje suiker.
En het rijzen duurt straks misschien wat langer. Och... daā€™s goed voor de smaak šŸ˜‰

Straks staat flammkuchen op het menu met eigen gemaakte verse bodem dus ben net na de middag gestart.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Zelf gist maken

Bericht door KeesR »

Als je een poolish maakt de avond tevoren heb je maar een snufje gist nodig. De volgende ochtend borrelt de poolish van heb ik jou daar.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Zelf gist maken

Bericht door TigerManZ »

Hoi Kees,
Ja dat klopt, zo bak ik de laatste tijd al mijn broden...

Flammkuchen waren geslaagd! Oude gist schuimde al snel in het lauw warme suikerwater :)

Dit was mijn inspiratie voor vandaag:
https://www.laurasbakery.nl/?s=flammkuc ... D%5B%5D=-1
Heb de traditionele gemaakt met ui en kaas, daarbij nog een met appel en spek en qals laatste de "Caprese" uitvoering, met mozzarella, tomaat en pesto... lekker hoor :)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie